گروه بین الملل:

به گزارش وبسایت دولت ایالت متحده آمریکا، این کشور روز گذشته، تحریم های دوساله علیه سه شرکت بین المللی را که در فروش یک کشتی نفتکش به ایران داشته اند، لغو کرد.

به گزارشافکار نیوز، این سه شرکت در می سال ۲۰۱۱ به دنبال فروش یک کشتی نفتکش به خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی(IRISL) در سال ۲۰۱۰ به ارزش ۸.۶۵ میلیون دلار، در فهرست تحریم ها قرار گرفتند و هم اکنون نیز به پاس خوش خدمتی برادران اسرائیلی مالک این شرکت ها برای آمریکا، از فهرست تحریم ها خارج شده اند. البته لازم به ذکر است که در پی اعلام تحریم علیه شرکت «تانکر پاسیفیک»، برادران عوفر، مالکان این شرکت در بیانیه‌ای گفته بودند که فروش این کشتی غیرعامدانه بوده و آنها کشتی را به شرکت «کریستال شیپینگ» در دوبی فروخته‌اند.


به گزارشافکارنیوز، طبق این بیانیه، سه شرکت «تانکر پاسیفیک(Tanker Pacific Management)، شرکت " الوال ماریتیم "(Allvale Maritime Inc) و شرکت " SAMAMA " با گفتگوهای های گسترده ای با وزارت امور خارجه آمریکا تضمین کرده اند که دیگر به فعالیتهای قابل تحریم دست نمی زنند و با توجه به همین امر، وزارت خارجه آمریکا تصمیم به لغو تحریم های این سه شرکت گرفته است.

در بیانیه جانشین معاون سخنگو وزارت امور خارجه آمریکا تصریح شده است: طی دو سال گذشته این شرکت ها برای ارائه تضمین در خصوص این که فعالیت های انها مطابق با قوانین و سیاست های دولت آمریکا است، گام های موثری برداشته اند.

آمریکا در ماه مه سال ۲۰۱۱ شرکت «تانکر پاسیفیک» یکی از ده‌ها شرکت وابسته به گروه بین ا‌لمللی خانواده بازرگان اسرائیلی «عوفر» را متهم کرده بود به صورت غیر مستقیم یک تانکر رابه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی فروخته است.

این برادران اسرائیلی، صاحب شرکت رويال کريبين با سرمايه دست کم ۱۰ ميليارد دلاری نيز هستند که با شراکت با خانواده بازرگانان يهودی موفق پريتسکر، سفرهای تفريحی در کشتیهای مجلل در اطراف جهان را برای توريستهای آمريکايی، سوئدی و سوئيسی برنامهريزی میکنند. کشتی های کروز رویال کریبین یکی از لوکس ترین کشتی های تفریحی در جهان است.