به گزارش افکارنیوز، اکمل الدین احسان اوغلو، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی در گفتگو با خبرگزاری آپا تاکید کرد که این کنفرانس در ماه ژوئن برگزار می‌شود و در دیدارهایش با رئیس جمهوری و وزیر خارجه آذربایجان این مساله مورد مذاکره قرار گرفته است.

احسان اوغلو گفت: حکومت آذربایجان ابتکار خود برای میزبانی برگزاری این کنفرانس را مطرح کرده و از این پس فعالیت آذربایجان در داخل سازمان همکاری اسلامی نیز بیش از پیش افزایش می یابد.

المار محمد یارف، وزیر امور خارجه آذربایجان پیشتر با تاکید بر اینکه آذربایجان همواره از فلسطین حمایت کرده و می‌کند، از برگزاری کنفرانسی با هدف حمایت از مردم فلسطین در ماه ژوئن در باکو خبر داده بود.

از سوی دیگر رسانه‌های آذربایجان اعلام کردند، چند روز پس از سفر المار محمد یارف به تل آویو، موضوع به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه در پارلمان اسرائیل در قالب یک قطعنامه مطرح شده است که این اقدام به بروز تشنج در مناسبات اسرائیل با آذربایجان و ترکیه انجامیده است.

این اقدام که حمایت لابی صهیونیسم از مواضع ارمنستان تلقی می‌گردد، نشانگر بی‌نتیجه بودن سفر المار محمد یارف به تل آویو است. کارشناسان سیاسی معتقدند تصویب چنین قطعنامه‌ای از سوی پارلمان اسرائیل منجر به متشنج شدن مجدد مناسبات آذربایجان و ترکیه با تل‌آویو خواهد شد. هدف نمایندگان کنست از طرح مساله نسل کشی ارامنه کسب حمایت لابی ارمنی در کشورهای خارجی است.

در یک واکنش منفی نسبت به این اقدام کنست، دولت آذربایجان نیز تاسیس سفارت در تل آویو را به بعد موکول کرد.

به گزارش خبرگزاری آپا، المار محمد یارف در پاسخ به سوالی در مورد زمان گشایش سفارت آذربایجان در اسراییل گفت: هر میوه‌ای فصلی دارد. آذربایجان سیاست خود را بر اساس منافع ملی تنظیم می کند. مذاکرات جریان دارد؛ ببینم این مذاکرات چه نتیجه‌ای در پی خواهد داشت.

المار محمد یارف در مورد سفر به خاورمیانه با تاکید بر اینکه سفر وی نه تنها به اسراییل بلکه به فلسطین نیز صورت گرفته افزود: آذربایجان همواره از فلسطین حمایت کرده و خواهد کرد.