نقشه عربستان و قطر برای کرسی سوریه در سازمان ملل

به گزارش افکارنیوز، سفرای کشورهای عربی در سازمان ملل نشستی پشت درهای بسته برگزار کردند تا جزئیات پیش‌نویس قطعنامه‌ای که قرار است در پایان این هفته در مجمع عمومی مطرح شود را مورد بررسی قرار دهند.

منابع آگاه گفته‌اند که دیپلمات‌های عربی که با هدایت نماینده عربستان و قطر در سازمان ملل برگزار شد، درباره این طرح دچار اختلاف هستند.

عربستان و قطر در تلاش هستند با ارائه یک پیش‌نویس عضویت دولت سوریه را به مخالفان مسلح منتقل کنند.

همچنین دیپلمات‌های قطری و سعودی در تلاشند تا پرونده رهبران سوریه را به دادگاه جنایات بین‌المللی ارجاع دهند و تصمیمات اتخاذ شده در نشست دوحه را بین المللی کنند.

سران اتحادیه عرب در نشست ماه گذشته در دوحه ضمن اعطای کرسی سوریه به مخالفان، به کشورهای عضو اجازه داد تا به تروریست‌ها در سوریه کمک تسلیحاتی اعطا کنند.

از سوی دیگر قطر و عربستان به دنبال باز کردن یک معبر برای ارسال کمک به داخل مناطق سوریه هستند ولی این طرح‌ها با مخالفت نمایندگان عراق، لبنان، الجزایر و یمن مواجه است.

طرح‌های مشترک عربستان و قطر برای افزایش فشار علیه سوریه در سازمان ملل تاکنون با اجماع کشورهای عربی همراه نبوده است.

همزمان با این تلاش‌ها نمایندگان شورای امنیت نیز امشب برای بررسی وضعیت زنان در سوریه تشکیل جلسه خواهند داد.

قرار است در این جلسه «لیلی زروقی» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور اطفال در جنگ‌ها گزارشی از وضعیت زنان به ویژه درباره تجاوز‌های صورت گرفته، ارائه دهد.

روز پنجشنبه نیز نشستی با حضور جفری فلتمن معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل در شورای امنیت درباره بحران در خاورمیانه و سرایت آن به کشورهای همسایه برگزار می‌شود.

همزمان با این تلاش‌ها بشار الجعفری نماینده سوریه در سازمان ملل متحد نیز رایزنی‌های فشرده‌ای را با گروه‌ها آفریقایی، آمریکایی، آسیایی و اروپایی در سازمان ملل آغاز کرده است تا مانع از تصویب طرح قطر و عربستان در مجمع عمومی شود.

الجعفری با تاکید بر مغایرت طرح قطر و عربستان با میثاق ملل متحد، این اقدام را غیرقانونی و غیراخلاقی می‌داند.

سوئیس یکی از کشورهای اروپایی است که از دمشق در مقابل طرح اعطای کرسی به مخالفان حمایت می‌کند و به شدت ائتلاف مخالفان سوریه را به دلیل موارد متعدد جنایت مورد انتقاد قرار داده است.

کشورهای بریکس و تعدادی از کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکایی لایتن نیز مواضع همسویی با سوریه در این زمینه دارند.