سازمانهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی: از انتخابات ایران غافلگیر شدیم
گروه بین الملل:

حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور جدید ایران برگزیده شد. اما روحانی کیست؟ درباره‌ی این پرسش، گفتگوهای بسیاری در رژیم صهیونیستی در جریان است. گمانه‌زنی‌ها بر این اساس است که رییس‌جمهور منتخب ایران تا چه میزان قدرت داشته و این مساله تا چه اندازه برای خاور میانه اهمیت دارد.

به گزارشافکارنیوز، شبکه‌ی تلویزیونی رژیم صهیونیستی، آروتس ۲ به شکل خلاصه در مستندی نشان داد که سازمان‌های اطلاعاتی اسراییل و سیاست‌مداران این کشور از نتیجه‌ی انتخابات ریاست جمهوری ایران غافل‌گیر شده‌اند. دراین برنامه نظر تحلیل گران دولتی، در قبل و بعد از انتخابات مورد بررسی قرار گرفت. یک مقام برجسته‌ی وزارت خارجه ‌ی رژیم صهیونیستی گفت: «ما پیش‌بینی خود را بر مبنای تحلیل‌های چند ده سال اخیر قرار داده بودیم.» وی در ادامه گفت: «پیش‌تر ما روحانی را بدون شانس برنده شدن اعلام کرده بودیم.» به تعبیر گوینده، این نظر تا انتخابات به قوت خود باقی مانده بود.

هنوز روحانی را در رژیم صهیونیستی به عنوان کسی که اختیارات محدودی دارد‌، می‌شناسند.

رژیم صهیونیستی و بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر این کشور به همین دلیل می‌خواهند مشی سخت‌گیرانه‌ی خود را در برابر ایران ادامه دهند. نتانیاهو همواره می‌گوید که انتخاب روحانی هیچ اهمیتی ندارد و خواستار توقف کامل برنامه‌ی اتمی ایران است.

اما در این فاصله نظامیان وسازمان‌های امنیتی، آشکارا خاطرنشان می‌کنند که علایمی وجود دارد که روحانی آن کسی نیست که همه فکرش را می‌کردند. برای نمونه گفته می‌شود کسی که ادعا می‌شود کاره‌ای نبوده پیشرفت تعجب‌آوری داشته است؛ عضویت در شورای عالی امنیت ملی و مذاکره‌کننده‌ی اتمی. رییس سابق موساد میر داگان نیز بر این باور است که احتمال دارد که روحانی کسی باشد که قرار است بعد از احمدی‌نژادی که از چشم‌ها افتاده، کارها را درست کند.

افزون بر این، نشانه‌ها وقتی آشکارتر می‌شود که ایران می‌خواهد از انزوای بین‌المللی خارج شود. رهبر(معظم انقلاب) ایران هفته‌ی گذشته گفت توافق در مناقشه‌ی اتمی ساده است اما مشروط بر آن‌که غرب این را بخواهد. کوتاه‌ زمانی بعد چندین نفر از مقام‌های حماس اعلام کردند که تهران دیگر از آن‌ها حمایت مالی نمی‌کند.
از این‌رو داگان به شکل علنی از نتانیاهو خواست که جرات نزدیکی با تهران را داشته باشد. اما رژیم صهیونیستی همچنان سرسختی نشان می‌دهد. نتانیاهو جواب داده ایران همانی است که یک ماه پیش بود. بیشتررسانه‌های رژیم صهیونیستی در پشت این اظهارات به ویژه محاسبات انتخاباتی را می‌بینند.

نتانیاهو در مبارزات انتخاباتی، خود را فردی قوی نشان داد که رژیم صهیونیستی را مقابل ایران نجات میدهد. سه ماه بعد از تشکیل دولت، در وضعیتی که دولت ائتلافی در سیاست بودجه و اجتماعی و امور صلح اختلاف نظر دارد، این موضع سخت در برابر ایران و نشان دادن خود به عنوان منجی، تنها چیزی است که برای نتانیاهو مانده است.