روحانی در نگاه جک استراو: " صمیمی و جذاب " و " یک وطن پرست سرسخت ایرانی. "
گروه بین الملل:

به گزارش گاردین طبق اعلام مصطفی محمد نجار، ۷۲ درصد از ۵۰ میلیون ایرانی واجد شرایط در انتخابات شرکت کرده‌اند، و روحانی با اختصاص بیش از ۵۰٪ از کل آرا، آرای مورد نیاز را بدست آورده و همین مانع از دو مرحله‌ای شدن انتخابات می‌شود.

به گزارشافکارنیوز، پیروزی روحانی، برای بسیاری از اصلاح‌طلبان خوشحال کننده و در عین حال با تعجب همراه بود، آنان در سال‌های گذشته تلاش می‌کردند پس از هشت سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، به جریان اصلی سیاست ایران بازگردند.

روحانی ۶۵ ساله تنها روحانی در میان این هشت کاندیدا است که به عنوان یک چهره میانه رو اصلاح طلب محسوب می‌شود. او رییس سابق تیم مذاکرات هسته‌ای ایران است که ۱۶ سال دبیر شورای امنیت ملی ایران بود.

او متعهد شده که راهی برای خروج از بن بست در برنامه هسته‌ای ایران که منجر به اعمال تحریم‌های سخت از سوی غرب شده است، بیابد. روحانی در یک مناظره تلویزیونی گفت: " سانتریفیوژها بچرخد به شرط آنکه چرخ اقتصاد هم بچرخد. "

در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، روحانی مسئول مذاکرات هسته‌ای با غرب بر سر پرونده هسته‌ای بود. در دوره روحانی، ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کرد و همکاری بیشتری با بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی نشان داد. او به ایجاد تحول در روابط آسیب دیده ایران با غرب و گشایش فضای باز سیاسی علاقه‌مند است.

پیش از اعلام نتایج، برخی از تحلیلگران، شکست احتمالی سعید جلیلی، رییس فعلی تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران را پیش بینی کرده بودند. در طول مبارزه انتخاباتی، روحانی بارها و بارها ادعا کرد که در دوره مسئولیت او، پرونده هسته‌ای ایران هرگز به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع نشد و هیچگونه تحریم عمده‌ای علیه ایران صورت نگرفته است.

در اوایل روز شنبه، جک استراو دبیر سابق خارجی بریتانیا، روحانی را به عنوان یک دیپلمات با تجربه توصیف کرد: " صمیمی و جذاب " و " یک وطن پرست سرسخت ایرانی. "

او گفت: " این یک نتیجه قابل توجه و خوشحال کننده است و امیدوارم که تا پایان هم اتفاق عجیبی رخ ندهد. به نظر می‌رسد رای زیادی که دکتر روحانی به دست آورده، نشان دهنده تمایل مردم ایران به داشتن روابط بهتر با غرب و دفاع از گذشته خود است. در سطح شخصی باید بگویم که او به نظر من یک شخص صمیمی و جذاب است. او یک ایرانی وطن پرست سرسخت است. اما در زمان مذاکره منصف است. "

تریتا پارسی، رییس شورای ملی ایرانیان امریکا گفت: " اگرچه بخش‌های کلیدی نظام سیاسی ایران در کنترل اصولگرایان باقی خواهد ماند، اصلاح‌طلبان و میانه‌روها ثابت کرده اند که حتی زمانی که هیچ شانسی ندارند، می‌توانند با داشتن حمایت در میان اکثریت پیروز باشند. "

مئیر جاودان فر، استاد سیاست ایران در مرکز میان رشتهای هرزلیا در اسراییل، نتایج اولیه را به عنوان یک "شگفتی تام و مطلق" توصیف کرد.