به گزارش افکار به نقل از پرس تی وی ، گزارشهای اخیر نیز با تایید ادعای انقلابیون لیبی حاکی از آن است که نیروهای مخالف دولت روز شنبه (۶ فروردین) به مرکز شهر بریقه رسیدهاند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از عبدالسلام المدنی یکی از فرماندهان معترضان اعلام کرد: " نیروهای قذافی در حال عقب‌نشینی هستند و ‌اکنون باید به شهر البشیر در ۳۰ کیلومتری غرب بریقه رسیده باشند. "

این حادثه درپی بازپس گیری کنترل شهر شرقی اجدابیه به دست نیروهای انقلابی صورت گرفت.

انقلابیون چندی پیش، درحالی که هدف آتش سنگین نیروهای قذافی قرار گرفته بودند از این شهرها خارج شدند.

هم‌اکنون درگیری‌های شدیدی در نزدیکی شهر مصراته در جریان است. گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای حامی قذافی هنوز ورودی‌های شرقی و غربی مصراته را در اختیار دارند ولی نیروهای انقلابی توانسته‌اند در نقاط بیشتری از این شهر مستقر شوند.

این درحالی است که نیروهای قذافی در حاشیه خارجی شهر مصراته هدف حملات نیروهای غربی تحت فرمان امریکا قرار گرفته‌اند.

نیروهای مخالف دولت را شورای ملی لیبی که در بنغازی مستقر است رهبری می‌کند. مصطفی عبدل جلیل وزیر دادگستری پیشین لیبی ریاست این شورا را برعهده دارد. وی قصد دارد لیبی را در جهت برگزاری انتخابات پیش ببرد.

جلیل از نخستین مقامات ارشد لیبیایی است که در پی سرکوب وحشیانه مردم به دست نیروهای قذافی، به جمع تظاهرکنندگان پیوسته است.

تلویزیون دولتی لیبی اعلام کرد که هواپیماهای غربی، مردم غیرنظامی و مراکز نظامی را در شهرهای طرابلس و زلیتن هدف حمله قرار می‌دهند. صدای چندین انفجار نیز در شهر طرابلس به گوش رسیده است.

دولت لیبی می‌گوید، طی ۲۴ ساعت گذشته و در جریان حمله نیروهای خارجی به این کشور، دست‌کم ۱۱۴ نفر که بیشتر آن‌ها را غیرنظامیان تشکیل می‌دهند، کشته شده‌اند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت لیبی، در جریان حملات هوایی نظامیان خارجی به این کشور، بیش از ۴۵۰ نفر مجروح شده‌اند.

از آغاز حمله نظامی نیروهای خارجی تحت فرمان امریکا به لیبی تا کنون ده‌ها نفر از غیرنظامیان این کشور کشته‌شده‌اند.

عمرو موسی رئیس اتحادیه عرب نیز چندی پیش گفت، حمله نظامی به لیبی، قطع‌نامه ۱۹۷۳ شورای امنیت سازمان ملل را که خواهان حمایت از غیرنظامیان است، نقض می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: " آنچه که در لیبی در حال وقوع است، با هدف اعلام منطقه پرواز ممنوع در این کشور مغایرت دارد. آنچه که ما میخواهیم حمایت از غیرنظامیان و توقف بمباران بیشتر آنها است."