به گزارش افکارنیوز، کمتر از یک ساعت پس از اظهارات تند «رجب طیب اردوغان» علیه معترضان، نیروهای پلیس با گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش به تجمع مردم در میدان «تقسیم» اسلامبول حمله کردند و آنها را از میدان راندند. معترضان نیز در خیابان‌های مجاور با نیروهای امنیتی درگیر شدند و به سوی آنها سنگ و کوکتل مولوتف پرتاب کردند.
در واکنش به اظهارات اردوغان، ده‌ها هزار نفر نیز در آنکارا به خیابان‌ها آمدند. تظاهرکنندگان در خیابان جان‌اف کندی که در مجاورت سفارت آمریکا قرار دارد به راه افتادند. این تظاهرات با درگیری همراه نبود. معترضان در ادامه اعتراضات خود در پایتخت، مسیر آنکارا - اسلامبول را مسدود کردند و از این طریق، خشم خود را به اظهارات نسنجیده اردوغان نشان دادند. نخست‌وزیر ترکیه مدعی شده بود که توطئه خارجی در کار است و عوامل بیگانه می‌خواهند یک جنگ داخلی در ترکیه راه بیندازند. وی گفت: اسنادی در اختیار دارد که نشان می‌دهد طرح‌های خارجی پشت اعتراضات جاری وجود دارد.
اعتراضات کنونی ابتدا سیاسی نبود و مردم با شهردار اسلامبول بر سر تخریب یک پارک اختلاف داشتند. اما با گذشت زمان این اعتراضات شکل سیاسی به خود گرفت و مردم به همسویی دولت با ناتو و آمریکا اعتراض کردند.
در همین حال، «احسان الی آچیک» استاد الهیات و نویسنده ترک گفت، دولت اردوغان نگران وجهه اسلامی معترضان میدان تقسیم است و به همین خاطر، آنها را غیرمذهبی توصیف می‌کند. به گفته این کارشناس ترک، نیروهای امنیتی ترکیه حتی تعدادی بطری خالی مشروبات الکلی را به مجاورت تظاهرکنندگان انتقال داد و سپس اعلام کرد که معترضان از مشروبات الکلی استفاده می‌کنند.
تظاهرکنندگان اعلام کردند تا بی‌عدالتی هست به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.
خبر ديگر اينکه، مصطفي تورگوت سخنگوي اتحاديههاي کارگري ترکيه اعلام کرد، کارگران امروز در سراسر ترکيه دست به اعتصاب ميزنند و از اين طريق با معترضان اعلام همبستگي ميکنند.