۱۳۰۰ زندانی عراقی مشمول عفو خواهند شد

به گزارش افکارنیوز، به نقل از رسانه‌های عراقی، دستگیری یک شبکه تروریستی بعثی در کرکوک، آزادی قریب‌الوقوع ۱۳۰۰ زندانی عراقی مشمول عفو نخست وزیری، بازداشت ۸۵ زایر پاکستانی در فرودگاه نجف اشرف، آغاز روند حذف سه صفر از پول عراق، تلاش برای پس‌گرفتن ۱۰۰میلیارد دلار از اموال مسئولان رژیم سابق، اظهار نظر «طارق عزیز» علیه صدام، موضوع نامزدی مجدد «مسعود بارزانی»، همکاری ۳۳ شرکت بین المللی با منطقه کردستان عراق در حوزه انرژی، قرارداد ۶۰ میلیون دلاری شرکت بلژیکی برای ساخت ۴ ایستگاه برقی، منزل رئیس شورای استان صلاح الدین در محاصره نیروهای امنیتی، تصادف شدید سخنگوی جریان صدر و انتقالش به لبنان از جدیدترین تحولات عراق است.

دستگیری یک شبکه تروریستی وابسته به عزت الدوری در کرکوک

فرمانده پلیس کرکوک از دستگیری یک شبکه وابسته به حزب بعثبه فرماندهی نماینده «عزت الدوری» در کرکوک خبر داد.

«جمال طاهر بکر» تأکید کرد که این گروه پس از دریافت اطلاعات دقیق و طی اقدامی پیشگیرانه دستگیر شده‌اند و تعدادشان پنج نفر بوده است.

او افزود که بازجویی‌ها نشان می دهد که این افراد با شبکه القاعده تماس دارند و در برخی انفجارها در کرکوک دست داشته‌اند.

المطلک: به زودی ۱۳۰۰ نفر مشمول عفو خواهند شد

«صالح المطلک» معاون نخست‌وزیر عراق، خبر داد که به زودی ۱۳۰۰محکوم مشمول عفو ویژه نخست وزیر قرار خواهند گرفت.

وی در بیانیه‌ای رسمی تأکید کرد که کمیته پیگیری مطالبات معترضان در استان‌های سنی‌نشین همچنان درحال تلاش برای احقاق حقوق بازداشت‌شدگان است.

بازداشت ۸۵ زایر پاکستانی در فرودگاه نجف اشرف

نیروهای امنیتی در فرودگاه نجف اشرف ۸۵ زایر پاکستانی عتبات عالیات را تحت عنوان تمهیدات امنیتی بازداشت کردند.

ناظران اقتصادی معتقدند چنین اقدامات نسنجیده‌ و خودسرانه‌ای در حکم جنگ با گردشگری مذهبی است.

آغاز روند حذف سه صفر از پول عراق

کمیسیون مالی مجلس عراق خبر داد که بانک مرکزی از سال جاری میلادی روند حذف سه صفر از پول ملی را آغاز خواهد کرد.

«عبدالحسین الیاسری» عضو این کمیسیون گفت که طی این اقدام روند انتقال پول آسان‌تر خواهد شد.

تلاش برای پس‌گرفتن ۱۰۰میلیارد دلار از اموال مسئولان رژیم سابق

هیئت ملی بازپرسی و عدالت بررسی پرونده اموال نیروهای وابسته به رژیم گذشته را آغاز کرد.

«بختیار القاضی» رئیس این هیئت، ضمن اعلام این خبر گفت که این پرونده بسیار پیچیده است و بررسی آن سال‌ها طول خواهد کشید و افزود که اموال سرسپردگان رژیم گذشته متعلق به ملت عراق است و باید پس گرفته شود.

او پیش‌بینی کرد که طی این پرونده حدود صد میلیارد دلار به خزانه کشور بازگردانده شود.

«طارق عزیز»: «صدام» مشکل روانی داشت

«طارق عزیز» معاون نخست‌وزیر عراق در رژیم صدام حسین گفت که صدام وقتی به کویت حمله کرد مشکل روانی داشت.

او در دیدار با «علی الدباغ» سخنگوی سابق دولت عراق، که از شبکه العربیه پخش شد گفت که خانواده صدام حسین مرا به اشتباهاتی که مرتکب‌ شده‌ام، واداشته است.

مشاور دبیرکل اتحاد اسلامی کردستان عراق: بارزانی برای بار سوم می تواند نامزد ریاست کردستان شود

مشاور دبیرکل اتحاد اسلامی کردستان عراق نامزدی مجدد «مسعود بارزانی» را برای دور بعدی ریاست منطقه کردستان عراق، امری طبیعی دانست.

درحالیکه احزاب اپوزیسیون با استناد به مواد قانونی می گویند بارزانی برای بار سوم نمی تواند نامزد انتخاباتی برای پست ریاست منطقه کردستان عراق شود، «سعید عبو» در گفت‌وگو با هفته‌نامه «باس» اعلام کرد: بارزانی در فرایندی قانونی و با رأی مردم به مقام ریاست منطقه کردستان عراق رسیده و نامزد شدن وی برای بار سوم نیز طبیعی است.

وی افزود: دو حزب اتحاد اسلامی و دموکرات کردستان عراق در صدد مستحکم تر کردن روابط خود با یکدیگر هستند.

«سعید عبو» در رابطه با انتقادات اخیر «صلاح الدین بهاءالدین» دبیرکل پیشین اتحاد اسلامی کردستان عراق از حزب دمکرات گفت: اظهارات وی صرفاً بیانگر دیدگاه شخصی است و ربطی به موضع رسمی حزب اتحاد اسلامی ندارد.

مشاور دبیرکل اتحاد اسلامی افزود: مسعود بارزانی مانند همه افراد جامعه یکی از شهروندان منطقه کردستان است و او هم می‌تواند خود را برای پست ریاست منطقه کردستان عراق کاندید کند. علاوه بر این، فراموش نکنیم که پیشینه بارزانی و خدمات وی به منطقه کردستان و کُردها بر کسی پوشیده نیست.

همکاری ۳۳ شرکت بین المللی با منطقه کردستان عراق در حوزه انرژی

در حاشیه برگزاری دومین سمینار اقتصادی منطقه کردستان با امارات متحده عربی که روز سه شنبه ۲۷ فروردین ماه در اربیل برگزار شد، مسئول شورای اقتصادی هیئت دولت منطقه کردستان عراق گزارشی از میزان تولید و ذخایر نفت و گاز در این منطقه ارائه کرد.

«عثمان شوانی» مسئول شورای اقتصادی دولت کردستان عراق اعلام کرد: طی ۵ سال گذشته ۲۵ میلیارد دلار برای راه‌اندازی ۵۰۰ طرح مختلف تولیدی در استانهای اربیل، سلیمانیه و دهوک سرمایه گذاری شده است.

وی افزود: هم اکنون در کردستان عراق نزدیک به ۲۰۰۰ شرکت خارجی مشغول به فعالیت هستند.

وی در رابطه با تولید نفت اظهار داشت: در این رابطه دولت کردستان عراق گامهای مؤثری برداشته و تاکنون ۵۷ توافقنامه با ۳۳ شرکت بین المللی به امضاء رسانیده است.

عثمان شوانی میزان ذخایر نفتی اقلیم کردستان را ۴۵ میلیارد بشکه عنوان کرد.

در رابطه با ذخایر گازی نیز گفت: پیش‌بینی می شود اقلیم کردستان عراق دارای ۲.۸ تا ۵.۷ تریلیون متر مکعب ذخیره گازی می باشد.

وی تصریح کرد: در کردستان عراق روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت استخراج می شود.

قرارداد ۶۰ میلیون دلاری شرکت بلژیکی برای ساخت ۴ ایستگاه برقی

شرکت «سی. جی» بلژیک اعلام کرد که قراردادی به مبلغ ۶۰ میلیون دلار برای ساخت ۴ ایستگاه برقی که ۱۳۲ کیلوولت بازدهی برق را افزایش خواهد داد، با وزارت برق امضاء کرده است.

«لوران دمیرتر» مدیر اجرایی این شرکت در بیانیه‌ای که شفق نیوز هم از آن آگاه شد، گفت: قرارداد ما شامل بخش شبکه‌های توزیع می‌شود و ما قصد داریم به اعتماد موجود میان ما و وزارت برق که سابقه همکاری ۲۵ ساله داریم، ادامه دهیم.

وی افزود: احتمال می‌دهیم این طرح در اوت ۲۰۱۴ پایان یابد.

منزل رئیس شورای استان صلاح الدین در محاصره نیروهای امنیتی

یک منبع آگاه امنیتی در پلیس محلی صلاح الدین از محاصره منزل رئیس شورای این استان «عمار یوسف» برای دستگیریش خبر می‌دهد.

این منبع گفت: نیروهای امنیتی ویژه منزل رئیس شورای استان صلاح الدین «عمار یوسف» را با داشتن حکم قضائی دستگیری وی به محاصره در آورده‌اند.

وی افزود: نیروهای امنیتی تا دستگیری وی به این محاصره پایان نخواهند داد.

این منبع به دلایل دستگیری رئیس شورای استان اشاره‌ای نکرد.

۳ استان الانبار، صلاح الدین و دیالی چندین ماه است که شاهد تظاهرات و اعتصابات علیه دولت مرکزی که ریاست آن‌ را «نوری مالکی» برعهده دارد، است. تظاهرات کنندگان خواستار لغو قانون بازخواست و عدالت و ماده ۴ مبارزه با ترور و آزادی زندانیان و بازداشت‌شدگان در زندانها بودند.

تمایل امارات به سرمایه‌گذاری در کردستان عراق

«کامران احمد» وزیر مسکن منطقه کردستان عراق در دیدار با «عبدالله صالح» معاون وزیر تجارت امارات عربی متحده بر افزایش روابط تجاری میان طرفین تاکید کردند.

به گزارش کردپرس به نقل از آژانس خبرگزاری ملی عراق(NINA)، در این دیدار طرفین بر توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری دوجانبه برای حفظ منافع مشترک دو طرف تاکید کردند.

درپی برگزاری این دیدار، کامران احمد در بیانیه‌ای نتیجه دیدار با عبدالله صالح در اربیل را مثبت ارزیابی و اعلام کرد؛ وزارت مسکن منطقه کردستان قصد دارد با کمک کشور امارات بسیاری از پروژه های کردستان مانند جاده ها، پل ها، تونل ها و بزرگراه‌ها را تکمیل کند.

در این بیانیه از ابراز تمایل امارات برای سرمایه گذاری در در امور تجاری و ساخت طرح های عمرانی در کردستان عراق خبر داده شده است.

تصادف شدید سخنگوی جریان صدر و اعزام فوری وی به لبنان

«صلاح الدین عبیدی» سخنگوی رهبری جریان صدر، در جاده ی کربلاء – نجف مورد تصادفی خطرناک قرار گرفت و به سبب جراحات وارده و معالجه فوری به لبنان انتقال یافت.

یک مقام آگاه از دفتر صدر که خواست نامش فاش نشود گفت: شیخ صلاح عبیدی براثر تصادف در جاده ی کربلاء - نجف و برخورد خودرو حامل وی و همسرش با بلوکهای بتنی کناره جاده‌ای، آسیبی جدی دید.

وی افزود: شیخ عبیدی برای یک گفت‌وگوی تلویزیونی زنده در شبکه «البغدادیه» عازم کربلاء شد اما به سبب سرعت زیاد و عدم دید کافی و عدم انتظار از بودن بلوکهای بتنی در مسیر راه، تصادف کرد.

این منبع تاکید کرد: شیخ عبیدی فوراً به بیمارستان صدر در نجف اشرف منتقل و بدلیل عدم امکانات کافی برای مداوا برای ادامه درمان به لبنان اعزام شد.

عبیدی سخنگوی رهبری جریان صدر و از نزدیکان به مقتدا صدر رهبر این جریان است.