به گزارش افکارنیوز،باری مارستون روزچهارشنبه در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری العالم اذعان کرد که دوره سلطه گری و قیمومیت غرب بر ملت های منطقه بسر آمده است و دولت های جدید با سیاست های آمریکا و مواضع آن اختلاف نظر دارند.

وی افزود: داشتن روابطی قوی با کشورهای دموکراتیک و منتخب و دارای اصلاحات ریشه ای و فراگیر در منطقه به نفع انگلیس است لذا بدون هرگونه موضع محتاطانه ای انقلاب های تونس و مصر را تایید کرد.

مارستون با بیان این که " انگلیس انتخاباتی را که جنبش حماس در سال ۲۰۰۶ میلادی در آن به پیروزی رسید، رد نکرد " درعین حال گفت که لندن به دلیل مخالفت حماس با صلح(با رژیم اشغالگر) روابط دیپلماتیک با حماس را رد کرد.

مارستون در ادامه بدون اشاره به حملات وحشیانه رژیم اشغالگر به غزه و کشتار مردم بیگناه این منطقه با انواع سلاح ممنوعه و ادامه محاصره این منطقه مدعی شد که حماس " از ابزارهای تروریستی علیه شهروندان(در اراضی اشغالی) استفاده می کند ".

اعتراف به ورود غیرقانونی هیات مسلح انگلیسی به بنغازی

سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس در باره هیات انگلیسی که انقلابیون لیبی چند روز پیش اعضای آن را در شهر بنغازی دستگیر و سپس آزاد کردند، افزود: این هیاتی اولیه برای بسترسازی به منظور برقراری روابط عادی(طبیعی) بین انگلیس و شورای ملی انتقالی بود که انگلیس به نوبه خود از نقش آن برای تکوین یک دیدگاه واحد و یکپارچه در قبال آینده لیبی و بستر سازی برای ایجاد یک نظام دموکراتیک واقعی در این کشور استقبال کرد.

مارستون در ادامه با این ادعا که اعزام هیاتی مسلح به بن بنغازی و ورود غیر قانونی آنها سوء تفاهم بوده است، از دستگیری آنان ابراز تاسف کرد.

وی در عین حال اذعان کرد که این هیات حامل سلاح بوده است اما گفت که این مسلح بودن به خاطر دشواری اوضاع لیبی بوده و گرنه این هیات، هیاتی دیپلماتیک بود.

مارستون ابراز امیدواری کرد که انگلیس هیات دیپلماتیک دیگری درسطحی بالاتر به بنغازی بفرستد.

سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس اظهار داشت که کشورش تماس های اولیه با برخی چهره های مخالف لیبی برقرار کرده است زیرا مهم برای انگلیس این است که درکی از وضعیت موجود و هماهنگی و همکاری به منظور کمک رسانی انسانی در کنار تماس سیاسی وجود داشته باشد.

وی افزود: لندن منتظر برقراری تدریجی روابط دیپلماتیک در سطح عالی با شورای ملی انتقالی، از طریق کانال های معتبر و شناخته شده است.

مارستون هرگونه ارتباط بین منافع اقتصادی انگلیس در لیبی با بحران کنونی این کشور را رد کرد و گفت: لندن خواهان ثبات وصلح در لیبی و از سرگیری روابط دیپلماتیک با دولت آینده بعد از کناره گیری قذافی از قدرت و حل مسایل به شیوه ای مسالمت آمیز و گذر آسان به یک نظام دموکراتیک و منتخب مردمی است.

انگلیس در بحران بی اعتمادی نزد ملت ها

وی گفت: بحران بی اعتمادی بین انگلیس با بسیاری از مردم درجهان عرب وجود دارد و لندن از این منظر نمی خواهد هرگونه دخالت مستقیم در امور لیبی یا هر مساله منطقه ای دیگری داشته باشد که به آن مربوط نمی شود بلکه فقط می خواهد گام های ضروری برای حفاظت از ملت لیبی بردارد.

مارستون با تاکید بر ضرورت فعالیت بین المللی موثر برای رسیدگی به وضعیت انسانی در لیبی، افزود: اگر فقط نفت برای انگلیس مهم بود می توانست از موضع قدافی تا زمانی که رژیم او سرپا بود، حمایت کند اما اکثریت مردم انگلیس و شهروندان اروپایی امروز این کشتار و نقض حقوق بشر را شاهدند و جهان غرب برای حفاظت از شهروندان لیبی نمی تواند دست روی دست بگذارد.

قذافی کنترل خود را از دست داده است

مارستون اظهار داشت: نمی خواهم نسبت به قربانیان این درگیری بویژه غیرنظامیان در شهرهای الزاویه، بنغازی، راس لانوف، مصراته و نظایر آن به دیده ترحم نگاه کنم زیرا ما از شجاعت ملت لیبی برای پایداری آنها در برابر رژیم قذافی که کنترل خود را از دست داده و بی رحمانه با استفاده از تیربار، تانک، هواپیماهای نظامی، شبه نظامیان و مزدوران و ارتش به جنگ با مردم خود برخاسته است، تقدیر می کنیم.

امکان دخالت نظامی غرب در لیبی وجود ندارد

وزارت امور خارجه انگلیس وجود هر امکانی درحال حاضر برای هرگونه دخالت نظامی غرب در لیبی را رد کرد و گفت که انگلیس و برخی کشورهای دیگر در حال بررسی امکان ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز خاک لیبی را برای جلوگیری از استفاده رژیم قذافی از هواپیما برای حمله به غیرنظامیان هستند.

وی افزود: هرگونه دخالت نظامی که به معنای سرازیر شدن نیروهای خارجی به خاک لیبی برای یکسره کردن کار رژیم قذافی و مقابله با نیروهای تحت امر وی باشد، مردود و غیرقابل قبول است.

سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس خاطرنشان کرد: درحال حاضر هیچ امکانی برای حمله زمینی به لیبی وجود ندارد و در شرایط کنونی هیچ بحثجدی بین انگلیس و همپیمانانش در این زمینه درجریان نیست.

مارستون انجام چنین کاری را برای جلوگیری از پیچیده شدن مسایل و بحرانی تر شدن آن در لیبی بعید دانست و گفت که چنین مداخله ای از سوی اکثریت لیبیایی ها قابل قبول نیست و تنها به افزایش دشواری ها، رویارویی ها و بی ثباتی منجر می شود.

اعمال منطقه پرواز ممنوع بعد از مصوبه شورای امنیت

وی افزود: لازم است که گام های مسوولانه و ضروری برای حفاظت از غیرنظامیان در مناطق مختلف لیبی برداشته شود و انگلیس و فرانسه و سایر کشورها درحال بررسی موضوع ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی یا هرگونه اقدامی از این دست هستند و چنین گام هایی بعد از صدور قطعنامه مربوط به آن در شورای امنیت قابل اجرا است.