دولت احتمالی البرادعی روابط ایران و مصر را بهبود می بخشد
گروه بین الملل؛

یک کارشناس مسایل بین المللی در مورد تحولات اخیر مصر و موضع ایران در قبال این تحولات گفت: دولت مرسی به دلیل حمایت و ارتباط با گروه‌های سلفی و تکفیری و حمایت از گروه‌های مخالف در سوریه به نوعی با ایران در حال جنگ بود و طبعا رابطه دوستانه‌ای بین دو کشور وجود نداشت.

به گزارش افکار نیوز؛محمد علی بصیری بیان اینکه بهبود ارتباط با مصر منوط به بازگشت آرامش به آن کشور و همراهی مردم با دولت جدید است اظهار داشت: اگر با سقوط مرسی دولت معتدل‌تری بر سر کار بیاید که مواضع مردمی‌تری از دولت فعلی اتخاذ کند و سیاست خارجی در پیش بگیرد که با اهداف منطقه ای ایران همراه باشد، ایران می‌تواند روابط بهتری از دوره مرسی با مصر برقرار کند.

این استاد دانشگاه در مورد امکان به قدرت رسیدن مجدد اخوان المسلمین در مصر، خاطر‌نشان کرد: مرسی به دلیل ضعف در برنامه ریزی و اجرا و حمایت از برنامه های ارتجاعی و جریانات خشونت گرا و عدم درک مسایل منطقه ای و بین المللی با ریزش آرا و کم شدن طرفدارانش روبرو شد به نحوی که در حال حاضر تنها حدود ۲۰% از مردم مصر از مرسی حمایت می کنند.

وی با ذکر اینکه اخوان در وضعیت فعلی توان بازگشت به قدرت را ندارد، ادامه داد: بعید است اخوان از طریق روش های مسالمت آمیز به قدرت بازگردد مگر در صورت بروز یک خشونت گسترده و بعد از آن یک آشتی ملی که البته هم اکنون نیز شاهد بروز درگیری های مسلحانه در مناطق مختلف مصر هستیم که به کشته شدن چند نفر منجر شده است.

این کارشناس روابط بین الملل درباره احتمال به قدرت رسیدن البرادعی و نتایج آن برای ایران، عنوان کرد: قطعا روابط از این بدتر نخواهد شد ولی البرادعی با وجود نداشتن مواضع مشترک با ایران، خصومت و عنادی نیز با ما ندارد و دولت احتمالی البرادعی معتدل‌تر خواهد بود و شاید این موضع باعثبهتر شدن روابط دو کشور شود.

وی افزود: به قدرت رسیدن البرادعی به میزان اقبال عمومی و حمایت مردم بستگی دارد اما شانس او برای تصدی پست ریاست جمهوری بیشتر از قبل است.

بصیری با اشاره به احتمال وقوع جنگ داخلی در مصر، اظهار داشت: اگر منافع منطقه ای و بین المللی آمریکا در مصر از طریق ثبات دولت جدید تامین شود ثبات به مصر باز خواهد گشت در غیر این صورت آمریکا از شروع درگیری‌های مسلحانه حمایت خواهد کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر توافقی بین گروه های موافق و مخالف مرسی برای حل مسالمت آمیز مساله صورت نگیرد و از طرف دیگر غربی ها این مساله را دریافت کنند که ارتش در موقعیت فعلی تهدیدی برای منافع آنها خواهد بود و به این خاطر ارتش را تضعیف کنند تا کنترل اوضاع را در دست خود بگیرند و از جریان های مخالف حمایت کنند، در آن صورت احتمال وقوع یک جنگ داخلی خواهد بود.

وی اضافه کرد : با علائمی که در حال حاضر در داخل مصر دیده می شود و اینکه القاعده و طالبان صراحتا از مرسی حمایت کردهاند و در صورتی که در بین افراد اخوان این اراده وجود نداشته باشد که از ورود القاعده و طالبان به مصر جلوگیری کنند ، این گروهها از طریق مرزهای نامطمئن مصر وارد این کشور شده و به شعله ورتر شدن آتش درگیریها دامن خواهند زد .