به گفته جف ديويس، سخنگوي ناوگان هفتم نيروي دريايي ارتش امريکا در ژاپن، اين افراد پس از آن که هيچ نوع آلودگي ديگري در بدن آنها مشاهد نشد، تحت آلودگيزدايي قرار گرفتهاند.

به گزارش پرس تی وی، سخنگوی ناوگان هفتم نیروی دریایی ارتش امریکا در ژاپن روز دوشنبه(۲۳ اسفند) در گفت‌وگو تلفنی با روزنامه امریکایی نیویورک‌ تایمز گفت، آلودگی این افراد " در سطوح بسیار بسیار پایینی بود. "

وی افزود: " به طور حتم این وضعیت دلیل بر هشدار نیست، بلکه چیزی است که باید با دقت به آن توجه کنیم و مطمئن شویم که قادر به کنترل آن هستیم. "

این افراد زمانی که سه بالگرد امریکایی با ارتفاع کم بر فراز نیروگاه اتمی فوکوشیما در حال پرواز بودند در معرض تشعشعات مواد رادیواکتیو قرار گرفتند.

در همین حال، کشتی‌های جنگی رونالد ریگان و دیگر کشتی‌های امریکایی ناوگان هفتم نیروی دریایی ارتش امریکا، از نزدیکی نیروگاه اتمی فوکوشیما به مکان دیگری نقل مکان کرده‌اند تا از طریق هوا در معرض تشعشعات رادیواکتور قرار نگیرند.

به دنبال وقوع انفجار روز شنبه(۲۱ اسفند) در راکتور شماره یک نیروگاه فوکوشیما، مواد رادیو اکتیو از راکتور اول این نیروگاه نشت کرده و منتشر شده است.

زمین لرزه‌ای با بزرگی ۸.۹(هشت و نه دهم) در مقیاس ریشتر روز جمعه(۲۰ اسفند) جزیره هانشو در شمال شرق این کشور را به لرزه درآورد که در پی آن پدیده سونامی به ارتفاع ۷ تا ۱۰ متر رخ داد. این حادثه ۵۰ پس‌لرزه با خود به همراه داشت و به نیروگاه اتمی فوکوشیما آسیب جدی رساند.

به گزارش خبرگزاری کیودو ژاپن، اجساد نزدیک به ۲۰۰۰ نفر از جان‌باختگان این سونامی سهمگین در دو ساحل استان میایگی کشف شد و امدادگران در تلاش هستند تا اجساد ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن دیگری که تصور می‌شود، در زیر آور شهر سندای مدفون باشند را خارج کنند.

هنوز آمار دقیقی از میزان تلفات این حادثه گزارش نشده است، با این حال، امدادگران تا کنون موفق شده‌اند اجساد ۳۵۰۰ نفر را از زیر آورها خارج کنند.

اين در حالي است که بر اساس آخرين برآوردها، ممکن است شمار جانباختگان به ۱۵۰۰۰ تن افزايش يابد.