رويترز در گزارشي تحليلي اعلام كرد كه به دنبال بحران هستهيي ژاپن احتمالا مخالفتها با طرح گسترش انرژي هستهيي در اروپا افزايش خواهد يافت و توجهات به هزينههاي احتمالي بالاي يك فاجعهي هستهيي متمركز خواهد شد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز در این گزارش تحلیلی نوشت: در حالی که مقامات ژاپن در تلاشند از یک گداخت هسته‌یی در راکتورهای آسیب دیده‌شان اجتناب کنند این بحران هسته‌یی نگرانی‌ها درباره‌ی ایمنی هسته‌یی را افزایش خواهد داد.

این اتفاق مانعی برای صنعت هسته‌یی به حساب می‌آید که با کم‌تر شدن نگرانی‌های عمومی درباره‌ی ایمنی هسته‌یی در حال لذت بردن از تجدید حیاتی نو در کشورهای مختلف اروپا بوده است.

بسیاری کشورها قصد ساخت نیروگاه‌های هسته‌یی جدید را دارند و انرژی هسته‌یی را یک جایگزین پاک و سالم برای نفت و گاز می‌دانند.

اما مخالفان انرژی هسته‌یی در سرتاسر اروپا از اتفاقی که در ژاپن افتاده است نشانه خطرات انرژی هسته‌یی یاد می‌کنند و بر این عقیده‌اند که دولت‌ها باید در طرح ساخت نیروگاه‌های هسته‌یی جدید خود تجدید نظر کنند.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان که دولتش سال گذشته طول عمر نیروگاه‌های هسته‌یی فعالش را افزایش داد گفت که دولتش در حال مشورت با کارشناسان هسته‌یی است و به دقت اوضاع ژاپن را تحت نظر دارد.

گوتنر اوتینگر کمیسیونر انرژی اتحادیه‌ی اروپا نشستی را برای چند روز آینده برنامه‌ریزی کرده است تا درباره‌ی درس‌هایی که می‌توان از حادثه‌ی هسته‌یی ژاپن گرفت با کارشناسان و اپراتورهای هسته‌یی گفت‌وگو کند.

کریس هونه وزیر انرژی انگلیس نیز که کشورش قصد ساخت نیروگاه‌های هسته‌یی را برای جایگزینی نیروگاه‌های قدیمی‌اش دارد اعلام کرد که از بازرس هسته‌یی ارشدش خواسته عواقب بحران ژاپن را به وی گزارش دهد.

کارولین لوکاس یکی از قانونگذاران حزب سبز انگلیس گفت که حادثه‌ی ژاپن مخالفت با ساخت نیروگاه‌های هسته‌یی جدید را محکم‌تر می‌کند.

لوکاس که حزبش طرفدار منابع انرژی برگشت‌پذیر است گفت: هرگز نمی‌توان طرحی بدون اشکال را ارائه کرد.

والت پترسون تحلیل‌گر اتاق فکر کاتام هاوس لندن گفت که بحران ژاپن نه تنها بر دیدگاه عمومی از صنعت هسته‌یی تاثیر می‌گذارد بلکه ضررهای مالی آن نیز بسیار شدید خواهد بود.

به دنبال زلزله ‌٩ / ٨ ریشتری که روز جمعه ژاپن را لرزاند نیروگاه هسته‌یی فوکوشیما دایچی دچار مشکلاتی شد و روز شنبه انفجاری در واحد یک این نیروگاه اتفاق افتاد.

روز دوشنبه نیز سخنگوی دولت ژاپن خبر وقوع انفجار دیگری در نیروگاه فوکوشیما را تایید کرد.

یوکیو ادانو دبیر کابینه ژاپن با اشاره به اطلاعاتی که از اپراتور تپکو دریافت کرده است، ضمن اعلام این خبر گفت که احتمالا محفظه راکتور آسیبی ندیده است و احتمال اندکی درباره نشت تشعشع جود دارد.

یک مقام تپکو گفت که تعدادی از کارگران زخمی شده‌اند اما به تعداد افراد آسیب دیده و جزییات آن اشاره‌ای نکرد.

آژانس ایمنی هسته‌یی ژاپن اعلام کرد که انفجار در راکتور شماره سه نیروگاه شماره یک فوکوشیما احتمالا ناشی از انتشار گاز هیدروژن بوده است.

انفجار ناشی از هیدروژن به راکتور شماره یک همان نیروگاه در روز شنبه آسیب وارد کرد.

مقامات ژاپن اعلام کرده‌اند نواحی که تا شعاع ‌٢ کیلومتری محل استقرار نیروگاه واقع هستند از ‌٢١ هزار سکنه آن خالی شده است.

ریومیاکه سخنگوی آژانس ایمنی هسته‌یی ژاپن گفت: به افرادی که هنوز در نواحی مذکور قرار دارند شدیدا توصیه شده است به داخل ساختمان‌هایی که در نزدیکی‌شان قرار دارد، بروند.

حدود ‌٧۴۶ نفر شامل بیماران، افراد سالمند و کارکنان سه بیمارستان و خانه‌های سالمندان، هم چنان در شعاع ‌٢ کیلومتری نیروگاه به سر می‌برند.

یک مقام فوکوشیما گفت که تاکنون ‌٣١١ نفر از محل خارج شده‌اند.

یکی از دیوارهای ساختمانی که راکتور هسته‌یی در آن قرار داشت در نتیجه این انفجار فرو ریخت اما تاکنون محفظه راکتور آسیبی ندیده است.

ادانو در توضیح دلیل انفجار گفت ظاهرا انفجار از تجمع بیش از حد هیدوژن که درون راکتور هسته‌یی جمع شده بود ناشی شده است که ناشی از خنک نشدن کافی هسته‌ی راکتور هسته‌یی بوده است.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، تپکو روز دوشنبه اعلام کرد که سطح تشعشع در نیروگاه فوکوشیما دایچی بالا رفته است.

سیستم خنک کننده راکتور در پی زمین لرزه و سونامی آسیب دید و باعثشد اپراتور هوای آلوده به رادیو اکتیو را آزاد کند تا فشار داخل محفظه راکتور کاهش یابد.

سخنگوی تپکو گفت که سطح دقیق تشعشع در سایت فعلا کاملا مشخص نیست.

اپراتورها ورود آب دریا به راکتو را روز دوشنبه متوقف کردند که باعثافزایش سطوح فشار و تشعشع شد.

دولت ژاپن هشدار داده بود كه احتمال انفجار به دليل تجمع گاز هيدروژن در ساختمان راكتور وجود دارد.