نظربایف: اتحادیه اقتصادی اوراسیا از سال ۲۰۱۵ کار خود را آغاز می‌کند

به گزارش افکارنیوز،بانک توسعه اسلامی ۲۷۰ میلیون دلار به ازبکستان برای خرید ۲ هواپیمای بوئینگ و نوسازی نیروگاه‌ برق آبی اختصاص داده‌ است.

بنا به بیانیه‌ای که سامانه این نهاد مالی منتشر کرد، این وام بلندمدت بر پایه توافقنامه‌های که میان مقامات ازبک و بانک توسعه اسلامی امضا شد در اختیار تاشکند قرار می‌گیرد.

به گفته این منبع، اسناد همکاری بانک توسعه اسلامی و دولت ازبکستان از سوی «رستم اعظیم‌اف» معاون اول نخست‌ وزیر و وزیر دارایی ازبکستان، «سعید احمد رحیم‌اف» رئیس بانک ملی «اگمبرگن پالوان‌اف» معاون اول مدیر کل شرکت ملی هوایی این کشور و مقامات بانک توسعه اسلامی در زمینه تامین مالی خرید ۲ هواپیمای بوئینگ برای خطوط هوایی ازبکستان و بازسازی یک نیروگاه‌ برق آبی به امضا رسید.

به گفته این منبع، بر اساس توافقات حاصل‌شده و بر اساس اسنادی که به امضا رسیدند، بانک توسعه اسلامی ۱۷۰ میلیون دلار برای خیرد هواپیماها و ۱۰۰ میلیون دلار برای نوسازی یک نیروگاه برق آبی به ازبکستان اختصاص می‌دهد.

در این بیانیه تصریح شده‌ است که معاون اول نخست‌وزیر ازبکستان ضمن دیدار و مذاکرات با «احمد محمد علی» مدیر برنامه‌های بانک توسعه اسلامی با اشاره به نقش این نهاد در روند توسعه کشورش تاکید کرد که امضای توافقنامه‌های جدید نشانگر سطح مناسب همکاری‌های دوجانبه است.

نظربایف: اتحادیه اقتصادی اوراسیا از سال ۲۰۱۵ کار خود را آغاز می‌کند

رئیس جمهوری قزاقستان تاکید کرد که اتحاد اقتصادی اوراسیا از اول ژانویه سال ۲۰۱۵ فعالیت خود را آغازخواهد کرد.

به گزارش سایت رادیو تاجیک، نورسلطان نظربایف این مطلب را درپایان نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا با حضور رهبران سه کشور عضو - روسیه، بلاروس و قزاقستان وسران اوکراین و قرقیزستان در آستانه؛ پایتخت این کشور عنوان کرد.

وی گفته است که باید تا ابتدای سال ۲۰۱۴ تمام اسناد مربوط به ایجاد و رشد این اتحاد به امضای روسای جمهوری روسیه، بلاروس و قزاقستان برسد و با رفع موانع موجود در عملکرد اتحاد گمرکی، زمینه فعالیت عملی اعضای واحد اقتصادی در قلمروی مجمع اقتصادی اوراسیا در سال ۲۰۱۵ فراهم شود.

در نشست آستانه در مورد همکاری اوکراین و قرقیزستان با اتحاد گمرکی و زمینه حقوقی پیوستن این دو کشور به اتحاد اقتصادی اوراسیا بحثو تبادل نظر شد.

قرار است به زودی، در نشست سران کشورهای عضو اتحاد دولت های مستقل مشترک المنافع در مینسک یادداشت تفاهم سیاسی درباره مقام ناظر اوکراین در اتحاد گمرکی امضا شود.

ابراز امیدواری قزاقستان به توسعه روابط با روسیه

رئیس جمهوری قزاقستان ابراز امیدواری کرد روابط این کشور با روسیه توسعه یابد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری ترند، دفتر ریاست جمهوری قزاقستان در بیانیه‌ای اعلام کرد، نورسلطان نظربایف رئیس جمهور این کشور پس از دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا در شهر آستانه، خواستار امضای توافقنامه برای توسعه همکاری در همه زمینه ها با روسیه در سال ۲۰۱۳ شده است.

نظربایف پس از این دیدار گفت که هدف قزاقستان توسعه روابط اقتصادی با روسیه و همچنین تقویت اتحادیه گمرکی است.

اتحادیه گمرکی میان روسیه، قزاقستان و بلاروس از اول ژانویه ۲۰۱۰ به اجرا درامده است و این سه کشور با امضای توافقنامه ای، مقررات جدید عوارض گمرکی و مالیات را میان خود تنظیم کردهاند.