آیا ونزوئلا بار دیگر وارثچاویسم خواهد بود؟

به گزارش افکارنیوز، «راشاتودی» در مطلبی به بحثانتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا پرداخت و نوشت: دو رقیب انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نهایت تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا جانشین هوگو چاوز شوند.

البته نیکلاس مادورو، کفیل رئیس جمهور ونزوئلا و هنریکو کاپریلس، رهبر مخالفان این کشور در آستانه برگزاری انتخابات در روز یکشنبه به برگزاری کمپ‌های انتخاباتی خود پایان دادند. در انتخابات روز یکشنبه مشخص خواهد شد آیا این کشور بار دیگر به سیستم سوسیالیسم دوران چاوز پایبند خواهد ماند یا به سوی دولتی حرکت می‌کند که بیشتر شبیه سیستم غربی‌هاست.

طبق نظرسنجی مرکز آمار «داتانالیسیس»، حدود ۵۵ درصد از مردم ونزوئلا از مادورو حمایت می‌کنند در حالی که ۴۵ درصد از آنها حامی نامزدی کاپریلس هستند. نکته اینجاست که هر یک از دو کاندیدا، دیگری را به تقلب در انتخابات متهم می‌کند.

البته در این میان، مادورو، کاپریلس را «خائنی بورژویس» می‌خواند که می‌خواهد منافع ونزوئلا را به واشنگتن بفروشد. نیکولاس مادورو در واقع، وارثرسمی چاویسم است. هوگو چاوز پیش از مرگ او را به عنوان جانشین خود معرفی کرده بود.

او هفته قبل با پیراهنی از پرچم ونزوئلا در کارزار انتخاباتی ‌خود حاضر شد و در مقابل خیل عظیمی از سرخ پوشانِ طرفدار رئیس جمهوری فقید گفت: «فرمانده چاوز، به تو قول می‌دهم ما این مردم را هرگز ناامید نخواهیم کرد. من متکی به فقرا، مردم و حامی سال‌های سازندگی کشور هستیم که پیش روی ماست.»

مادور همچنین وعده داده، در صورت پیروزی علیه آمار بالای جرم و جنایت که یکی از مشکلات گریبانگیر ونزوئلا است، مبارزه کند.

نیکولاس مادورو در جمع هوادارانش از خیابان‌های اصلی پایتخت عبور کرد و از آنها خواست تا راه «فرمانده چاوز» را ادامه دهند. او که در حال حاضر کفیل ریاست جمهوری ونزوئلاست، در اکثر نظرسنجی‌ها، از رقیب خود با فاصله زیادی پیشتاز است. اگر مادورو پیروز شود، حزب سوسیالیست حاکم کنترل خود را بر بزرگترین منابع نفتی جهان و ۲۹ میلیون شهروند ونزوئلا حفظ خواهد کرد.

با این حال، باید منتظر ماند و دید نتیجه انتخابات ریاست جمهوری چه خواهد بود.