به گزارشافکارنیوز، پس از حمله شنبه شب شبه‌نظامیان جدایی‌طلب بلوچ به منزل و موزه تاریخی «محمد علی جناح» بنیانگذار پاکستان در ایالت «بلوچستان»، مقامات این کشور تدابیر امنیتی خود را در حفاظت از ساختمان‌های دولتی و تاریخی پاکستان افزایش داده‌اند.

«نبیله غضنفر» سخنگوی پلیس ایالت «پنجاب» در این باره گفت: بعد از انفجارهای بلوچستان، از مکان‌های تاریخی، نهادهای دولتی و مکان‌های حساسی که ممکن است هدف حمله تروریست‌ها قرار گیرند حفاظت به عمل می‌آید و تعداد نیروهای حفاظتی در این مکان‌ها افزایش یافته است.

وی همچنین خاطر نشان کرد که رفت‌وآمد دیپلمات‌های خارجی تحت نظر پلیس انجام می‌شود که این موضوع هم برای حفاظت از آنان و هم برای شناسایی عوامل خارجی که قصد خرابکاری در پاکستان را دارند ضروری است.

در همین حال، «رانا ثناءالله» وزیر قانون ایالت پنجاب نیز معتقد است که هیچ عملیات تروریستی بدون برنامه‌ریزی قبلی انجام نمی‌شود و ابتدا تروریست‌ها وارد منطقه مورد نظر شده و مدتی محلی را که باید مورد حمله قرار دهند زیر نظر می‌گیرند؛ بنابراین اولین ضعف این است که یک لابی از سازمان اطلاعات با تروریست‌ها همکاری کرده و مخفی‌گاه مناسبی را برای آنان فراهم می‌کند تا به دور از نیروهای امنیتی فعالیت کنند.

وی افزود: بعد از حمله به منزل بنیانگذار پاکستان ممکن است مقبره اقبال لاهوری شاعر ملی این کشور نیز هدف حمله تروریست‌ها قرار گیرد زیرا تشابهات زیادی بین «قاعد اعظم» رهبر پاکستان و اقبال لاهوری وجود دارد.

رانا ثنا الله تأکید کرد: با اینکه هنوز هیچ اطلاعی از تحرک تروریستی در دست نیست اما اقدامات امنیتی دراین مکان افزایش یافته است تا از بروز هر اتفاق ناگواری جلوگیری شود.

شنبه شب گذشته، شبه‌نظامیان با پرتاب ۳ موشک به سمت منزل محمد علی جناح بنیانگذار پاکستان در منطقه «زیارت» از توابع ایالت بلوچستان، که به موزه وسایل شخصی وی تبدیل شده بود، بخش زیادی از این مکان تاریخی را به آتش کشیده و نابود کردند.

زیارت محلی که محمد علی جناح ملقب به «قائد اعظم» آخرین روزهای زندگی خود را در آن سپری کرد از مناطق خوش آب و هوا و زیبای ایالت بلوچستان پاکستان است که رهبر پاکستان برای استراحت و آرامش این منطقه را برای سکونت انتخاب کرده بود.

اقامتگاه بنیانگذار پاکستان دارای کتابخانه‌ و موزه‌ای با ارزش بود که بخش زیادی از آن در این حادثه از بین رفت.

«ارتش آزاد بلوچستان» مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

این در حالی است که در حادثه دیگری که شنبه شب رخ داد، افراد ناشناس با انجام ۲ انفجار در شهر «کویته» مرکز ایالت بلوچستان پاکستان باعثمرگ دست‌کم ۲۸ تن که اکثر آنان از دانشجویان دختر این منطقه بودند شدند که تاکنون گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

در پی این اقدامات تروریستی، احزاب سیاسی، مقامات و نمایندگان مجلس پاکستان و همچنین بان.کی.مون دبیرکل سازمان ملل این حوادث را بهشدت محکوم کردند و خواستار برخورد با عوامل این حوادث شدند.