وزیر خارجه ترکیه در دو تماس تلفنی به همتای ایرانی خود، نسبت به دخالت مستقیم تهران در بحران بحرین هشدار داد.

به گزارش عصرایران به نقل از روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، وزیر امور خارجه ترکیه در روزهای اخیر درباره تحولات اخیر خاورمیانه و خلیج فارس دو مرتبه با همتای ایرانی خود عی اکبر صالحی تلفنی گفت وگو کرد.

در اوایل هفته جاری عربستان سعودی، امارات، قطر و کویت نیروی نظامی به بحرین اعزام کردند تا با اعتراضات مردم شیعه بحرین مقابله کنند.

این اقدام با واکنش جدی و صریح ایران روبه رو شد. وزیر امور خارجه ایران پیش از این تهدید کرده بود در صورتی که عربستان سعودی به کشتار شیعیان بحرین اقدام کند ایران نیز دست بسته و تماشاچی نخواهد بود.

ایران همچنین در همین ارتباط سفرای عربستان و بحرین را در تهران به وزارت امور خارجه احضار کرد.

ایران و بحرین هم اکنون سفرای خود را از منامه و تهران فراخوانده اند.

وزیر امور خارجه ترکیه یک مرتبه قبل از سفر به روسیه به همراه نخست وزیر ترکیه و مرتبه بعدی از مسکو با صالحی گفت وگو کرده است.

روزنامه الشرق الاوسط مدعی شده است: اوغلو در تماس با صالحی به شدت به وی درباره دخالت مستقیم ایران در بحران بحرین هشدار داده و گفته است: این دخالت احتمالی با عواقب وخیمی برای ثبات در منطقه روبه رو خواهد شد.

وی همچنین از ایران خواسته است در برابر بحران بحرین خویشتنداری نشان دهد.
وزیر خارجه ترکیه خطاب به همتای ایرانی خود گفت که نباید اجازه داد تنش در منطقه خلیج فارس افزایش یابد و به تنش های بین المللی کشیده شود.

وزیر خارجه ترکیه در هنگام حضور در مسکو علاوه بر تماس با وزیر خارجه ایران، با وزیران خارجه عربستان، امارات و بحرین نیز تلفنی گفت وگو کرده است و درباره مسئله ورود نیروهای عربستان و اماراتی به بحرین به بحثو تبادل نظر پرداخته است.

منابع آگاه در ترکیه اعلام کردند که اوغلو آنها را به پافشاری بر دوری از اقداماتی که منجر به تهدید امنیت و ثبات در منطقه می شود دعوت کرد و گفت که ثبات و امنیت نیاز بسیار مهم منطقه ناآرام است.