هشدار اتحادیه عرب نسبت به احتمال فروپاشی کامل سوریه

به گزارشافکارنیوز، احمد بن حلی، معاون دبیر کل اتحادیه عرب هشدار داد: در صورتی که اقدامی جدی برای حل وفصل هرچه سریع‌تر بحران سوریه صورت نگیرد، سوریه به طور کامل ازهم خواهد پاشید.

وی اعلام کرد: موضوع سوریه برای همه کشور‌های جهان در اولویت است و کنفرانس سران عرب نیز بر حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران این کشور تاکید کرد.

معاون دبیر کل اتحادیه عرب در ادامه گفت: راهکار سیاسی هنوز هم تنها راه حل بحران سوریه است.

بن حلی افزود: حتی با اعطای کرسی سوریه به مخالفان در اتحادیه عرب نیز تلاش‌ها برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه ادامه دارد.

وی با تاکید بر لزوم تشویق نظام سوریه برای پاسخ‌گویی به راهکارهای سیاسی اعلام کرد: دستیابی مخالفان به کرسی سوریه در اتحادیه عرب راهکار سیاسی را به چالش نمی‌کشاند و نظام حاکم باید برای پایان دادن به وضعیت موجود تلاش کند.

بن حلی در ادامه با بیان این‌که هنوز هم فرصت برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه در سایه تلاش‌های اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه وجود دارد، عنوان داشت: مساله سوریه نه یک بحران داخلی بلکه بحرانی منطقه‌ای و بین‌المللی است لذا همه باید به مسوولیت‌های خود در قبال بحران سوریه عمل کنند.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا بر لزوم آغاز هرچه سریع‌تر روند سیاسی در سوریه جهت متوقف‌شدن درگیری‌ها در این کشور تاکید کرد.

کاترین آشتون رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در این خصوص گفت: کشور‌های اروپایی در خصوص لزوم حل و فصل سیاسی بحران سوریه متفق‌القول هستند.

وی افزود: به عقیده ما در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری فرصت برای آغاز روند سیاسی در سوریه وجود دارد تا بتوان به این وسیله به خشونت‌ها در این کشور پایان داد.

آشتون هم‌چنین به حمله اخیر به دانشکده معماری دانشگاه دمشق اشاره کرده و آن را اقدامی وحشیانه توصیف کرد.

عفو بین‌الملل نیز در واکنش به حمله اخیر به دانشگاه دمشق این اقدام را نقض آشکار قوانین جنگی دانسته و اعلام کرد: دو طرف درگیر در سوریه باید به قوانین حقوق بشر پایبند بوده و از هرگونه حمله‌ای که به کشته و مجروح‌شدن غیرنظامیان بینجامد خودداری کنند.

مدیر برنامه‌های خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل در این خصوص گفت: غیرنظامیان سوریه متحمل وحشیانه‌ترین حملات در سوریه هستند. هنوز مشخص نشده است که کدام گروه مسوول این حمله بوده اما دو طرف باید برای ممانعت از کشته یا زخمی‌شدن غیرنظامیان سوری به قوانین بین‌المللی حقوق بشر پایبند باشند.

از سویی دیگر یکی‌ دیگر از فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این رژیم توانایی دارد که در برابر هرگونه حمله شیمیایی از سوی سوریه ایستادگی کند.

وی گفت: احتمال استفاده از سلاح شیمیایی علیه اسرائیل در صورتی که این سلاح‌ها از کنترل دولت خارج شوند، امری حتمی است اما اسرائیل می‌داند با چنین مسائلی چگونه برخورد کند.

از سوی دیگر جورج صبرا، رئیس شورای ملی مخالفان سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت: ائتلاف ملی مخالفان پس از اتحادیه عرب برای به دست آوردن کرسی سوریه در سازمان همکاری اسلامی تلاش می‌کند.

وی گفت: ائتلاف پس از دستیابی به کرسی سوریه در اتحادیه عرب در نشست اخیر سران عرب این‌بار به دنبال دستیابی به کرسی تعلیق‌شده سوریه در سازمان همکاری اسلامی است و امکان دارد این اقدام با تایید ۵۶ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی همراه شود.

وی اعلام کرد: ‌ تلاش برای دستیابی به کرسی سوریه در سازمان همکاری اسلامی گامی برای به دست گرفتن کرسی سوریه در سازمان ملل است.

صبرا در ادامه خاطر نشان کرد: ائتلاف مخالفان سوریه در حال حاضر وعده‌هایی از سوی کشور‌های عربی و اسلامی درباره‌ واگذاری کرسی سوریه در سازمان همکاری اسلامی دریافت کرده است.

این مخالف سوری هم‌چنین عنوان داشت: ‌ اولویت اصلی ما دستیابی به کرسی سوریه در سازمان همکاری اسلامی قبل از رفتن به سازمان ملل است چرا که دستیابی به این جایگاه باعثحمایت کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی از مخالفان برای دستیابی به جایگاه سوریه در سازمان ملل خواهد شد.

پیش‌تر کشور‌های حاضر در نشست سران کشور‌های عربی در دوحه، کرسی سوریه را به ائتلاف ملی مخالفان سوریه واگذار کردند.

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه از ترکمان‌های مقیم سوریه خواست تا ضمن پیوستن و اتحاد با ائتلاف ملی مخالفان، همکاری لازم را با آنها به عمل آورد.

وی گفت: اقدامات نظامی نیاز به وحدت سیاسی دارد تا به این وسیله حقوق هیچ یک از اقلیت‌ها پایمال نشود لذا همه گروه‌ها باید آراء خود را بیان کرده و برای دستیابی به اهدافشان تلاش کنند.

اردوغان دستیابی مخالفان سوریه به کرسی سوریه در اتحادیه عرب را نیز تحولی مهم در مسیر تلاش‌های مخالفان سوریه دانسته و خاطر نشان کرد: این یک حادثه مهم نه فقط در منطقه بلکه در سراسر جهان به شمار می‌رود.

نخست‌وزیر ترکیه تاکید کرد: مشکلات ترکمان‌ها و مردم سوریه در حقیقت مشکلات ترکیه است چرا که ما به مثابه یک جسم هستیم که اگر بخشی از آن به درد آید بقیه بدن نیز از آن به درد خواهد آمد.

اردوغان با اعلام حمایت کشورش از ترکمانهای سوریه و قدردانی از آنها در رویارویی با نظام این کشور از ترکمانها خواست برای همکاری و وحدت با مخالفان بکوشند.