سالی از دست رفته برای اولاند در فرانسه

به گزارشافکارنیوز، روزنامه سوئیسی " تاگس انسایگر " در تحلیلی با عنوان " یک سال از دست رفته و شکست خورده برای فرانسه " نگاهی به دوره یک ساله ریاست جمهوری " فرانسوا اولاند " در این کشور پرداخته و نوشت: بعد از گذشت اولین سال از دوره ریاست جمهوری اولاند وی حالا منفورترین رئیس جمهوری این کشور است.

رئیس جمهوری فرانسه سال ۲۰۱۳ را سال نبرد بزرگ برای کار عنوان کرده بود، قرار بود در پایان این سال تحولی در بازار کار این کشور ایجاد شود، اما نشانه هایی مبنی بر اینکه این هدف به دست نمی آید افزایش پیدا کرده است. شمار بیکاران در فرانسه رکورد جدیدی را به دست آورده است. بر اساس آمارهای ارائه شده در پایان مارس در دومین اقتصاد ملی منطقه یورو(فرانسه) حدود ۳.۲ میلیون بیکار وجود داشته است. به این ترتیب گویا هنوز باید زمان طولانی تری را برای بهبود شرایطی که اولاند وعده آن را داه بود منتظر ماند.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب با تاکید بر اینکه اقتصاد فرانسه هنوز روی زمین است نوشت: " امنوئل تود " از مورخان معروف فرانسوی شرایط اقتصادی در کشورش را فاجعه بار توصیف کرده است.

این روزنامه سوئیسی در بخش دیگری از این مطلب نوشت: محبوبیتی که اولاند یک سال پیش با تکیه بر آن سلف نامحبوب خود سارکوزی را کنار زد دیگر منقضی شده است. بر اساس نظر سنجی ها تنها ۲۴ درصد مردم فرانسه از رئیس جمهوری خود راضی هستند. تا به حال هیچ رئیس جمهوری، جمهوری پنجم در فرانسه در این زمان کوتاه تا این حد مانند اولاند منفور مردم نشده بود. منتقدان اولاند این انتقاد را به وی وارد می کنند که رئیس جمهوری آنها وسعت بحران، ضرورت پایین آوردن هزینه های عمومی و اهمیت شایستگی رقابت فرانسه را دست کم می گیرد. از طرفی برخی منتقدان بر این عقیده اند که وی بسیار با تردید و کمتر هدفمند عمل می کند.

نویسنده در ادامه نوشت: اولاند اخیرا گرفتار چالشی جدی شده است. از یک طرف باید اقتصاد فرانسه را جان تازه ای ببخشد و از طرف دیگر هزینه های دولتی را کاهش دهد. واقعیات فرانسه از زمان ورود اولاند به کاخ الیزه در ۶ ماه می ۲۰۱۲ بسیار تیره و تار شده است. در فرانسه هر روز حدود ۱۰۰۰ بیکار به جمع بیکاران اضافه می شود، بدهی های این کشور به ۱۶۵ میلیون یورو افزایش پیدا کرده است، اولاند که به عنوان امید دهنده قدم به کاخ الیزه گذاشت اکنون در مضیقه است.

روزنامه لموند فرانسه یک سال ریاست جمهوری اولاند را به عنوان سالی وحشتناک برای وی ارزیابی کرده است.

روزنامه تاگس انسایگر در بخش دیگری از این مطلب به تلاش هایی که اولاند برای عملی کردن وعده های خود به فرانسویها انجام می دهد اشاره کرده و در عین حال نوشت: با این حال بسیاری از فرانسویها به این مسئله که اولاند مرد درستی در کاخ الیزه است شک دارند.

مطبوعات مهم فرانسوی نیز بعد از یک سال ریاست جمهوری اولاند بخصوص سیاست بحران وی را مورد ارزیابی قرار داده و در این باره بخصوص اظهار نظرهای منفی را منتشر می کنند. نشریه فیگارو در این نوشته ها اولاند را به عنوان رئیس جمهوری نادان، تنها و بیچاره توصیف می کند و می نویسد که اولاند دیگر کسی را که از وی حمایت کند نمی یابد. تصمیمات وی همه زیگزاگی و متناقض بوده که معمولا به رد و عدم درک از طرف جامعه منجر می شود. به بحران اعتمادی که کشور ما در حال حاضر به آن مبتلاست یک بحران رهبری سخت نیز اضافه شده است.