به گزارشافکارنیوز، روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در پایگاه اینترنتی خود نوشت: در گزارش مرکز تحقیقات کنگره آمریکا که یک شاخه تحقیقاتی فراحزبی است، تاکید شده که تحریم‌های آمریکا شکست‌خورده و نتوانسته است در سیاست منطقه‌ای و داخلی این کشور هم تغییری ایجاد کند.


در این گزارش آمده است: تحریم‌ها فروش نفت ایران را نصف کرده، تولید ناخالص ملی کاهش یافته اما این نتایج اصلا راضی‌کننده نیست.


کنگره آمریکا در نتایج تحقیقات خود همچنین اذعان کرده تحریم‌ها نفوذ ایران و توانائی‌های استراتژیک آن را در منطقه خاورمیانه کاهش نداده است.


گزارش بخش تحقیقات کنگره آمریکا حاکی از آن است که تجار ایرانی با استفاده از روش‌های مبادله بانکی قانون‌گذاران آمریکا مدعی‌اند که تهران از ذخایری که در بانک‌‌های سراسر جهان وجود دارد و بیش‌تر آن به یورو است برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه فروش نفت ایران استفاده می‌کند.


غیررسمی صادرات غیرنفتی کشور را مانند محصولات کشاورزی، مواد معدنی و کالاهای صنعتی افزایش داده‌اند.


کنگره آمریکا در نتیجه‌گیری تحقیقاتی خود درباره تحریم‌های اعمال شده علیه ایران تاکید می‌کند: حتی برخی معتقدند که تحریم‌ها در بلندمدت برای ایران سودمند نیز بوده است زیرا این کشور را وادار کرده اقتصاد خود را توسعه دهد و از وابستگی خود به درآمدهای نفتی بکاهد.


دولت آمریکا با حمایت و پشتیبانی کنگره این کشور تیر ماه سال ۹۱(اول ژوئیه) دور جدیدی از تحریم‌های به اصطلاح فلج‌کننده در حوزه انرژی و بانکی علیه ایران صادر کرد.


«جوزف بایدن» معاون رئیس‌جمهور آمریکا همزمان با حضور در جمع لابی‌های صهیونیست در واشنگتن ادعا کرد که این تحریم‌ها حداکثر ظرف ۲ ماه اقتصاد ایران را فلج و رهبری این کشور را مجبور به تغییر محاسبه و در نهایت تغییر رفتار در حوزه هسته‌ای خواهد کرد.


اکنون با گذشت حدود ۱۰ ماه از اعمال این تحریم‌ها، کنگره آمریکا که خود مسبب این مسئله بود، رسما به شکست راهبرد تحریم‌ها اعتراف کرد؛ هرچند رسانه‌های خارجی پس از برگزاری باشکوه راهپیمایی ۲۲ بهمن سال گذشته و بی‌توجهی مردم ایران به فشارها و برخی نابسامانی‌های اقتصادی، زمزمه شکست تحریم‌های به اصطلاح فلج‌کننده علیه ایران را بارها در گزارش‌های خود منعکس کرده‌‌اند.


تکرار راهبرد شکست‌خورده!


همزمان با اعتراف کنگره آمریکا به شکست تحریم‌ها علیه ایران خبرگزاری رویترز گزارش داد که دولت آمریکا دو شرکت خارجی را به اتهام کمک به ایران برای دور زدن تحریم‌های نفتی در فهرست دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در زمینه تروریسم و اطلاعات مالی در بیانیه‌ای اعلام کرد تا زمانی که ایران برای اجتناب از تحریم‌های ما تلاش کند ما به فاش کردن اقدامات آن‌ها ادامه خواهیم داد.


سیاه قرار داد و چهار شرکت در تهران را به اتهام کمک به غنی‌سازی اورانیوم در ایران تنبیه کرد.


دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در زمینه تروریسم و اطلاعات مالی در بیانیه‌ای اعلام کرد تا زمانی که ایران برای اجتناب از تحریم‌های ما تلاش کند ما به فاش کردن اقدامات آن‌ها ادامه خواهیم داد.


وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که شرکت کشتی‌رانی سامبوک را تحریم کرده است؛ یک شرکت واقع در امارات که به گفته مقامات آمریکایی به دیمیتریس کامبیس، یک تاجر تایوانی که اخیرا توسط وزارت خزانه‌داری تحریم شده است، وابسته است.


وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی شد که کامبیس از شرکت تازه‌‌کار سامبوک برای کنترل ۸ کشتی که وی به نمایندگی از شرکت نفتکش ملی ایران مدیریت آن‌ها را برعهده دارد استفاده کرده است. این کشتی‌ها برای انجام انتقال کشتی به کشتی نفت ایران در خلیج‌فارس که هدف از آن پوشاندن منبع اصلی این نفت‌ها بود مورد استفاده قرار می‌گرفتند.


طبق تحریم‌های جدید شهروندان آمریکایی اجازه تجارت با کامبیس و شرکت‌های کشتی‌رانی و سایر دارایی‌های آن‌ها را ندارند.


کامبیس هرگونه تجارت برای ایران یا دخالت کشتی‌هایش در حمل نفت ایران را رد کرده است.


وزارت خزانه‌داری آمریکا علاوه بر آن تحریم‌هایی را علیه بانک دو ملیتی ایران - ونزوئلا اعمال کرد و مدعی شد که این بانک به شاخه‌ای از ارتش ایران خدمات مالی می‌رساند و به پنهان‌‌کاری در زمینه توافق‌نامه‌های نفتی کمک می‌کند.


وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت: که این بانک ابتدا به صورت یک شرکت سهام با گذشت حدود ۱۰ ماه از اعمال این تحریم‌ها، کنگره آمریکا که خود مسبب این مسئله بود، رسما به شکست راهبرد تحریم‌ها اعتراف کرد مشترک توسط ایران و ونزوئلا تاسیس شد ولی شواهدی حاکی از این که ونزوئلا هنوز با این بانک واقع درتهران ارتباط دارد وجود ندارد.


وزارت خزانه‌داری آمریکا علاوه بر آن چهار شرکت واقع در ایران و یک شهروند ایرانی را به اتهام کمک به خرید تجهیزات برای برنامه هسته‌ای ایران تحریم کرد. این شرکت‌ها آلومینات، پارس، آمایش صنعت کیش و شرکت تحقیقات سیستم‌های پیش‌رو نام دارند.


در ادامه سیاست‌های خصمانه کنگره، همچنین یک گروه دو حزبی از سناتورهای آمریکایی لایحه‌ای را ارائه کردند که دسترسی ایران به ذخایر ارز خارجی به ارزش میلیاردها دلار را قطع می‌کند.


قانون‌گذاران آمریکا مدعی‌اند که تهران از ذخایری که در بانک‌‌های سراسر جهان وجود دارد و بیش‌تر آن به یورو است برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه فروش نفت ایران استفاده می‌کند.


این قانونگذاران مدعیاند که ایران ذخایری را که در عرض چندین دهه از طریق فروش نفت به دست آورده است و ارزش آن حدود ۶۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار است، به ارز محلی تبدیل میکند تا هزینه واردات را تامین کرده و بودجهاش را تثبیت کند.این لایحه روز چهارشنبه توسط مارک کرک، سناتور جمهوریخواه آمریکا، جو مانچین، سناتور دموکرات آمریکا و سه قانونگذار دیگر معرفی شد.