از پناهندگی تا ازدواج با یک جاسوس زن

به گزارش افکارنیوز، کشورهای مختلف جهان از سه هفته قبل به سبب مطالبی که روزنامه گاردین اقدام به انتشار آنها کرد وارد یک شوک شده اند. این مدارک مربوط به جاسوسی آمریکا از کشورهای مختلف بود و در این میان دوست و دشمن فرقی برای واشنگتن نمی کرد.

اهمیت اسناد منتشر شده برای آمریکا به حدی بود که شخص " باراک اوباما " رئیس جمهور آمریکا، مجبور شد تا در چند نوبت با ارائه توضیحات در خصوص آن از این اقدام آژانس اطلاعات ملی ایالات متحده دفاع کند.

فردی که اقدام به ارائه این اسناد محرمانه به روزنامه گاردین کرده فردی است به نام " ادوارد اسنودن " که از ماموران سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) بوده و مدتی نیز در آژانس اطلاعات ملی این کشور فعالیت داشت.

همین امر سبب شده بود تا اسنودن در ابتدا در هتلی در هنگ کنگ اقامت کند، اما فشارهای واشنگتن براین مستعمره سابق چین سبب شد تا وی هنگ کنگ را به مقصد روسیه ترک کند.

یک اشتباه و سه پناهندگی

اسنودن برای آنکه از بازداشت و استرداد به آمریکا در امان بماند از ۲۰ کشور جهان تقاضای پناهندگی کرده، اما تا پیش از حادثه ای که روز چهارشنبه هفته گذشته برای " اوو مورالز " رئیس جمهور بولیوی رخ داد هیچ کشوری به این درخواست ها پاسخ مثبت نداده بود.

روز چهارشنبه هفته گذشته با این حدس و گمان که اسنودن در هواپیمای حامل مورالز است، فرانسه و یونان از صدور مجوز برای عبور این هواپیما از حریم هوایی خود خودداری کرده و در نهایت این هواپیما در اتریش فرود آمد و بر اساس اخبار موجود مورد بازرسی قرار گرفت، اما اسنودن در این هواپیما نبود.

هواپیمای حامل مورالز

همین امر عاملی شد تا کشورهای آمریکای لاتین که با آمریکا تنش دارند اقدام به دادن پناهندگی به اسنودن کنند. در اولین گام ونزوئلا این امر را انجام داد و به دنبال آن نیکاراگوا و بولیوی این اقدام را انجام دادند.

انجام این عمل(دادن پناهندگی به اسنودن) در حالی که امریکا از کشورهای مخلف خواسته بود تا از پذیرفتن خواسته این افشاگر خودداری کنند می تواند تنش های میان واشنگتن و کشورهای آمریکای لاتین را وارد فاز جدیدی کند.

این شرایط در حالی است که اسنودن همچنان در روسیه به سر می برد و برخی از کارشناسان معتقدند که مسکو در حال تخلیه اطلاعاتی این مامور سابق سیا است.

یک پیشنهاد وسوسه انگیز

اما در حالی که کشورهای آمریکای لاتین در حال اعطای پناهندگی به اسنودن هستند این افشاگر با پیشنهاد جدید روبرو شده و این پیشنهاد چیزی نیست جز ازدواج با " آنا چاپمن " معروف ترین جاسوس زن یک دهه اخیر جهان.

آنا چاپمن یکی از معروفترین جاسوسان زن جهان که به دلیل چهره اش توانسته بود نفوذ زیادی در دولت آمریکا و انگلیس پیدا کند در سال ۲۰۱۰ میلادی به همراه ۱۱ جاسوس دیگر در آمریکا بازداشت شد.

پس از بازگشت این جاسوسان به روسیه، " ولادیمیر پوتین " نخست وزیر وقت این کشور به آنها وعده داد که به زودی در پست های جدید مشغول به کار می شوند و اینگونه بود که یکی از این جاسوسان در آذرماه سال ۱۳۹۰به عنوان مشاور بزرگترین شرکت نفت روسیه انتخاب شد.

چاپمن دختر یکی از افسران کا. گ. ب(سرویس جاسوسی اتحاد جماهیر شوروی سابق) بود که با یک مرد انگلیسی ازدواج کرده و پیش از سفر به آمریکا و فعالیت های جاسوسی و به مدت پنج سال نیز در لندن سکونت داشت.

چاپمن و اسنودن

چاپمن پس از بازگشت به روسیه همچنان چهره خبر ساز رسانه ها بود به طوری که هر روز یک خبر و یا گزارش جدید در مورد وی و افرادی که این زن با آنها در انگلیس و آمریکا در ارتباط بود، منتشر می شد.

کار به جایی رسیده بود که برخی سایتها رقم های بالایی را برای فروش عکس های وی مطالبه می کردند و از همین رو بود که چایمن تصمیم به نگارش زندگینامه خود و فروش آن به قیمت ۲۵۰ هزار دلار کرد.

حال باید که این افشاگر چه تصمیمی می گیرد آیا با قبول پیشنهاد چاپمن تبدیل به شهروند روس شده و تحت حمایت کرملین قرار می گیرد یا آنکه به یکی از کشورهای آمریکای لاتین نقل مکان می کند.