چگونه نشست جاسوسی اردن لو رفت؟

به گزارش افکارنیوز، " بشار اسد " رئیس‌جمهوری سوریه در مصاحبه خود با شبکه تلویزیونی سوری " الاخباریة " افشا کرد که کمتر از یک ماه پیش، هیئتی امنیتی را به پایتخت اردن ارسال کرده تا برخی اطلاعات را در اختیار مقامات مسؤول این کشور قرار دهد که در این اطلاعات تأکید شده است که اردن نقش مهمی را در تهدید امنیت ملی سوریه ایفا می‌کند.

روزنامه الاخبار از طریق منابع آگاه، برخی از مهم‌ترین نکات این مجموعه اطلاعات را به دست آورده است که رئیس‌جمهوری سوریه در مصاحبه خود به آن اشاره کرده بود.

بنابر اظهار این منابع، طی ماه گذشته از طریق کانال‌های موثق و قابل اعتماد اطلاعاتی به دست آمد که تأکید می‌کرد نشستی در پایتخت اردن برگزار شده که نمایندگان سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی چهار کشور اردن، آمریکا، قطر و رژیم اسرائیل در آن حضور داشته اند.
نکته مهم اینجا بود که دمشق براساس اطلاعات موثق و طی سندی که از یکی از دستگاه‌های امنیتی این چهار کشور به بیرون درز پیدا کرده بود، از این نشست آگاهی یافته بود.

این سند افشا می‌کند که این دیدار در عَمان، پایتخت اردن برگزار شده است و موضوع اصلی مورد بحثو مناقشه در آن، تشکیل نیرویی ویژه متشکل از عناصر معارض سوری و غربی و اردنی است که هدف آنها اجرای عملیات‌هایی است که زرادخانه سلاح‌های شیمیایی سوریه را از یک سو از کار بیندازد و از سوی دیگر، امکان کنترل و تسلط این کشورها بر آنها را فراهم کند.

مضمون این سند آشکار می‌کند مناقشاتی که در این نشست انجام شده و بر آن حاکم بوده، به شرح زیر بوده است. البته پیش از آنکه به موارد مورد مناقشه در این سند پرداخته شود، لازم است به این نکته اشاره کرد که قطر، رژیم اسرائیل را قانع کرد که به‌صورت جدی به اقدامی نظامی بیندیشد که به تهدیدات ناشی از سلاح‌های شیمیایی سوریه پایان دهد. بنابر آنچه در این سند آمده است، تل‌آویو با بخشی از این نقشه موافقت کرده و این نشان می‌دهد که مناقشه‌هایی درباره برگزاری نشستی با هدف بررسی ایده تشکیل این نیرو در جریان بوده است.

از سوی دیگر، این سند آشکار می‌کند که در پایان این نشست، این چهار سرویس اطلاعاتی بر نکات زیر به توافق رسیدند:

- ایجاد پایگاه‌های آموزش نظامی در اردن برای آموزش نیروهای ویژه‌ای که قرار است عملیات از کار انداختن زرادخانه‌های شیمیایی سوریه یا به دست گرفتن کنترل آنها را برعهده گیرند.

- آمریکا مسؤولیت نظارت بر آموزش گروه‌های ویژه را برعهده می‌گیرد.

- عناصر تشکیل دهنده این نیرو نظامیان اردنی و آمریکایی خواهند بود، اما هسته اصلی نیروهای تشکیل‌دهنده این گروه ویژه، عناصر سوری هستند که از ارتش سوریه فرار کرده و هم‌اکنون در اردن اقامت دارند.

- همچنین این سند نقش اسرائیل در این برنامه را مشخص می‌کند که منحصر به تأمین اطلاعات از اماکن وجود این زرادخانه‌های شیمیایی است و بالطبع سوریه این اطلاعات را با استفاده از ترفندهای جاسوسی مختلف و منحصربه‌فرد خود از جمله جاسوسی ماهواره‌ای و کسب اطلاعات از کشورهای همسایه به دست خواهد آورد، تا اطلاعاتی موثق و قابل اعتماد به دست آورد. از جمله اقداماتی که تل‌آویو در این راستا باید انجام دهد رصد دقیق فعالیت‌های زرادخانه‌ای سوریه است که در جریان آن ممکن است، اقدام به تغییر مکان برخی از این زرادخانه‌ها یا کاهش و افزایش سلاح‌های موجود در آنها کند.

بنابر اظهار این منابع، دمشق در انتظار اقدام اخیر آمریکا که گفته بود در صدد ارسال ۲۰۰ نظامی آمریکایی به اردن است، نخواهد ماند. همچنین این سند بیان می‌کند که اظهارات آمریکا مبنی بر استقرار موشک های پاتریوت برسر مرزهای اردن و سوریه اقدامی است که در راستای مقابله با هرگونه واکنش احتمالی نظامی سوریه علیه اردن انجام می شود.




همچنین این منابع بین هشدار رئیس جمهوری سوریه در مصاحبه اخیرش با شبکه الاخباریه مبنی بر اینکه آتش سوریه تنها به داخل این کشور محصور نخواهد بود و داخل سوریه را نخواهد سوزاند، می تواند بر این نکته تاکید کند که اسد پیش بینی تشدید اقدامات نظامی خارجی را علیه دمشق و در راستای وجود سلاح های شیمیایی در این کشور کرده است.

بر این اساس این منابع مجموعه سناریوهای مورد انتظار و قابل پیش‌بینی را مطرح کردند که باید آن را رهاورد نشست اردن و توافق این چهار سرویس اطلاعاتی به شمار آورد و به شرح زیر است:

- یکی از طرف‌های خارجی اقدام به عملیات بمب‌گذاری شیمیایی کند و سپس نظام سوریه را متهم به امر کند تا بدین وسیله برنامه‌ها و طرح‌های مطرح‌شده در نشست اردن توجیه اجرا بیایند.



- تشدید حملات تبلغاتی و رسانه‌ای و دیپلماتیک هشدار دهنده درباره زرادخانه‌های شیمیایی سوریه و تأکید بر احتمال سقوط و افتادن آنها به دست عناصر جهادی تکفیری جبهة النصرة که شاخه سازمان تروریستی القاعده در سوریه به شمار می‌آید و این در واقع اقدامی ازپیش طراحی‌شده برای توجیه اقدام نیروهای ویژه جهت حمله به این زرادخانه‌ها و تصرف آنها توسط این نیروهاست که هم‌اکنون در پایگاه‌های آموزشی اردن به سر می‌برند.

در هر دو صورت این منابع چه درباره سناریو اول و چه درخصوص سناریو دوم و به دنبال آن اقدام این گروه ویژه در سوریه هشدار میدهند و بار دیگر بر آنچه در دستگاههای و سرویسهای امنیتی کشورهای توطئهکننده علیه سوریه میگذرد و توطئههای جدیدی که برای بحران سوریه توسط این کشورها تدارک دیده میشود هشدار میدهند اگرچه این منابع در هشدارهای خود به واکنشهای سوریه نیز اشاره میکنند که دستکم دارای ۷۰۰ موشک آماده شلیک است و این میتواند گامی جدی در راه وارد آوردن ضربهای جدی و دردناک به غرب باشد.