به گزارشافکارنیوز، قدرت مقامات سازمان امنیت آمریکا چقدر بوده است؟ این پرسشی است که هفته‌نامه آلمانی‌ «اشپیگل» تلاش کرده است به آن جواب دهد. بنابر اظهارات «اداوارد اسنودن» مامور پیشین سازمان جاسوسی آمریکا که متن کامل آن در نسخه چاپی این هفته اشپیگل چاپ خواهد شد، همکاری میان سازمان امینت این کشور(NSA) با سازمان اطلاعات آلمان(BND) بسیار بیشتر از آن‌چیزی است که گمان می‌رفت.

اسنودن در این مورد گفت که مقامات آمریکایی و آلمانی با هم همکاری کرده‌اند. البته آمریکایی‌ها اینترنت را تحت نظارت داشته‌اند و از آلمانی‌ها هم جاسوسی کرده‌اند با این حال این موضوعی است که آلمانی‌ها نمی‌خواهند در این مورد چیزی بدانند. اما مسئله تازه این است که مسایل مربوط به امور خارجی شاخه‌ای بوده است که آمریکایی‌ها در آن از کمک هم‌پیمانان خود استفاده کرده‌اند.

اسنودن در این مورد گفت که همکاری(با دیگر کشورها) اینطور برنامه‌ریزی شده بود تا اطلاعات شخصی سیاستمداران مورد حمایت قرار گیرد اما در این مورد حریم اطلاعات شخصی مردم نقض می‌شد. در این راستا شرکت‌های ارتباطاتی با شرکت امنیت ملی آمریکا همکاری کرده‌اند و از افراد به طور عادی از پروفایل‌های فیس‌بوک و یا ایمیل‌ها جاسوسی شده است.

این مصاحبه را یاکوب آپلباوم کارشناس رمزنگاری و لاورا پویتراس مستندساز با استفاده از ایمیلهای رمزگذاری شده، پیش از اینکه اسنودن در سراسر جهان به عنوان یک افشاگر شناخته شود، انجام دادهاند.