نامه‌سمی‌ به‌ اوباما و‌ بازداشت‌ مظنون‌ تازه

به گزارش افکارنیوز، پلیس فدرال آمریکا ساعات بامدادی امروز «اورت دوتسکه» یک مربی هنر‌های رزمی در ایالت می‌سی‌سی‌پی را دستگیر کرد.

دستگیری وی پس از تحقیقات اولیه درباره ارسال نامه‌های حاوی ماده سمی و کشنده «ریسین» صورت می‌گیرد.

هنوز جزئیات اتهام دوتسکه منتشر نشده است.

پیش از این پلیس اف بی آی، «پائول کوئین کرتیس»، مظنون ۴۵ ساله و اهل ایالت «می‌سی‌سی‌پی» را در رابطه با این پرونده دستگیر کرده بود.

کاخ سفید پیش از این از کشف بسته‌ای حاوی «مواد مشکوک» خبر داد. این بسته برای «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا ارسال شده بود.

آژانس اطلاعاتی کاخ سفید اعلام کرده که این بسته توسط مرکز اسکن نامه‌های کاخ سفید شناسایی شده است. «ادوین دنوان» سخنگوی آژانس اطلاعاتی کاخ سفید می‌گوید این مرکز در محلی دور از کاخ سفید واقع شده و معمولا بسته‌ها یا نامه‌هایی را که نیازمند بررسی مجدد یا تست آزمایشگاهی هستند، شناسایی می‌کند.

به گزارش بی بی سی، آزمایشات اولیه نشان داد که نامه‌ها ماده سمی رایسین بوده اند. نامه دیگری حاوی همین ماده سمی به سناتور «راجر ویکر» فرستاده شده بود که باعثشد بخش‌هایی از دو ساختمان سنای آمریکا مدتی تعطیل شوند.

پلیس فدرال اعلام کرد که هنوز ارتباطی بین این نامه‌ها و انفجارهایی که در مسابقه ماراتن در بوستون رخ داد، پیدا نکرده است.

ساعتی پس از اعلام خبر شناسایی بسته مشکوکی که برای رئیس‌جمهور آمریکا ارسال شده بود، منابع خبری از شناسایی بسته‌ای مشکوک در یکی از ساختمان‌های کنگره آمریکا خبر دادند.

بر اساس این گزارش، هر دو نامه از آدرسی در شهر «ممفیس» ایالت «تنسی» ارسال شده بود و تاریخ روی پاکت نیز هشتم آوریل بوده است.

اف بی آی همچنین اعلام کرد که کرتیس نامه سمی سومی را نیز به یک مقام دادگستری در میسیسیپی ارسال کرده است.

اثر سمی ریسین هزار برابر بیشتر از سیانور است که این سم از طریق استشمام، خوردن و یا تزریق عمل می کند.

گزارشها حاکی از آن است که نویسنده نامه حروف اول نام و نام خانودگی خود را آورده و نوشته که پیام را تأیید میکند.