کاهش ارزش ریال ایران، ریال سعودی را به رکود کشاند!
گروه بین الملل

: به نوشته روزنامه الشرق الاوسط تعداد ایرانیانی که در مکه پول خود را به ریال سعودی تبدیل می کنند از ۴درصد تجاوز نمی کند. به ادعای الشرق الاوسط ممنوعیت قانون وضع شده توسط مقامات ایرانی مبنی بر ممنوعیت معاملات ریال ایرانی در خارج از مرزهای ایران باعثشده است تا ایرانیان در سفر به مکه از دلار آمریکا بیشتر استفاده کنند.

به گزارشافکارنیوز، در همین زمینه، عادل ملطانی رییس اتحادیه صرافان مکه در گفتگو با الشرق الاوسط مدعی شد: ایران از معدود کشورهایی است که از معامله نقدی ارز خود در خارج از چارچوب دولت جلوگیری می کند و هدف از این قانون، حفظ ارزش پولی ملی است. البته زائران حج و عمره اجازه دارند تا ریال ایران را در داخل سعودی به ارز دیگر کشورها تبدیل کنند. در نتیجه ما جز در مقیاس کمی استفاده چندانی از ارز ایران نداشته‌، مگر اینکه ریال ایران را از شهروندان ایرانی در بدو ورود به سعودی گرفته و هنگام بازگشت با اختلاف نرخ کمی آنرا بازگردانده‌ایم.

در همین زمینه در بحبوحه سقوط ارزش پول ایران، براساس تحقیق میدانی الشرق الاوسط، عمره‌گزاران ایرانی(که تعداد سالیانه آنها ۱۰۰ هزار نفر است) برای حفاظت از پول نقد خود استفاده از دلار را به سایر ارزها ترجیح می دهند.

عادل مطلانی گفت: " عمره گزاران و حجاج ایرانی نیز تمایل زیادی به تبدیل پول خود به ریال سعودی را ندارند و با جایگزین کردن دلار از ضرر خود در طول مدت اقامت خود در عربستان جلوگیری می کنند. "

به گفته وی، در گذشته ده هزار ریال ایران معادل ۴ ریال سعودی بود. این درحالیست که هم اکنون این رقم کمتر از نیم ریال است. این اختلاف فاحش ارز، موجب شده است تا ایرانی ها در معمالات خود از دلار(که صرافی ها به آن پادشاه ارزها می گویند) استفاده کنند. به گفته مطلانی سقوط ارز ایران باعثکاهش شدید تعداد عمره‌گزاران ایران در سال جدید نسبت به سال های گذشته نیز شده است.