توافق دو کره برای بازگشایی منطقه صنعتی کائسونگ

به گزارشافکارنیوز، مقام‌های کره‌شمالی و کره‌جنوبی توافق کردند تا فعالیت مجتمع صنعتی مشترک کائسونگ را هر زمان که آمادگی لازم را داشت بار دیگر از سر بگیرند.

این مجتمع صنعتی در سال ۲۰۰۴ میلادی به عنوان نمادی از همکاری بین دو کره تاسیس شد اما پیونگ یانگ در پی تنش‌های نظامی و سیاست خصمانه سئول ۵۳ هزار تن از کارگران خود را در ماه آوریل سال جاری میلادی از این مجتمع صنعتی خارج کرد و اوایل مه سال جاری میلادی نیز سئول در اقدامی متقابل ۱۲۰ کمپانی خود در این منطقه صنعتی را تعطیل کرد. البته تاکنون هیچ یک از دو طرف به صورت رسمی اعلام نکردند که مجتمع صنعتی مذکور تعطیل شده اگرچه فعالیت صنعتی این مجتمع متوقف شده است و دو طرف یکدیگر را مقصر این اقدام می‌دانند.

رئیس هیات مذاکره کننده سئول به خبرگزاری یونهاپ گفت که مقام‌های پیونگ یانگ در مورد از سرگیری مجدد فعالیت این مجتمع صنعتی بسیار تمایل دارند.

نمایندگان کمپانیهای کرهجنوبی در این منطقه صنعتی مکررا به پیونگیانگ و سئول تاکید کرده بودند تا مذاکراتی را برای از سرگیری فعالیت مجدد این منطقه صنعتی مشترک برگزار کنند. علاوه بر این برخی از کارخانجات تهدید کردند تا فعالیت خود را در این منطقه صنعتی تعطیل کنند.