به گزارش کیودو ساعت ۹:۴۲ دقیقه صبح به وقت محلی آتش سوزی در رآکتور شماره چهار در نیروگاه فوکوشیما رخ داده است.

به گزارش خبرآن لاین، علت آتش سوزی اعلام نشده و کارشناسان در حال بررسی موضوع هستند. این در حالی است که کارگران بعد از انفجار رآکتور دوم در صبح سه شنبه به طور موقت منطقه را ترک کرده ا ند. شعاع بحران تا ۳۰ کیلومتری توسعه پیدا کرده و مقامات به هیچ پروازی اجازه نمی دهند که به شعاع ۳۰ کیلومتری نیروگاه نزدیک شود.

افت ۱۲۰۰ واحدی بورس توکیو

امروز صبح شاخص بورس نیکی توکیو بعد از هجوم مجدد مردم برای فروش سهام خود بیش از ۱۲۰۰ واحد کاهش پیدا کرد و بانک ژاپن با تزریق ۳ تریلیون ین دیگر سعی کرد جلوی فاجعه اقتصادی ناشی از زلزله و سونامی و بحران هسته ای را بگیرد.

ارزش ین نیز پایین امده و نفت به زیر ۹۵ دلار رسیده است.

موقعیت رآکتورها به سمت ذوب شدن پیش می رود و میزان انتشار رادیو اکتیو حدود ۸ هزار میکرو شده است که می تواند لطمات جبران ناپذیری را به انسان و محیط زیست وارد کند. ابزار و اتصالات خنک کننده رآکتور شماره دو کاملا تخریب شده و امکان خنک کردن ان با سیستم های نصب شده وجود ندارد. در همین حال کارگران شرکت توکیو الکتریک به گفته مقامات هسته ای ژاپن به طور موقت محل نیروگاه را ترک کرده اند. نائوتو کان نخست وزیر از برخی مردمی که در شعاع ۲۰ تا ۳۰ کیلومتری هنوز در خانه های خود مانده اند خواست حداقل از خانه خارج نشوند. این در حالی است که مقامات پیشتر گفته بودند ۴۵۰ سکنه در شعاع ۲۰ کیلومتری خانه های خود را ترک کرده اند. نخست وزیر گفت بحران وارد مرحله جدی تری شده و انتشار رادیو اکتیو می تواند خطرناک باشد. یوکیو اودانو از مقامات ارشد کابینه ژاپن نیز گفته انفجار در رآکتور دوم ناشی از انفجار هیدروژن بوده است.

خدایا فرشتگان نجاتت را به اطراف نیروگاه فوکوشیما بفرست

این دعایی است که ویلیامسون استرالیایی در حالی که اشک دور چشمانش حلقه زده، می کند. او و سایر مردم جهان بعد از انفجار سوم در بامداد سه شنبه و احتمال ذوب شدن رآکتورهای نیروگاه فوکوشیما تنها راهی که به ذهنشان می رسد، درخواست از خداوند برای جلوگیری از فاجعه انسانی است که ممکن است جان میلیونها نفر را تهدید کند.

تایید کشته و مفقود شدن ۶ هزار نفر

مقامات رسمی تاکنون کشته و مفقود شدن ۶ هزار نفر را در زلزله و سونامی که روز جمعه گذشته رخ داد، تایید کرده اند. پلیس ملی ژاپن اعلام کرد تا روز سه شنبه ۲۴۷۵ نفر کشته و ۳۱۱۸ نفر تا ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی مفقود هستند. به گفته این منابع تعداد زیادی جسد نیز کشف شده که کار شناسایی آنها به پایان نرسیده است. از این میان اجساد ۱۰۶۰ نفر تعیین هوست شده و اجساد ۴۲۰ نفر به خانواده هایشان برای انجام مراسم تدفین داده شده است. ۱۳۰۰ نفر نیز در جزیره اوشیما در استان میاگی پیدا شده اند. بیش از ۷ تا ۸ هزار نفر در این منطقه در چادرهای اضطراری اسکان داده شده اند اما امکان دریافت غذا و دارو را تا کنون نداشته اند.

فرماندار میاگی یوشی هیرو مورای گفته کمبود برق در بیمارستان ها و سواحل برای کمک به مصیبت زدگان بزرگترین مشکل در حال حاضر آنهاست. بدلیل نیود تجهیزات پزشکی کسانی که به طور جدی اسیب دیده اند نمی توانند درمان شوند. به گفته وی بدلیل وجود اجساد زیاد امکانات برای بسته بندی اجساد در کفن های بهداشتی وجود ندارد و احتمال شیوع بیماری های مسری بوسیله اجساد و انتقال ان در فضای شهری وجود دارد چرا که اجساد روی هم تل انبار شده است.