پیشنهاد حیله‌گرانه‌ کره‌جنوبی‌ به‌ شمالی

به گزارش افکارنیوز، مقامات کره‌شمالی با رد پیشنهاد مذاکره از سوی «پارک گئون هی» رئیس جمهور کره‌جنوبی اعلام کردند که این یک «اقدام حیله‌گرانه» است.

مقامات کمیته اتحاد مسالمت‌آمیز کره که مسئولیت برقراری روابط با کره‌جنوبی را برعهده دارد، این اظهارات را یک روز پس از پیشنهاد سئول مطرح کردند.

«پارک گئون هی» روز گذشته اعلام کرد که تمایل دارد روند اعتمادسازی در شبه‌جزیره کره را دوباره از سرگیرد.

بحران کنونی در شبه جزیره کره از ماه گذشته و در واکنش به مانورهای مشترک کره جنوبی و ایالات متحده شدت گرفت. واحدهایی از ارتش آمریکا از زمان ترک مخاصمه در جنگ کره در سال ۱۹۵۳ در کره جنوبی مستقر بوده‌اند و در سال های اخیر، به طور مرتب مانورهای مشترکی را با نیروهای کره جنوبی اجرا کرده اند.

در سال جاری، این مانورها در حالی آغاز شد که کره شمالی پیشتر به دلیل نقض قطعنامه های شورای امنیت در مورد منع فعالیت های هسته ای و موشکی، با تشدید تحریم های بین المللی و همچنین دور جدید تحریم های یکجانبه ایالات متحده مواجه شده بود.

مقامات کره شمالی بخشی از تمرین های این مانور، از جمله پرواز یک فروند هواپیمای بمب افکن قادر به حمل بمب اتمی بر فراز خاک کره جنوبی را تحریک آمیز و نشانه آمادگی ایالات متحده و کره جنوبی برای حمله نظامی به شمال توصیف کردند.

در واکنش به این مانور، کیم جونگ اون، رهبر آن کشور، به واحدهای ارتش دستور آماده باش نظامی جهت حمله به خاک کره جنوبی را داده و مقامات کره شمالی ایالات متحده را به حمله اتمی تهدید کرده اند.

وزارت خارجه کره شمالی به سفارتخانه های خارجی توصیه کرد که به منظور حفظ جان کارکنان خود در برابر حملات قریب الوقوع خارجی، آماده تخلیه آنان باشند هر چند کمتر سفارتخانه ای این هشدار را جدی گرفته است.