از تبریک پادشاه عربستان تا ابراز نگرانی رییس جمهور آمریکا
گروه بین الملل؛

در حالی که در مصر رییس جمهور موقت سوگند یاد کرده و محمد مرسی در بازداشت ارتش به سر می برد تحولات اخیر مصر واکنش های متفاوتی را در جامعه بن الملل به دنبال داشته است.

به گزارشافکارنیوز،باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا با ابراز نگرانی از آنچه که در مصر پیش آمده، خواستار بازگشت هرچه سریع‌تر روند دموکراتیک به این کشور شده است.

ژنرال دمپسی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، هم نسبت به عواقب دخالت ارتش در برکناری مرسی از قدرت هشدار داده است.
آمریکا اعلام کرده احتمالاً ارسال کمک های مالی به ارتش مصر را متوقف خواهد کرد.

سازمان ملل متحد برکناری رییس جمهور مصر را کودتا ندانسته اما اعلام کرده است که از برکناری آقای مرسی نگران است هرچند تاکید کرده است آن را محکوم نمی‌کند. گفته می‌شود این موضع گیری سازمان ملل برای جلوگیری از وضع تحریم علیه مصر بوده است.

اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی از اقدام ارتش مصر خواستار بازگشت هرچه سریع‌تر قدرت به غیر نظامیان شده ااست.

این اتحادیه در عین حال تاکید کرده که کمک‌هایش به مصر طبق روال سابق ادامه خواهد یافت. بریتانیا اوضاع مصر را خطرناک خوانده و گیدو وستروله وزیر امور خارجه آلمان هم حوادثمصر را «شکستی خطرناک برای دموکراسی» توصیف کرد.

اندرس فون راسموسن، دبیرکل ناتو نیز گفته است که از اوضاع مصر، احساس «نگرانی عمیق» می‌کند.

اتحادیه آفریقا هم اعلام کرد به احتمال زیاد عضویت مصر در این اتحادیه را به حال تعلیق در خواهد آورد.

در تندترین موضع‌گیری ترکیه «برکناری مرسی توسط ارتش» را «کودتای نظامی غیر قابل قبول» دانست.

در مقابل اتحادیه عرب به مردم مصر به خاطر آنچه «دستاورد تاریخی» خواند تبریک گفت و خواهان همکاری جامعه جهانی با تحولات مصر شد.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت و تشکیلات خودگردان فلسطینی ضمن تبریک به رییس جمهوری موقت مصر، از ارتش به خاطر آنچه «خارج کردن مصر از دالان تاریک» نامیدند، تبریک گفتند.

قطر اعلام کرده که به نظر مصر احترام می‌گذارد. اما بشار اسد رییس جمهوری سوریه گفته است که سرنگونی مرسی ناموفق بودن بکارگیری اسلام برای رسیدن به منافع سیاسی را نشان می‌دهد.

رژیم صهیونیستی اما در موضعی بسیار محتاطانه از هر گونه ابراز خشنودی از سرنگونی مرسی امتناع و تنها به اين مسئله بسنده کرد که معاهده صلح با مصر را لغو نخواهد کرد.