بازتاب کنفرانس روحانی در رسانه‌های عربی

به گزارش افکارنیوز، بیشتر شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌های دیداری و شنیداری عربی و منطقه با قطع برنامه‌های عادی خود به کنفرانس مطبوعاتی «حسن روحانی» رئیس جمهور منتخب ایران پرداختند.

سخنان آقای روحانی به خصوص درباره سوریه، موضوع هسته ایران، تحریم‌های غرب علیه کشور و گسترش روابط با کشورهای منطقه بازتاب گسترده ای در این رسانه‌ها داشته است.

رئیس جمهور منتخب درباره تحریم‌های غربی علیه ایران تأکید کرد که این تحریم‌ها به نفع هیچکس نیست و تنها اسرائیل است که از وجود چنین تحریم‌هایی سود می‌برد.

پرونده سوریه یکی از محورهای توجه‌ رسانه‌های کشورهای عربی بود از جمله تأکید روحانی بر حق مردم سوریه در تعیین سرنوشت خود و شبکه خبری «العربیه» لزوم حضور دولت اسد تا انتخابات سال ۲۰۱۴ را بازتاب داد.

از سوی دیگر نیز خبرنگار شبکه خبری «الجزیره» سوالی در زمینه آینده روابط ایران و عربستان مطرح کرد که رئیس جمهور منتخب بر لزوم بهبود و توسعه روابط با کشورهای همسایه و دوست و به ویژه عربستان به عنوان قبله‌گاه مسلمانان تأکید کرد.

شبکه خبری «المنار» لبنان بر سخنان روحانی در زمینه لزوم اعتراف آمریکا به حق ملت ایران در دست یابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای اشاره کرد و افزود که ایران تلاش خواهد کرد تا به دشمنان بفهماند باید در برابر مردم ایران سر فرود آورند نه اینکه به او دشنه نشان دهند.

شبکه خبری «المیادین» به مسئله روابط ایران و ایالات متحده پرداخت و به نقل از روحانی گفت: روابط تهران واشنگتن پیچیده و سخت است و زخمی کهنه است که باید برای درمانش به دنبال راه‌ حل باشیم.

المیادین تأکید کرد که رئیس جمهور منتخب مردم ایران شرایط فعلی را فرصتی دانست که از آن برای برقراری ارتباط با جهان باید استفاده کرد.

بخش عربی شبکه راشا تودی نیز به نقل از روحانی گزارش داد که ایران بیشتر درباره پرونده هسته‌ای اش شفاف سازی خواهد کرد اما غنی سازی اورانیوم را تعلیق نخواهد کرد.

رونامه «النهار» لبنان نیز گزارش داد که روحانی در سخنان خود پیام «گشایش و اعتدال» را برای همسایگان و جهان فرستاد و تأکید که ایران مخالف دخالت در سوریه است.

این روزنامه همچنین تأکید کرده که اولیت دولت آینده برقراری روابط دوستانه با همه کشورهای جهان از جمله ۱۵ کشور همسایه به ویژه عربستان است.

روزنامه مصری «المصریون» نیز تأکید رئیس جمهور منتخب ایران بر لزوم تعیین سرنوشت سوریه به دست مردم خود این کشور را عنوان کرد و با رد دخالت خارجی در بحران سوریه مخالفت با تروریسم و جنگ داخلی در سوریه خواستار همکاری کشورهای جهان و منطقه برای بازگرداندن امنیت و ثبات به این کشور شد.

اولین نشست خبری رئیس جمهور منتخب ایران با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی ساعت ۱۶ امروز برگزار شد.