مستاجران سابق کاخ سفید چقدر می گیرند؟

به گزارشافکارنیوز، در واقع، در آمریکا که دوران ریاست جمهوری چهار سال است، چهار رئیس جمهور سابق زندگی می کنند که دو نفرشان فقط یک بار رئیس جمهور بوده اند.

یعنی، «جیمی کارتر»(۱۹۸۰-۱۹۷۶) و «جرج بوش پدر» که در سال ۱۹۸۸ جایگزین «رونالد ریگان» شد، اما در مقابل «بیل کلینتون»(۲۰۰۰-۱۹۹۲) رقابت را واگذار کرد، هرچند که اسمش به واسطه پسرش «بوش کوچک»(۲۰۰۸-۲۰۰۰) در کاخ سفید باقی ماند! حالا، باید گفت که حقوق بازنشستگی نیست که بخش عمده ۷/۳ میلیون دلاری که در سال ۲۰۱۲ برای این جنابان خرج شده، تشکیل می دهد.

طبق «قانون روسای جمهور سابق» که از سال ۱۹۵۸ وظایف کشور در قبال رئیس جمهورهای سابق را تعریف می کند، «کارتر»، «بوش پدر»، «بوش کوچک» و «کلینتون» هرکدام سالی ۱۵۰ هزار دلار حقوق بازنشستگی دارند، که سالی ۹۶ هزار دلار هم هزینه منشی به آن اضافه می شود.

یعنی، کمی بیشتر از یک میلیون دلار در سال برای چهار مستاجر سابق کاخ سفید! بقیه دو میلیون دلار هم به جیب بیوه های رئیس جمهورهای گذشته می رود که هرکدام ۲۰ هزار دلار می گیرند، و فعلا هم فقط «نانسی ریگان» است که این پول را دریافت می کند.

حالا، رئیس جمهورهای سابق پولی هم بابت تامین امنیت و جابه جایی هایشان می گیرند که مبلغ اش برای یک زوج ریاست جمهوری ۵/۱ میلیون دلار است. می گویند، سال گذشته از بین این «اسبق» ها «بوش کوچک» بوده که بیشترین پول را گرفته، یعنی ۳/۱میلیون دلار! به اضافه یک دفتر ۷۵۰ مترمربعی(۴۰۰هزار دلار) و ۸۵ هزار دلار هم بابت مخارج تلفن و دیگر وسایل ارتباطی!

بعد از او هم، به ترتیب «بیل کلینتون» کمی کمتر از یک میلیون دلار، «جرج بوش پدر» نزدیک به ۸۵۰ هزار دلار و «جیمی کارتر» حدود ۵۰۰ هزار دلار دریافت کرده اند.

و اما، در فرانسه ظاهرا حساب و کتاب ها به شکلی دیگر و کاملا مبهم است و هیچ کس هم دقیقا نمی داند «اسبق های کاخ الیزه» چقدر می گیرند! به هرحال، آن طور که نشریه «چلنج» می نویسد، ظاهرا این مبلغ به ۷۲ هزار یورو می رسد.

اما، نه فقط این! چرا که، این جنابان اگر یک کرسی هم در «شورای قانون اساسی» بگیرند، نزدیک به ۱۳۸ هزار یورو در سال پول می گیرند. تازه، به اضافه «پاداشی» که بابت سختی های متحمل شده در طول ماموریت شان دریافت می کنند.

آن طور كه رنه دوزير نماينده كه در حساب و كتاب اليزه تخصص دارد مي گويد، رقم دريافتي بايد چيزي حدود ۵/۱ميليون در سال باشد! به هر شكل، در فرانسه كه دوران ماموريت از ۷ سال به ۵ سال كاهش پيدا كرده، امروز سه رئيس جمهور سابق هنوز زنده اند (ژيسكار دستن، شيراك و ساركوزي) كه خودش مي شود سالانه ۵/۴ ميليون يورو، يعني كمي كمتر از دو برابر چيزي كه در آمريكا براي اين جنابان خرج مي شود!