به گفته ناتو، هواپيماهاي متعلق به اين پيمان تنها در روز شنبه (۱۳ فروردين) ۱۸۴ پرواز انجام دادند که در جريان ۷۰ مورد از اين پروازها، مناطقي از ليبي هدف حملات هوايي قرار گرفته است.

به گزارش پرس تی وی، این درحالی است که نیروهای غربی مهاجم به لیبی مدعی هستند که این حملات با هدف اعمال منطقه پرواز ممنوع و حفاظت از غیرنظامیان انجام می‌شود.

بر اساس این گزارش، حملات هوایی روز شنبه نیروهای غربی، به مرگ دست‌کم ۱۳ نفر از نیروهای ضد دولتی و چندین غیرنظامی در حومه شهر بریقه در ۸۰۰ کیلومتری شرق طرابلس انجامید.

ناتو اعلام کرده است که هواپیماهای این سازمان از زمان آغاز عملیات در لیبی تا کنون ۵۷۴ پرواز انجام داده‌اند که ۲۱۸ مورد از این پروازها با هدف انجام حمله هوایی انجام شده است.

بر اساس این گزارش، ۲۱ ناو دریایی تحت فرمان ناتو نیز به منظور اعمال تحریم نظامی لیبی، در دریای مدیترانه درحال گشت‌زنی هستند.

هواپیماهای امریکا، انگلیس، فرانسه، دانمارک، کانادا و بلژیک طی هفته‌های اخیر و براساس قطع‌نامه ۱۹۷۳ شورای امنیت سازمان‌ملل که ادعا شده است به منظور انجام اقدامات مورد نیاز برای حمایت از غیرنظامیان لیبیایی صادر شده، حملات نظامی زیادی را علیه لیبی انجام داده‌اند.

بر اساس اعلام مقامات امریکایی، بیش از ۳۵۰ هواپیما از امریکا و ۱۲ کشور اروپایی دیگر در عملیات نظامی علیه لیبی شرکت دارند.

در حالیکه انفجار موشک‌های دریا به خشکی که از زیردریایی‌های مستقر در دریای مدیترانه شلیک شده بود، استفاده از بمب‌افکن‌های ‌B - ۲ و حمله جت‌های جنگنده به شهرهای مختلف لیبی، هیچ نشانه‌ای از پایان این حملات ندارد، درگیری میان نیروهای حامی قذافی و انقلابیون لیبی نیز همچنان ادامه دارد.

کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان می‌گوید، حدود ۳۵۱ هزار و ششصد نفر از مردم لیبی از ترس درگیری و خشونت‌های صورت گرفته، از این کشور گریخته‌اند. بر اساس این گزارش، روزانه حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر به سوی مرزهای مصر حرکت می‌کنند.

گمانهزنيهاي زيادي درباره انگيزههاي احتمالي در پس پرده حمله غرب به ليبي وجود دارد. بسياري از تحليلگران ميگويند، کشورهاي غربي با ادعاي حمايت از غيرنظاميان و بر اساس قطعنامه ۱۹۷۳ شوراي امنيت سازمان ملل، در حقيقت با هدف بهره برداري از ذخاير غني نفت ليبي به اين کشور حمله کردهاند.