به گزارشافکارنیوز، وزارت دادگستری آمریکا در حال بررسی دو معامله‌ای است که گفته می‌شود، شاهزاده «ترکی بن عبدالله بن عبدالعزیز»، یکی از فرماندهان نیروی هوایی عربستان، ظاهراً دستمزد و پاداش غیرقانونی توسط موسسه و بانک بین‌المللی «بارکلیز» دریافت کرده است.

شاهزاده ترکی که اخیراً به عنوان فرماندار شهر ریاض منصوب شده، به دلیل فساد مالی در رابطه با پرونده سوء‌ استفاده ازسمت خود در بانک بارکلیز ازسوی مرکز تحقیقات پلیس جنایی آمریکا تحت قرار پیگرد قانونی قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، بانک بارکلیز همچنین در خصوص معاملات جداگانه‌ای که مرتبط با این شاهزاده سعودی بود، مورد بازرسی قرار می‌گیرد که این معامله مربوط به تلاش‌های اولیه این بانک در احیای یک وام بزرگ است که در آن وام گیرنده در سال ۲۰۰۲ در پرداخت آن قصور کرده بود.

بانک بارکلیز در بیانیه‌ای تصدیق کرد که شاهزاده ترکی را به استخدام درآورده بود تا بعنوان مشاور در مسائل استراتژیک در پادشاهی عربستان سعودی فعالیت کند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که شاهزاده ترکی مبالغی را به صورت غیرقانونی از بانک بارکلیز دریافت کرده تا از این طریق به این بانک مجوز فعالیت در عربستان را صادر کند.

مسوولان این بانک اعلام کردند که به طور کامل با مقامات آمریکایی درباره پرداخت این پول غیرقانونی به این شاهزاده سعودی همکاری می‌کنند و هیچ اطلاعی درباره پرداخت این پول به این شاهزاده سعودی ندارند.

طبق گفته‌های دو فردی که با این پرونده آشنا هستند، وامی به مبلغ ۹۰۰ میلیون دلار برای ایجاد مجتمع‌های نظامی از این بانک گرفته شده است که در آن زمان به وزارت دفاع عربستان پرداخت شده است.

مرکز تحقیقات پلیس آمریکا در صدد است درباره نقش ترکی در اعطای مجوز به بانک بارکلیز برای فعالیت در عربستان در سال ۲۰۰۹ نیز قرار است تحقیقاتی را انجام دهند.