به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، بر اساس این طرح، بندر بن سلطان سفیر وقت عربستان در امریکا، با همکاری جفری فیلتمن سفیر سابق آمریکا در لبنان، در طرحی برای براندازی نظام حاکم در سوریه با یکدیگر مشارکت دارند.

جزئیات دقیق این طرح طولانی و مفصل که بندر بن سلطان و دوستش فیلتمن در سال ۲۰۰۸ با دو میلیارد دلار هزینه تهیه کرده اند، با ناآرامی ها و تحولات اخیر شهر درعا در سوریه به طور کامل همخوانی دارد. سایت فیلکا نوشت در این طرح از نظر راهبردی به سوء استفاده از تمایل قانونی مردم برای آزادی، و تبدیل تمایلات آنها به انقلاب علیه نظام از طریق متقاعد کردنشان به بسته بودن راه اصلاح از داخل نظام و ضرورت انقلاب فراگیر، و همچنین استفاده از عبارات جذاب و مورد توافق برای مردم، تکیه شده است.

از نظر تاکتیکی این طرح سوریه را به سه منطقه شهرهای بزرگ، شهرهای کوچک و روستاها تقسیم و ۵ باند ایجاد کرده است. باند نخست که محرک اصلی است، از جوانان تحصیل کرده و بیکار تشکیل شده است که طی این طرح آنها به صورت غیر مستقیم به صحنه کشیده می شوند.

باند اراذل و اوباش از قانون شکنان و افراد دارای جرایم سنگین تشکیل می شود که از مناطق دور دست به مناطق درگیری آورده می شوند، که ترجیحا این افراد غیر سوری هستند.

باند فرقه گرایان از جوانان زیر ۲۲ سال که تحصیلات کمتری دارند تشکیل شده که این افراد از هر فرقه یا قومیت مخالف یا موافق رئیس جمهوری است. باند اصحاب رسانه که از رهبران نهادهای جامعه مدنی که توسط اروپا و نه آمریکا تامین مالی می شوند، تشکیل شده است. باند سرمایه داران که از تاجران و صاحبان شرکت ها، بانک ها و مراکز تجاری فقط در دمشق، حلب و حمص تشکیل شده است.