فاجعه ژاپن، تلنگری برای شهرهای دیگری است که روی شکستهای زمین، یا مرز صفحهها ساخته شدهاند و در خطر زلزلههای بزرگ قرار دارند. زلزله در هر کدام از این شهرها میتواند فاجعه انسانی دیگری به بار آورد.


۱۱ مارس ۲۰۱۱، ‌ روز فاجعه
زمین‌لرزه چند روز پیش ژاپن، رکورد را شکست. سونامی وحشتناکی که به دنبال این زلزله شهرهای ژاپن را در هم کوبید، اخطاری برای سایر شهرهایی بود که در مناطق نامناسب زمین بنا شده‌‌اند.


سیاتل، واشنگتن
دو خطر جدی: زلزله شدید و فوران آتشفشان کوه رینیر. سیاتل روی مرز دو صفحه ساخته شده و در تاریخچه خود هم زلزله و هم آتشفشان را دارد. از طرفی دیگر، شاید پیشرفت‌های فراوان بتواند فوران آتشفشان را به موقع پیشبینی کند، ‌ اما اگر جهت باد مساعد نباشد، فرودگاه و مرکز شهر، مورد هجوم خاکسترهای داغ قرار خواهند گرفت.


توکیو، ژاپن
توکیو روی لبه سه صفحه بزرگ ساخته شده و خوب با زمین‌لرزه آشنا است. توکیو آماده‌ترین شهر برای زلزله است، ‌ با این حال با زلزله اخیر دچار مشکل شد: آسانسورها و متروها از کار افتادند و مردم ناچار بودند در شب سرد زمستانی پیاده به خانه‌هایشان در بیرون از شهر برگردند. از فجایع ناشی از سونامی هم که خبر دارید. ببینید بر سر شهرهایی که آماده نیستند چه خواهد آمد.

استانبول، ترکیه
استانبول روی طویل‌ترین شکست زمین بنا شده که از سال ۱۹۳۹، پر از شکاف‌ شده است. شهر پر از بنای پایدار و ناپایدار است که ۱۳ میلیون جمعیت آن را در معرض خطر بزرگی قرار می‌دهد. زلزله ۷.۴ ریشتری سال ۱۹۹۹ ساختمان‌های قدیمی مثل مساجد را خراب نکرد اما بسیاری ازساختمان‌های ساخت قرن ۲۰ با خاک یکسان شد. احتمال زلزله هم بالا تخمین زده شده.

لس‌آنجلس، کالیفرنیا
البته فاجعه برای لس‌آنجلس اصلا تازه نیست. هر ۱۴۴-۴۵ سال، ‌ یک زلزله بزرگ در لس‌آنجلس ثبت شده که آخری، ۱۵۳ سال پیش بود، ‌ این یعنی به زودی زلزله بزرگ دیگری در راه است. با ۴ میلیون جمعیت و خطوط مترو، ‌ این بار زلزله می‌تواند فاجعه‌ای انسانی باشد. اگر جمعیت ۳۷ میلیونی کالیفرنیا را حساب کنیم، می‌تواند ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ نفر را به کشتن دهد.

سان‌فرانسیسکو، کالیفرنیا
جمعیت ۸۰۰ هزار نفری شاید زیاد نباشد، ‌اما این شهر هم در معرض زلزله و هم سونامی است. سان‌فرانسیسکو بسیار نزدیک به شکست شمالی سن‌آندرس ساخته شده و شکست‌های فراوانی هم زیر مسیر مترو وجود دارند. احتمال ۶۲ درصد برای وقوع یک زلزله بزرگ طی ۲۵ سال آینده پیشبینی شده است. شهروندان لوازم ضروری و امدادی را با خود دارند و هر لحظه آماده‌اند!


بهنوش خرم‌روز: ‌

ژاپن لرزید، آن هم به شدت. موج‌های بلند سونامی با قدرت تمام هر چه سر راهشان بود را شستند و نابود کردند و با خود به دریا کشاندند. هر روز، ‌اجساد بیشتری پیدا می‌شوند و هنوز انسان‌های زیادی، هزاران هزار، پیدا نشده‌اند. مردم زیادی بدون خانه مانده‌اند و بدتر از همه، نگران و پریشان اخبار فاجعه احتمالی بعدی را دنبال می‌کنند: انفجار راکتورهای اتمی و نشت مواد رادیواکتیوی که می‌تواند خیلی خیلی اثرات وحشتناکی داشته باشد، ‌ تاثیری که سال‌های متمادی با ژاپن خواهد ماند.



این یک فاجعه انسانی دردناک است و می‌تواند تلنگری باشد تا به یاد بیاوریم حوادثطبیعی زمین، ‌ می‌تواند جوامع انسانی، به خصوص شهرهای پرجمعیت را با چه مخاطراتی روبرو سازد. دیسکاوری، ‌ ۵ شهر پرجمعیت دنیا را به عنوان شهرهایی که در موقعیت نامناسب ساخته شده‌اند و مستعد فجایع انسانی هستند انتخاب کرده که در این گزارش تصویری آن‌ها را می‌بینیم.
منبع:خبرآنلاین