جدیدترین تحولات دولت عراق

به گزارش افکارنیوز،رد ارسال حتی یک گلوله از عراق به سوریه، درخواست بغداد برای تشکیل یک شورای امنیتی عربی، مذاکرات مالکی برای تشکیل دولت اکثریت سیاسی، موافقت هیئت دولت عراق با شروط مقتدا صدر، تصمیمات جدید برای رسیدگی به مطالبات معترضان، دعوت کردستان از پاپ فرانسیس اول، کلاهبرداری خطوط هوایی عربستان از حجاج عراقی، ترور نافرجام معاون استاندار کرکوک، درخواست امارات مبنی بر لغو سفرها به عراق، حمله قلبی سخنگوی دولت کردستان و دیدار نچیروان بارزانی با سران کرد در ترکیه

از جدیدترین تحولات عراق است.

العامری: حتی یک گلوله از خاک عراق به سوریه نرفته است

«هادی العامری» وزیر حمل و نقل عراق، ابراز اظهار داشت که حتی یک گلوله از سوی ایران از خاک عراق به سوریه ارسال نشده است.

او گفت که هواپیماهای ایرانی‌ای که به مقصد سوریه می‌روند هر روز به صورت تصادفی و ناگهانی بازرسی می‌شوند و تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر انتقال سلاح از سوی ایران به سوریه از خاک عراق به دست نیامده است.

او که با شبکه ماهواره‌ای الشرقیه مصاحبه می‌کرد درباره ریاست قطر بر اتحادیه عرب ابراز تأسف کرد و قطر را حامی گروه‌های وابسته به القاعده در سوریه دانست.

عراق خواستار تشکیل شورای امنیتی عربی شد

«خضیر الخزاعی» معاون رئیس جمهور عراق، در سخنانی در کنفرانس سران اتحادیه عرب خواستار تشکیل شورای امنیتی عربی شد.

او در سخنرانی افتتاحیه خود تأکید کرد که باید همه مشکلات میان کشورهای عربی میان خودشان و به دور از دخالت کشورهای بیگانه حل شود.

او تأکید کرد که عراق به لحاظ اصولی از حقوق مشروع ملت سوریه حمایت می‌کند و خواستار راه‌حلی سیاسی برای بحران این کشور و مخالف دخالت کشورهای دیگر در این باره است.

مذاکرات جدی مالکی برای تشکیل دولت اکثریت سیاسی

«سعد المطلبی» عضو ائتلاف دولت قانون، از مذاکرات جدی نوری مالکی با برخی گروه‌های سیاسی برای تشکیل دولت اکثریت سیاسی خبر داد.

المطلبی تشکیل دولت اکثریت سیاسی را حق قانونی نخست وزیر دانست و افزود که طرح «دولت مشارکت سیاسی» در عراق به بن‌بست رسیده و این اقدام برای حل مشکلات واقعی کشور است.

تصمیمات جدید برای رسیدگی به مطالبات معترضان

«صالح المطلک» معاون امور خدماتی نخست وزیر عراق و از سران فهرست العراقیه، خبر داد که هیئت وزیران عراق خبررسانی‌های مخفیانه و قانون اموال مصادره شده را لغو کرد و قرار است برای برخی بازداشت‌شدگان با ضوابط خاصی حکم عفو ویژه صادر کند.

او روز سه‌شنبه در کنفرانس مطبوعاتی این تصمیمات را تصمیماتی مهم دانست و افزود که این قوانین به ملت عراق آزار رسانده است.

موافقت هیئت دولت با شرط‌های مقتدا صدر

جریان صدر اعلام کرد که هیئت دولت عراق با شرط‌های چهارگانه رهبر این جریان موافقت کرده و به این ترتیب وزرای این جریان بار دیگر در جلسات دولت حاضر خواهند شد.

«بهاء الاعرجی» از سران جریان صدر روز سه‌شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی در بغداد خبر داد که وزیر کار و امور اجتماعی عراق شرط‌های چهارگانه مقتدا صدر را در هیئت وزیران اعلام کرده و هیئت وزیران با این شرط‌ها موافقت کرده است.

او توضیح داد که این چهار شرط عبارت است از تشکیل کمیته‌ای برای نظارت بر وضعیت امنیتی استان‌های نینوا و انبار و اجرای سریع مطالبات مشروع معترضان در استان‌های غربی و تصویب آیین‌نامه داخلی هیئت دولت و تشکیل میز گرد گفت‌وگوی رو در روی سران سیاسی در کشور.

دعوت کردستان از پاپ فرانسیس اول

«مریوان نقشبندی» سخنگوی وزرات اوقاف حکومت ایالتی کردستان عراق، خبر داد که پاپ فرانسیس اول سفری به اقلیم کردستان عراق خواهد داشت.

او گفت که هیئتی از اقلیم کردستان عراق برای دعوت از پاپ فرانسیس به واتیکان سفر کرده است و پاپ موافقت خود را با این دعوت اعلام کرده بی آن که موعد دقیق این سفر مشخص شود.

او ابراز امیدواری کرد که با این سفر پاپ بسیاری از اختلافات مذهبی و دینی در عراق حل شود.

کلاهبرداری خطوط هوایی عربستان از حجاج عراقی

وزارت حمل و نقل عراق اعلام که تعدادی از شرکتهای هواپیمایی عربی پس از اینکه از حجاج عمره عراقی هزینه بلیط رفت و برگشت را گرفتند، آنها را از عربستان به عراق باز نگرداندند.

«کریم نوری» مشاور وزیر حمل و نقل به شفق نیوز گفت: این شرکتهای عربی غیر رسمی بودند و در نهایت نیز خطوط هوایی عراق اقدام به بازگرداندن هموطنان از عربستان نمود.

وی از حجاج عراقی خواست که تنها از طریق سازمان حج و عمره و توسط خطوط هوایی عراق اقدام به زیارت کنند زیرا خطوط هوایی عراق چه در بغداد و چه در عربستان نهایتاً چند دقیقه بیشتر حجاج را معطل نمیکنند.

دیدار نچیروان بارزانی با سران کرد در ترکیه

«نچیروان بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان، با سران سیاسی کرد در ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی پس از دیدار با نخست وزیر ترکیه، با هیئتی از هر دو حزب کردی و رهبران آنان یعنی(KCD. BDP) گفت‌وگو کرد.

بارزانی در پی پیام اخیر «عبدالله اوجالان» رهبر زندانی حزب کارگران کردستان که در نوروز امسال در دیاربکر(آمد) اعلام شد و آغاز مرحله ای جدید و مبارزه ای سیاسی را به حزبش پیشنهاد کرد، دو روز را در آنکارا سپری و با سران سیاسی کرد رایزنی کرد.

حمله قلبی سخنگوی دولت کردستان

«سامی ارکوشی» دبیر مطبوعاتی ریاست منطقه کردستان به شفق نیوز گفت: «سفین دزیی» سخنگوی دولت کردستان که روز گذشته پس از پایان سفر نخست‌وزیر کردستان به آلمان و ترکیه، به اربیل بازگشته بود دچار حمله قلبی شد و فوراً به بیمارستان قلب اربیل منتقل شد و در آنجا تحت عمل کاتتریزاسیون قلبی قرار گرفت.

وی افزود: با اینکه وضعیت او تثبیت شده است اما برای ادامه درمان به ترکیه اعزام شد.

ترور نافرجام معاون استاندار کرکوک

معاون استاندار کرکوک از ترور جان سالم به در برد. یک منبع در پلیس محلی به شفق نیوز گفت: یک بمب در مسیر حرکت «راکان سعید جبوری» معاون استاندار کرکوک به هنگام رفتن او به سمت «حویجه» منفجر شد که بر اثر آن، تنها، خودروی این مقام محلی آسیب دید.

امارات از هموطنان خود می خواهد از سفر به عراق خودداری کنند

وزارت امور خارجه امارات از شهروندان خود خواست تا از سفر به عراق به دلیل متشنج بودن اوضاع سیاسی و امنیتی این کشور خودداری نمایند.

«عبدالله بن محمد بن بطی آل حامد» دبیر وزارت امور خارجه امارات عربی متحده طی بیانیه‌ای گفت: امارات عربی متحده در پی تأمین سلامت هموطنان خود است و بر این امر تأکید دارد. لذا هموطنان نیز باید بر ضرورت التزام و پیروی دستورات صادره از سوی دولت، پایبند باشند.

هواپیمائی امارات عربی متحده از سال گذشته با نخستین پرواز هوائی به فرودگاه بغداد، پروازهایش به عراق را از سر گرفت.