دو منطقه زلزلهخيز جهان به صورت بسيار جالبي جزء دو قدرت بزرگ مهندسي روباتيك هستند. كشور ژاپن در حلقه آتش اقيانوس آرام واقع شده كه در آن صفحات تكتونيكي اقيانوس آرام و اروپاييآسيايي با هم برخورد ميكنند. اين كشور به طور متناوب در خطر زلزله قرار دارد. از اين رو به عنوان يكي از قدرتهاي فني دنيا به ساخت دستگاههاي خاص مواقع زلزله پرداخته است.

به گزارش ایسنا، این امید وجود دارد که دستگاه‌های پیشرفته‌ای مانند آنچه در این گزارش آمده بتوانند آثار تخریبی زلزله را در آینده کاهش دهند.

منطقه دیگر زلزله‌خیز دنیا کالیفرنیای امریکاست است که محققان آنجا هم به فناوری‌های فوق‌العاده‌ای برای مقابله با اثرات زلزله دست یافته اند.

روبوکو، روبات امدادی اداره آتش‌نشانی توکیو

این روبات برای مکان‌یابی و بازیابی سالم مجروحان از مکان‌های حادثه‌دیده به ویژه محل‌های بمب‌گذاری شده طراحی شده ‌است، اما از آن می‌توان برای حوادثطبیعی نیز استفاده کرد.

این روبات برای مکان‌یابی انسان‌ها از حسگرهای مافوق‌صوت استفاده کرده، سپس به آرامی مجروح را به یک وسیله نقلیه برای انتقال آن به محل امن منتقل می‌کند. روبوکو همچنین از یک کپسول اکسیژن برخوردار است.

روبات هشت متری مارشکل
این روبات بیشتر در بخش جست‌وجو کاربرد دارد. این روبات هشت متری خود را با سیخ‌های نایلونی موتوری به جلو می‌راند.

این روبات تنها می‌تواند چهار سانتی‌متر در ثانیه حرکت کند اما در زاویه‌های تیز وارد شده، از شیب‌های ۲۰ درجه بالا رفته و خود را از شکاف‌های کوچک عبور می‌دهد. این روبات از چشمان دوربینی برخوردار است که می‌تواند تصاویر محل را برای محققان فرستاده و آنها را از موقعیت آگاه کند.


روبات امنیتی خزنده

این روبات که تا حد زیادی به یک تابوت تانک‌شکل تشابه دارد در حقیقت کاربردی کاملا متفاوت داشته و قادر است در هر زمان یک مجروح را به جای امن انتقال دهد. این روبات که برای اداره پلیس یوکوهامای ژاپن ساخته شده، قادر است یک فرد ۱۱۳ کیلوگرمی را در یک پوسته ایمنی جابجا کند.

این روبات خزنده از قابلیت کنترل از راه دور و همچنین از حسگرهایی برخوردار است که بر جریان خون و سایر علائم حیاتی مجروح نظارت می‌کند.


امدادگر اسکیت‌سوار

پرفسور شیگئو هیروسه در موسسه فناوری توکیو دست به ساخت روباتی زده که زیست‌شناسی ارگانیک را برای شناسایی راه بهتر حمل و انتقال بررسی می‌کند. هنگامی که این روبات مجبور به حرکت در زمین‌های ناهموار می‌شود، پاهای آن برای کار در شرایط خاص هماهنگ می‌شود.

در زمین‌های صاف نیز پاهای آن به صورت چرخ‌دار درآمده و حرکت آن را ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند.

حسگر تنفسی

روبات کوئینس، روباتی کوچک اما کاراست که توسط موسسه فناوری چیبا ساخته شده است. این روبات از چهارچرخ و شش موتور الکتریکی و همچنین یک بازوی موتوری با قابلیت جابجایی غذا و سایر تدارکات برخوردار است.

کوئینس همچنین از حسگرهای مادون‌قرمز و دی‌اکسیدکربن برای تشخیص تنفس و گرمای بدن انسان برخوردار است.