باقری: ایران ۱ + ۵ را وادار به مذاکرات جدی کرد

به گزارشافکارنیوز،«علی باقری» معاون بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری پنجشنبه شب در خصوص مذاکرات آلماتی با اشاره به توقف مذاکرات پس از برگزاری نشست مسکو به مدت ۹ ماه اظهار داشت: ۱ + ۵ پس از این مدت پیشنهادی تجدیدنظر شده ارائه داد که این نقطه عطفی در مذاکرات بود که تغییرات اساسی نسبت به گذشته داشت.

وی با بیان اینکه آنها مطالبات ما، دوره زمانی هر یک از مطالبات و نیز مولفه‌های پیشنهادی خود را تغییر داده بودند خاطر نشان کرد: ایران اعلام کرد که این پیشنهاد را رد نمی‌کند اما باید روی آنها تامل کرد.

معاون بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی نشست آلماتی ۲ را نیز یک نقطه عطف جدی در مذاکرات خواند که در آن طرف مقابل به این نتیجه رسید که باید با ایران وارد مذاکره جدی شود و اظهار داشت: طرف ایرانی با یک منطق روشن وارد شده و اعلام کرد که برخی از محورهای پیشنهادی ۱ + ۵ را در ازای مابه ازای متناسب می‌پذیرد، اما آنها اصرار داشتند که همه پیشنهاداتشان را بپذیریم.

باقری با اشاره به اظهارات رئیس مذاکره کننده تیم ایرانی گفت: آقای جلیلی در پاسخ به پیشنهادات آنها گفت که دو راه داریم، یا گام‌های متناسب برداریم یا هیچ گامی برنداریم.

باقری خاطر نشان کرد: ایران در نشست آلماتی ۲ طرف مقابل را وادار کرد که وارد عرصه چانه زنی و مذاکرات جدی شود.

معاون بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سوال که چرا نشست آلماتی ۲ به جمع‌بندی نرسیده و حتی مکان بعدی مذاکرات نیز مشخص نشد، گفت: علت اصلی عدم اختیارات لازم نمایندگان ۱ + ۵ بود. آنها تصمیم‌گیر نبودند و با توجه به اینکه وارد مذاکرات جدی می‌شویم، نمایندگان ۱ + ۵ باید در سطحی باشند که تصمیم‌گیری کنند و نه منتقل کننده پیام مقامات خود باشند.

وی در ادامه افزود: در مذاکرات اخیر از " استانبول ۱ " روند مذاکرات تغییر کرد و جلسه با مخالفت ایران به پایان رسید که بعد از ۴ ماه اشتون در تماس تلفنی و سپس با ارسال ۲ نامه تاکید کردند که حقوق هسته‌ای ایران را می‌پذیرند و ما با این مخالفت روند مذاکرات را از اول خط و در موضعی برابر تبدیل کردیم.

‫باقری همچنین گفت: میان اعضای ۱+۵ نیز اختلاف نظر جدی وجود دارد و این امری واضح و غیرقابل انکار است.‬