حزب الله در القصیر با اسرائیل می جنگد

به گزارش افکارنیوز، امین حطیط، کارشناس مسائل جنگی و استراتژیک لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم مستقر در بیروت به تشریح عملیات نظامی نیروهای ارتش سوریه در تصرف شهر استراتژیک القصیر با مشارکت نیروهای مقاومت حزب الله لبنان پرداخت و تصریح کرد: در واقع حزب الله در القصیر با رژیم صهیونیستی می جنگد.

وی با بیان اینکه تصور برخی از صاحب نظران در آغاز بحران سوریه مبنی بر اینکه این بحران مساله داخلی کشور سوریه است و اصلاحات در داخل نظام می تواند خاتمه دهنده بحران باشد، تصور اشتباهی بود، تاکید کرد: مسالة خیلی بیشتر از موضوع اصلاحات بود؛ بحران سوریه آغاز استراتژی جنگ نرمی بود که آمریکا و اسرائیل آن را بعد از شکست جنگ ۳۳ روزه در مقابل مقاومت حزب الله لبنان در سال ۲۰۰۶ شروع کردند.

سرتیپ بازنشسته ستاد مشترک ارتش لبنان افزود: در همین راستا و در اتفاقاتی که در ماه می در لبنان افتاد و به دنبال آن اختلاف و مشکل با حزب الله ایجاد شد از یک سو و فشارهایی که آمریکا بر دولت لبنان وارد می آورد از سوی دیگر سبب واکنش نشان دادن حزب الله شد؛ واکنشی که خیلی عاقلانه و به موقع بود و فتنه را درجا خنثى کرد.

حطیط به مسائل پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ ایران اشاره کرد و گفت: آمریکا در ادامه همین سیاستها سعی داشت پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۸۸ نیز اغتشاشات و درگیری راه اندازی کند؛ که این توطئه نیز بدست حکیمانه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش بر آب شد.

وی ادامه داد: آمریکا بعد از آن همه شکست بر کشورهای عربی منطقه و على الخصوص به سوریه، کشوری که از مقاومت دفاع می کند تمرکز کرد. آمریکا در نظر داشت سوریه را تضعیف و نظام آن را ساقط کند و از حلقه وصل ایران و حزب الله لبنان جدا کند تا به این ترتیب موجبات تضعیف جبهة بایداری ومقامت در منطقة را فراهم کند.

این کارشناس راهبردی مسائل منطقه‌ای تاکید کرد: همان طور که می دانیم آمریکا جنگی جهانی بر علیه سوریه آغاز کرده است؛ جنگی که حدود ۴۰ کشور در آن شرکت دارد و تقریبا از ۲۸ کشور عربی وغربی نیرو وارد سوریه شده است؛ و عملیاتی را آغاز کرده اند که اوباما شخصا وارد آن شده است.

حطیط با تشریح نقشه عملیاتی در این جنگ جهانی اظهار داشت: نقشه دشمنان سوریه این بود که نیروهای تروریستی القاعده وارد میدان جنگ شوند و نیروهای هوایی اسرائیل آنها را پشتیبانی کنند؛ ولی نظام سوریه با حکمت و درایت بالا و با کمک کشورهای جبهة بایداری در مقابل اینها ایستاد و همه نقشه های آنان را نقش بر آب کرد.

وی در ادامه به موضوع شرکت بعضی از نیروهای حزب الله در عملیات نظامی در سوریه اشاره کرد و گفت: حزب الله به دو علت وارد سوریه شد؛ یکی برای دفاع از حریم اماکن مقدس در دمشق و دیگر برای دفاع از اهالی روستاهای مرزی بین سوریه ولبنان؛ در بعضی از این روستاها مسلمانان شیعه زندگی می کنند و عوامل تروریست ساکنین این مناطق را روزانه تهدید واذیت می کردند و دولت و ارتش لبنان هیج واکنشی نسبت به این موضوع نشان نمی داد؛ در این شرایط حزب الله بر خود واجب دانست از این روستاها دفاع کند و تروریستها را از این مناطق دور کند و از مناطق زیارتی و امکان مقدس دینی حمایت کند.

سرهنگ بازنشسته ارتش لبنان به واکنش شدید نیروهای القاعده و تهدیدات مستمر آنها علیه حزب الله اشاره کرد و حضور حزب الله در نبرد القصیر را حاکی از واکنش آن در اتخاذ تصمیم جدی در برابر تروریستها برشمرد و اظهار داشت: حزب الله تصمیم گرفت برای مقابله با این تهدیدات وارد جنگ حقیقی با این گروههای تروریستی شود و اساسی ترین منطقه از لحاظ استراتژیک شهر القصیر بود؛ حزب الله على رغم حمله شدید مخالفین سیاسی به این تصمیم، بر تخلیه این شهر از نیروهای القاعده تاکید کرد و تصمیم گرفت خط کمک رسانی به القاعده را قطع کند. از آنجا که القصیر جنوب سوریه را به شمال لبنان متصل می کند خالی کردن این منطقه از تروریستها راه ارتباطی لبنان به سوریه را قطع می کند, از سوی دیگر این منطقه یک منطقه استراتژیک برای حزب الله است و حزب الله نمی تواند آن را از محدوده کار نظامی خود دور ببیند.

حطیط به پیشرفتهای نظامی ارتش سوریه و موفقیتهایی که در نبرد القصیر کسب کرده اشاره کرد و دلیل اهمیت استراتژیک این منطقه را جنگیدن حزب الله با نیروهای خارجی عنوان کرد و گفت: دلیل مهم بودن این منطقة این است که ما در این جنگ با نیروهای خارجی همچون نیروهای انگلیسی مواجه هستیم؛ می توان به صراحت گفت که حزب الله در القصیر با اسرائیل می جنگد و نیروهای بسیار قوی در این منطقه به کار گرفته شده است. حزب الله در القصیر وارد جنگی تمام عیار با دشمنان واقعی خود یعنی اسرائیل وهم پیمانان آن یعنی آمریکا وکشورهای غربی شده است و این خود بزرگترین دلیل برای حضور حزب الله است؛ چراکه هرجا اسرائیل حضور داشته باشد حزب الله هم در مقابل آن خواهد ایستاد.

وی در پاسخ به سوالی که آیا بعد از پاکسازی القصیر شهرهایی همانند القصیر برای ورود حزب الله وجود دارد یا خیر گفت: این جنگ سر دراز دارد و نمی شود بگوییم این شهرها کاملا پاکسازی می شود؛ یک نیروی نظامی همیشه باید احتمال همه چیز را بدهد. ما در این جنگ سعی داریم قدرت نیروهای مسلح ضد نظام را به حداقل برسانیم و تعداد این نیروها را در جای جای سوریه کمتر وکمتر کرده، آنها را محاصره کنیم و در نهایت یا آنها را به اسارت درآوریم ویا همه را به هلاکت برسانیم.

کارشناس مسائل راهبردی لبنان تاکید کرد: بعداز پایان عملیات القصیر نوار غربی سوریه بطور کامل در دست ارتش این کشور قرار گرفته است. نوار شرقی سوریه نیز که تحت نظر ارتش بوده است و فقط منطقه میانی سوریه یعنی شهرهای حماه و ادلب و …کاملا تحت کنترل ارتش نیست.

حطیط در پایان اظهارات خود تاکید کرد: امروز می توانیم با جدیت بگوییم نبرد القصیر یک ضربه استراتژیک به آمریکا و اسرائیل وارد کرد چراکه پس از این موفقیتها اوباما خودش وارد عمل شد و در تماس تلفنی با رئیس جمهور لبنان قصد داشت برای تشکیل حکومت فشار سیاسی بر این کشور وارد کند تا شاید از این طریق شکستهای پی در پی آمریکا و اسرائیل در سوریه جبران شود.