به گزارشافکارنیوز، گسترش یگان هواپیماهای بدون سرنشین و کنترل از راه دور(پهپادها) همگام با دیدگاه وزارت دفاع انگلیس اعلام شده و وزارت دفاع این کشور قصد دارد تا تعداد پهپادها را تا سال ۲۰۳۰ میلادی افزایش دهد. اما این رویکرد مخالفان زیادی دارد.

هم اکنون تنها یک پایگاه انگلیسی وجود دارد که پهپادها و هواپیماهای معمولی می‌توانند با یکدیگر در یک حریم هوایی پرواز کنند. این پایگاه هوایی متعلق به ولز غربی در " ابر پورت " است.

وزارت دفاع انگلیس از این پایگاه هوایی برای آزمایش یک پهپاد نظارتی به نام " واچ کیپر " استفاده می‌کند و با وزارت حمل و نقل و سازمان هوانوردی شهری نیز به منظور ایجاد حریم‌های هوایی بیشتر برای به پرواز درآوردن پهپادها فعالیت دارد.

ارتش انگلیس تعدادی سیستم پهپادی در اختیار دارد که از آن میان می‌توان به پهپاد ریپر که قابلیت حمل موشک و بمب‌های هدایت شونده لیزری دارد و هلی‌کوپترهای مینیاتوری اشاره کرد.

هر دوی این تسلیحات در جنگ افغانستان مورد استفاده قرار گرفته‌اند. ارتش انگلیس ۵۴ هواپیمای جدید را خریداری کرده و تاکنون ۲۷ فروند از آنها را دریافت کرده است.

وزارت دفاع انگلیس همچنین بر این موضوع تاکید کرد که عملیات پهپادی کشور در یک چارچوب محکم و قاطع صورت می‌گیرد و در راستای قوانین استفاده از جت‌ها و هواپیماهای نظارتی ارتش است.

انگلیس پنج پهپاد ریپر در افغانستان دارد که تاکنون ۳۵۰ موشک و بمب هدایت شونده لیزری پرتاب کرده‌اند. پنج فروند از پهپادهای جدید ریپر نیز قرار است در مدت کمی در افغانستان مورد استفاده قرار گیرند و یگانی از این پهپادها نیز از پایگاه کنترل هوایی ودینگتون در لینکلن شایر که متعلق به نیروی هوایی سلطنتی انگلیس است، هدایت خواهند شد. مقام‌های انگلیسی می‌گویند پهپادهای ریپر قرار است به تجهیزات اصلی ارتش این کشور بدل شوند و تعداد بیشتری از این هواپیماهای بدون سرنشین قرار است در آینده خریداری شوند.

البته وزارت دفاع انگلیس تاکید کرد که هیچ یک از پهپادهای این کشور که در افغانستان مورد استفاده قرار می‌گیرند قرار نیست در پی خروج نیروهای خارجی از این کشور در سال آتی میلادی به انگلیس بازگردانده شوند.

یکی از سخنگویان وزارت دفاع انگلیس گفت: هیچ تصمیمی در خصوص استفاده بلندمدت یا تامین تجهیزات پهپادهای ریپر اتخاذ نشده است. بدون توجه به شک و تردیدها، هنوز هیچ برنامه‌ای برای به کار بردن پهپادهای ریپر در داخل خاک کشور در نظر گرفته نشده است.

پهپادهای ریپر انگلیسی در افغانستان بیش از ۴۵ هزار ساعت عملیات انجام داده‌اند و همین امر باعثشده تا وزارت دفاع انگلیس برای افزایش تعداد این پهپادها در دهه آتی ترغیب شود.

سخنگوی وزارت دفاع انگلیس همچنین افزود: مورد استثناء این است که توانایی و قابلیت درگیری هوایی آینده کشور بر مبنای استفاده مشترک از پهپادها و جت‌ها استوار است. تجربیات اخیر عملیاتی انگلیس با استفاده از پهپادهای ریپر نشان دهنده اهمیت آنها در قدرت‌نمایی در حریم هوایی قرن حاضر است.

این سخنگو همچنین گفت: این پرنده‌های فلزی بدون سرنشین قابلیت کلیدی عملیاتی دارند و به عنوان پایه و اساس قابلیت‌ها و توانایی‌های نظارتی در حملات و درگیری‌های آتی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. اگر تکنولوژی آنچنان که انتظار می‌رود رو به جلو حرکت کند، این امر امکان‌پذیر است که یگان پهپادی انگلیس که هم اکنون یک سوم یگان هوایی این کشور را در اختیار دارد، به دو سوم در سال ۲۰۳۰ میلادی افزایش یابد.

با این حال، وزارت دفاع انگلیس اعلام کرده که قرار نیست به خرید این هواپیماهای بدون سرنشین بپردازد؛ اقدامی که نگرانی اصلی مخالفان استفاده از این پهپادها محسوب می‌شود.

یکی از مقام‌های مسئول این وزارتخانه گفت: دولت لندن تمایلی به توسعه این سیستم ندارد که بدون خلبان کنترل شود و در عملیات نظامی شرکت کند.

الیزابت کویینتانا، محقق ارشد در اندیشکده موسسه خدمات متحد سلطنتی انگلیس می‌گوید: با پیوستن پهپادها در آینده به صنعت هوانوردی شهری و نظامی، وزارت دفاع انگلیس باید در این باره تفکر و تعقل فراوان کند.

وزارت دفاع و دولت انگلیس نیاز دارند تا این موضوع را بهتر روشن کنند که چرا این پهپادها بخش ضروری و حساس در آینده ارتش کشور محسوب می‌شوند. البته تاکنون مناظره‌ای در این باره صورت نگرفته است. وزارت دفاع نباید از مطرح کردن این مساله هراسی به دل راه دهد.

این محقق افزود: نظرسنجی اخیر این اندیشکده نشان داده که مردم انگلیس در خصوص استفاده از این پهپادها آنچنان که ما فکر میکردیم هراس ندارند.