به گزارشافکارنیوز، پس از کودتای نظامی ارتش مصر در چهارشنبه شب گذشته که به برکناری و بازداشت «محمد مرسی»، رئیس‌جمهور قانونی این کشور و رهبران اصلی اخوان‌المسلمین منجر شد، رهبران دو جریان سیاسی از طرفداران خود خواستند روز جمعه به خیابان‌ها بیایند. اخوانی‌ها که به شدت از کودتای نظامی خشمگین هستند روز جمعه با دعوت از طرفداران خود به برپایی نماز جمعه و برپایی تظاهرات علیه ارتش در خیابان‌های قاهره و شهرهای مختلف این کشور راهپیمایی کردند.
حضور همزمان طرفداران جناح مقابل و از همه مهم‌تر دخالت مسلحانه ارتش باعثشد جمعه شب خیابان‌های شهرهای مختلف به صحنه جنگ‌های مسلحانه تبدیل شود. اوج ناآرامی‌ها به درگیری‌های مقابل گارد ریاست‌جمهوری در قاهره مربوط می‌شود.
آخرین گزارش‌ها حاکی است، در درگیری‌های روز جمعه دستکم ۳۶ نفر کشته و نزدیک به ۱۰۰۰ نفر مجروح شده‌اند. بیشتر قربانیان طرفداران مرسی هستند. به نوشته منابع خبری مصر در این درگیری‌های خونین شماری از نیروهای پلیس نیز کشته شده‌اند! بدین ترتیب شمار قربانیان از زمان آغاز ناآرامی‌های مصر در هفته گذشته به حدود ۹۰ کشته و صدها مجروح رسید.
همزمان با اوج گرفتن خشونت‌ها، «محمد بدیع»، رهبر جماعت اخوان‌المسلمین مصر تاکید کرد «محمد مرسی» را همچنان رئیس‌جمهور قانونی کشور می‌دانند و مردم مصر تا زمان بازگشت وی به کاخ ریاست‌جمهوری دست از اعتراض‌ها برنخواهند داشت. به گزارش شبکه خبری «المیادین»، «بدیع» که در میدان «النهضه» سخنرانی می‌کرد گفت: ملت مصر در انقلاب بیست و پنجم ژانویه سال ۲۰۱۱ به همراه اخوان‌المسلمین مشارکت داشتند ولی اخوان‌المسلمین قبل از این انقلاب در طول ده‌ها سال گذشته در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها بودند و اعدام شدند. اخوانی‌ها به همراه نیروهای مجاهد مصر با صهیونیست‌ها، انگلیس، مستبدان و حکام ظالم مقابله کردند.
ملت بزرگ مصر انقلاب خود را حفظ و حق خود را مطالبه خواهد کرد. حقوق ملت مصر تباه نخواهد شد. من فرار نکردم و هیچ کس نیز مرا بازداشت نکرده است. اخبار دروغی را درباره من منتشر کردند. ما فرار نمی‌کنیم بلکه انقلابی و آزاده هستیم و به راه انقلاب خود ادامه خواهیم داد.
وی تاکید کرد ارتش مصر هیچ آینده‌ای در مصر نخواهد داشت و اخوان‌المسلمین به راه خود ادامه خواهد داد. به گفته «بدیع» تمام دستورات شورای نظامی مصر باطل است. وی در پایان به شدت از رهبر قبطی‌ها و شیخ الازهر مصر انتقاد کرد.
«حمزه زوبع»، سخنگوی حزب آزادی و عدالت نیز طی گفت‌وگویی با شبکه خبری الجزیره ضمن تاکید به مبارزه با ارتش تصریح کرد تا مرسی به قدرت بازنگردد با هیچ حزب و گروه مخالفی مذاکره نخواهند کرد. این موضع‌گیری پس از درخواست ارتش و مخالفان مرسی برای مذاکره با طرفداران مرسی، اتخاذ می‌شود.
از سوی دیگر روزنامه‌ مصری «الاهرام» نوشت، مخالفان به محمد مرسی پیشنهاد کردند خاک مصر را ترک کند اما وی با این درخواست مخالفت کرد. بازجویی از مرسی فردا(دوشنبه) آغاز می‌شود.
وی به «اهانت به دستگاه قضایی مصر و تلاش برای ایجاد ناامنی و اختلاف بین مردم» متهم شده است! یمن، ترکیه و قطر از جمله کشورهایی است که به مرسی پیشنهاد شده بود!
اما مخالفان محمد مرسی نیز طی یکی دو روز گذشته بسیار فعال بودند. مسدود کردن اموال رهبران اخوان‌المسلمین، حضور سنگین نظامیان ارتش و پلیس در مناطق مختلف کشور، دستگیری «خیرت الشاطر»، معاون اول رهبر جماعت اخوان‌المسلمین و انتقال وی به زندان و سرکوب شدید طرفداران مرسی از جمله اقداماتی است که ارتش و نیروهای امنیتی به همراه مقامات روی کار آمده از این کودتا طی دو روز گذشته اتخاذ کرده‌اند.
«الشاطر» متهم به «قتل» شده است!
ارتش نیز همچون طرفداران مرسی تاکید کرده با کسانی که به دنبال ایجاد ناآرامی باشند به شدت برخورد می‌کند.
عمرو موسی، وزیر خارجه سابق مصر و یکی از اصلی‌ترین رهبران مخالف این کشور روز جمعه از اقدام ارتش مصر به عنوان یک «انقلاب مردمی» یاد کرد. اما طرفداران محمد مرسی در کشورهای مختلف نیز روزهای جمعه و شنبه علیه «کودتای ارتش» تجمعاتی برگزار کردند.
مصری‌های مقیم آمریکا مقابل مقر سازمان ملل و مصری‌های مقیم ترکیه، افغانستان، آلمان و حتی مغرب در حمایت از «محمد مرسی» تظاهرات کردند. نکته جالب توجه اینکه در میان مخالفان تعداد زیادی از شهروندان همان کشور نیز حضور داشتند.
تظاهرکنندگان ارتش مصر را به انجام «کودتای نظامی علیه یک دولت دمکراتیک» متهم کردند.
نخست‌وزیر ترکیه نیز روز جمعه، دخالت ارتش برای عزل محمد مرسی، رئیس‌جمهور از قدرت کنار گذاشته شده مصر را محکوم کرد و آن را مصداقی از ریاکاری غرب دانست.
رجب طیب اردوغان، با اشاره به تاریخچه‌ای از کودتاهای صورت گرفته در کشورش هشدار داد که قیام‌های نظامی هزینه‌های سنگینی دارند و نباید آنها را تحمل کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، اردوغان گفت: «مهم نیست کودتا در کجا صورت می‌گیرد چون در هر جا که باشد بد است. کودتا دشمنان واضح مردم‌سالاری هستند».
وی که در دوران حکومت یک ساله محمد مرسی روابط دوستانه‌ای با مصر داشت افزود: «کسانی که به تفنگ‌ و به قدرت رسانه‌ها تکیه می‌زنند نمی‌توانند سازندگان مردم‌سالاری باشند. دمکراسی را تنها از درون صندوق‌های رای می‌توان ساخت.»
نخست‌وزیر ترکیه از اینکه غرب از لفظ کودتا برای دخالت ارتش مصر در تحولات اخیر این کشور استفاده نکرده هم انتقاد کرد.
وی گفت: «غرب در آزمون صداقت مردود شد. رنجیده‌خاطر نشوید، اما دموکراسی استانداردهای دوگانه نمی‌پذیرد.»
عبدالله گل رئیس‌جمهور ترکیه نیز از دخالت ارتش مصر و برکناری «مرسی» ابراز تاسف کرد.
یادآور می‌شود، ارتش مصر با حمایت‌های جنبش «تمرد» به رهبری عمرو موسی و محمد البرادعی و میلیون‌ها نفر از مردم مصر چهارشنبه گذشته طی یک کودتا محمد مرسی را برکنار و «عدلی منصور» رئیس دادگاه قانون اساسی مصر را جانشین وی کرد. اوضاع در این کشور از آن روز تاکنون به شدت متشنج است و کارشناسان نسبت به آینده این کشور بسیار نگرانند. به اعتقاد ناظران سیاسی با توجه به موضع سخت طرفین در مقابل دیگری، این کشور احتمالا به این زودی‌ها روی آرامش را نخواهد دید.
پایگاه خبری «الیوم» دیروز اعلام کرد ۵۱ نفر از دیپلمات‌های آمریکایی روز شنبه به دلیل اوضاع ناآرام مصر، قاهره را ترک کردند. پیش از این نیز برخی کشورها اقدام به خارج کردن شهروندان و برخی دیپلمات‌های خود کرده بودند.
آخرین خبرها
* فرمانده کل نیروهای مسلح مصر در جریان ناآرامی‌های خونین روز جمعه با پادشاه عربستان تلفنی گفت‌وگو کرد. ملک عبدالله از «السیسی» خواست مانع از تسری «فتنه و شرارت» شود!
* پايگاه صهيونيستي دبکا، نزديک به منابع اطلاعاتي رژيم صهيونيستي با انتشار گزارشي اعلام کرد عربستان و امارات زمينه کودتاي نظامي عليه مرسي را فراهم و آن را هدايت کردند. به نوشته اين پايگاه خبري، نظاميان مصر هرگز بدون کمکهاي اطلاعاتي و مالي اين دو کشور قادر به انجام اين کودتاي حساب شده نبودند.