به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، ارتش آمريكا كه در حال حاضر تحت تاثير جنگ عراق و افغانستان و تلاش براي كمك رساندن به قربانيان زلزله ژاپن قرار دارد، نقشي حمايتي را به همراه اروپا و شركاي عرب خود در حمله به ليبي خواهد داشت.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، صراحتا اعزام نیروهای زمینی به لیبی را رد کرد.

بخش عمده‌ای از تسلیحات آمریکا شامل ناوها و زیردریایی‌هایی که قادر به پرتاب موشک‌هایی با قدرت تخریب بالا هستند، در حالت آماده باش به سر می‌برند.

این موشک‌ها می‌توانند در مراحل اولیه هرگونه اقدام نظامی برای از میان بردن بخش‌های دفاعی و سایر اهداف مورد استفاده قرار گیرند.

اوباما در سخنان خود در کاخ سفید هرگز واژه‌ی " جنگ " را به کار نبرد، اما این موضوع چیزی است که نیروهای آمریکایی در صورت مخالفت معمر قذافی، رهبر لیبی با درخواست‌های سازمان ملل با آن مواجه خواهند شد.

انتظار می‌رود نخستین گام در تحمیل طرح منطقه‌ی پرداز ممنوع علیه لیبی، حملاتی به سیستم دفاع ضد هوایی در سواحل این کشور باشد.

اوباما در خصوص اقدام نظامی به ذکر پاره‌ای از دلایل پرداخت. رییس جمهور آمریکا گفت: ما بدون نیاز به بررسی، تمام دلایل را برای اعتقاد به اینکه قذافی در برخورد با مردم رویه‌ای مستبدانه در پیش گرفته است، در اختیار داریم.

وی افزود: احتمال کشته شدن هزاران تن(در صورت عدم انجام اقدام نظامی) وجود دارد و یک بحران انسانی در راه است. کل منطقه ممکن است ثبات خود را از دست دهد و این موضوع موقعیت بسیاری از هم پیمانان ما را به خطر می‌اندازد. تقاضای مردم لیبی برای کمک بی‌پاسخ می‌ماند و ارزش‌های دموکراتیکی که ما از آن حمایت می‌کنیم مورد تخطی قرار می‌گیرند.

سخنان اوباما در مقابل موضع محتاطانه‌ای که از سوی بسیاری از مشاوران ارشد وی و نیز رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه این کشور و مایک مولن، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا اتخاذ شده، تغییر رویکرد عمده‌ای به شمار می‌آید. همه این افراد اعلام کرده بودند که طرح منطقه پرواز ممنوع یا هرگونه اقدام نظامی دیگر تبعاتی برابر با تبعات یک جنگ را خواهد داشت و عواقب آن ناخواسته خواهد بود.

سران و رهبران اروپا مشتاق هستند تا حمایت خود را از اعتراض‌ها در لیبی نشان دهند و این در حالی است که آمریکا این هفته تاحدی عقب‌نشینی کرده بود.

دولت باراک اوباما برای هفته‌ها در خصوص نحوه برخورد با اوضاع حاکم بر لیبی دچار اختلاف بود. اوضاع لیبی با سایر انقلاب‌ها در کشورهای عربی تفاوت داشت زیرا یک درگیری سیاسی، صورتی نظامی و مسلحانه به خود گرفت.

رهبران نظامی که با موضعی محتاطانه برخورد کردند، مدعی بودند که تعجیل در اعلام حمایت از معترضان ممکن است فاقد آینده‌نگری لازم باشد.

کلینتون و برخی دیگر از دیپلمات‌ها با میانه روی عکس العمل نشان دادند و برخی از مشاوران کاخ سفید و سوزان رایس فرستاده آمریکا در سازمان ملل، ظاهرا از استفاده از اهرم نظامی حمایت کردند.

اوباما اعلام کرد که کلینتون را برای حضور در نشستی به پاریس اعزام می‌کند تا با فرانسه، انگلیس و سایر کشورها در خصوص گامهای بعد در لیبی به مذاکره بپردازد.

رییس جمهور آمریکا گفت، وی از گیتس خواسته که در طراحی نقشه نظامی همکاری کند.

اوباما در سخنان خود هیچ اشاره‌ای به اعلام آتش‌بس در لیبی که سخنگوی معترضان آن را تخیلی خوانده بود، نکرد.

اوباما فهرستی از تقاضاها را برای قذافی عنوان کرد که از جمله‌ی آنها می‌توان به توقف تمامی حملات علیه غیرنظامیان، توقف اقدامی نظامی علیه شهر بنغازی که در حال حاضر توسط معترضان کنترل می‌شود و صدور اجازه برای حضور افرادی با هدف انجام اقدامات بشردوستانه اشاره کرد.

وی تصریح کرد: بگذارید صریح صحبت کنم. این مفاهیم و خواسته‌ها قابل مذاکره نیستند.

اوباما همچنین با صراحت اعلام کرد، آمریکا به تنهایی اقدام نخواهد کرد. رهبری آمریکا موضوعی لاینفک است اما این بدین معنا نیست که این کشور به تنهایی وارد عمل خواهد شد، بلکه به معنای شکل‌دهی به شرایط و نحوه عملکرد جامعه بین‌المللی در کنار سایر کشورها خواهد بود.

وی در بیانی صریح‌تر اعلام کرد: ما توانایی‌های خاص(خود) را در اختیار(جامعه بین‌المللی) قرار می‌دهیم تا خشونت علیه غیرنظامیان متوقف شود. ما به هم‌پیمانان اروپایی و عرب خود در اعمال طرح منطقه پرواز ممنوع کمک خواهیم کرد.

تحلیل‌گران بر این باورند که نیروهای هوایی لیبی و سیستم‌های دفاع ضد هوایی این کشور با استانداردهای غرب تطابقی ندارند و بعید به نظر می‌رسد بتوانند در مقابل حملات آنها مقاومت کنند.

باراک اوباما پیش از اعلام پیوستن نیروهای آمریکا به اقدام نظامی علیه لیبی، نشستی با رهبران کنگره‌ از هر دو حزب داشت تا در خصوص عقیده خود به مذاکره بپردازد.

ژرار آرود، فرستاده فرانسه در سازمان ملل، مصاحبه‌ای با شبکه‌ی بی. بی. سی گفت، انتظار دارد ساعاتی پس از نشست پاریس حمله نظامی به لیبی آغاز شود.

آرود افزود: در نشست پاریس تمام شرکت‌کنندگان در عملیات نظامی و اقدامات دیپلماتیک حضور خواهند داشت، لذا فکر می‌کنم این نشست زمان خوبی برای اتمام حجت با لیبی است.

در طرابلس نیز معاون وزیر امور خارجه لیبی از آلمان، چین و ترکیه خواست تا با اعزام ناظرانی بر روند آتش بس نظارت کنند.

وی گفت: معنای آتش بس برای ما این است که نباید عملیات نظامی چه کوچک و چه بزرگ صورت گیرد.

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس که یکی از مشتاق‌ترین حامیان طرح منطقه پرواز ممنوع است، اعلام کرد ککه انگلیس بخش‌هایی از نیروهای هوایی و جت‌های خود را در ساعات آتی به پایگاه‌های هوایی اعزام خواهد کرد و این نیروها در موقعیتی قرار خواهند گرفت که نیروهای هوایی معمر قذاقی را که علیه معترضان در شهر بنغازی حملات هوایی انجام می‌دهند، متوقف کنند.

کامرون تصریح کرد: عقربه‌های ساعت در حال حرکت هستند و ما باید برای اقدام سریع آماده باشیم.

هیلاری کلینتون نیز اعلام کرد، آمریکا باید اقداماتی که عملا انجام می‌گیرد را ملاحظه کند نه صحبت‌های مربوط به آتش بس را.

آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه نیز خاطرنشان کرد: همه چیز برای اقدام نظامی آماده است.

با این حال وی افزود: ما باید وضعیت آتش بس را مورد بررسی قرار دهیم.

فرانسوا باروان، سخنگوی دولت فرانسه، در خصوص محل، چگونگی، نقاط حمله و شکل حملات هوایی اظهار نظری نداشت.

ساعاتي پس از سخنراني اوباما در خصوص حمله به ليبي، سوزان رايس در پاسخ به اين سوال از سوي شبكه خبري سي.ان.ان كه آيا قذافي با ارزشهاي آمريكا منافات دارد، گفت بله، همين طور است.