به گزارشافکارنیوز، با فراخوان طرفداران و مخالفان محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر برای برپایی تظاهرات میلیونی و احتمال وقوع درگیری‌های خونین، ارتش مصر دروازه‌های ورودی و خروجی قاهره را بست و در مناطق سایر شهرها مستقر شد.
طرفداران مرسی با نامگذاری اولین جمعه ماه مبارک رمضان تحت عنوان «جمعه پیشروی» اعلام کردند تا بازگرداندن مرسی به قدرت و گرفتن انتقام خون شهدا دست از اعتراض‌ها برنخواهند داشت.
به نوشته خبرگزاری «فرانس ۲۴»، طرفداران مرسی که روزهاست در برابر مسجد «رابع العدویه» تحصن کرده و اقدام به اقامه نماز جماعت می‌کنند روز جمعه در این تظاهرات گسترده مشارکت کردند. انبوهی از طرفداران مرسی نیز در منطقه «ناصر» قاهره تظاهرات کردند.
مخالفان مرسی نیز در مناطق مختلف این کشور به ویژه میدان التحریر تجمع کردند. هر دو گروه در فراخوان خود از مردم مصر دعوت کرده‌اند که در این تظاهرات شرکت کنند.
دوشنبه ۱۷ تیر(۸ ژوئیه) چند روز پس از کودتای ارتش مصر علیه دولت قانونی «محمد مرسی» در جریان تظاهراتی که در نزدیکی گارد ریاست جمهوری به وقوع پیوست، ارتش بیش از ۵۰ نفر را به ضرب گلوله‌های جنگی کشت و صدها تن دیگر را راهی بیمارستان کرد.
این اقدام ارتش با محکومیت‌های گسترده بین‌المللی مواجه شد. اما کشورهای عربستان، امارات و کویت بعد از این قتل عام میلیاردها دلار کمک مالی به دولت جدید مصر کردند. ایالات متحده نیز بدون محکوم کردن این اقدام ارتش اعلام کرد به زودی هواپیماهای جنگی اف ۱۶ به این کشور می‌دهد! در این بین اظهارنظرها در خصوص این که آیا دولت جدید مصر با کودتا روی کار آمد یا خیر همچنان ادامه دارد.
رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه طی سخنرانی در مراسم افطاری ضمن محکوم کردن مجدد اقدام ارتش مصر در برکناری مرسی گفت: «هر گونه کودتا به هر دلیلی غیرقانونی و نامشروع است. دولت ترکیه مخالف کودتا در هر کشوری است.» اردوغان پیش‌بینی کرد «آینده مصر و اوضاع این کشور بسیار پیچیده» خواهد شد. وی در پایان اظهار داشت حتی این کودتا اگر علیه دولت فعلی مصر نیز روی می‌داد، بدون شک آن را محکوم می‌کرد. در این حال، سخنگوی دولت اردوغان گفت: آنکارا قصد ندارد روابط خود با قاهره را قطع کند. پیش از این قاهره به دلیل موضع‌گیری‌های آنکارا، سفیر این کشور را فرا خوانده بود. دیروز نیز مصر سفیر خود را از آنکارا فرا خواند.
از سوی دیگر، با بحرانی شدن اوضاع در مصر و تاکید طرفین بر ادامه اعتراض‌ها پیش‌بینی می‌شود این کشور دچار مشکلات امنیتی جدی‌تری در آینده شود. راشاتودی در این باره اعلام کرد «بیم آن می‌رود که ارتش مصر در سرکوب اعتراض‌های طرفداران مرسی از روش‌های خشن‌تری نیز بهره ببرد.» سازمان‌های حقوق بشری نیز هشدار داده‌اند نوع موضع‌گیری‌های ارتش نشان می‌دهد آنها از کشتار معترضان ترسی ندارند. در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه ضمن ابراز نگرانی از اوضاع حاکم بر مصر گفت: در صورتی که در این کشور ثبات حاکم نشود، در خاورمیانه نیز ثبات وجود نخواهد داشت. «لاوروف» ادامه داد: مسکو به حفظ امنیت و ثبات در مصر و تمام منطقه اهتمام می‌ورزد. مصری‌ها باید براساس گفت‌و‌گوهای داخلی فراگیر درباره سرنوشت‌شان تصمیم‌گیری کنند.
«عبدالباری عطوان» سردبیر مستعفی روزنامه «القدس‌العربی» نیز در واکنش به تحولات مصر گفت، همان طرحی که در عراق و سوریه در جریان است و باعثکشته شدن میلیون‌ها نفر و ویرانی‌های گسترده شده، در مصر نیز در حال پیاده‌شدن است.
به گزارش خبرگزاری فارس، سردبیر مستعفی روزنامه القدس‌العربی در مقاله‌ای که یک روز قبل از استعفای خود از این روزنامه نوشت، تاکید کرد مسئولیت کشتاری که مقابل مقر گارد ریاست‌جمهوری در قاهره صورت گرفت و در پی آن ۵۰ نفر کشته و صدها تن زخمی شدند بر عهده ارتش مصر است. ارتش باید نسبت به حفظ جان مردم بسیار کوشا باشد. ارتش همچنین در حال حاضر بر کشور حاکم شده و حفظ جان مردم از مهمترین مسئولیت‌های آن است.
در ادامه این مقاله آمده است: مصر خشونت و آشفتگی‌های خونین را تجربه می‌کند و اوضاع امنیتی، غیرقابل کنترل شده است. کسی که فکر می‌کند ارتش به منظور صیانت از امنیت ملی، دست به کودتا زده است، نمی‌تواند درکی درست و عمیق از اوضاع مصر داشته باشد.
عصام‌العریان، معاون دبیرکل حزب عدالت و آزادی مصر هم با محکومیت اقدامات ارتش مصر رفتارهای نظامیان این کشور را عاملی دانست که باعث«به صحنه آمدن مجدد رژیم حسنی‌مبارک» شده است. العریان اعلام کرد: «رژیم مبارک به برکت ارتش، این بار با قدرت و خشونت بیشتر به صحنه سیاسی مصر بازگشته است.»
اوضاع جنگی در مصر
خبرگزاری رویترز اعلام کرد، ایالات متحده آمریکا دو کشتی جنگی روانه ساحل مصر کرده است.
براساس این گزارش، ژنرال «جیمز اموس»، فرمانده نیروهای تفنگداران دریایی آمریکا با اعلام این خبر افزود: این کشتی‌های جنگی که در خاورمیانه مشغول به فعالیت هستند با توجه به اوضاع بحرانی مصر و برای انجام اقدامات پیشگیرانه به ساحل مصر در دریای سرخ اعزام شده‌اند.
این مقام نظامی آمریکایی به جزئیات بیشتر اشاره نکرد.
شبکه خبری العالم نیز به نقل از روزنامه عبری معاریو از مذاکرات قاهره-تلآویو برای تعلیق پیمان کمپدیوید با هدف انجام یک عملیات نظامی از سوی ارتش مصر در صحرای سینا خبر داد. بر اساس این گزارش، مقامات مصری از رژیم صهیونیستی خواستهاند با لغو این پیمان امکان لشکرکشی ارتش مصر به صحرای سینا برای جنگ با گروههای تروریستی القاعده را فراهم کنند. طبق این پیمان، مصر اجازه حضور نظامی در منطقه سینا را ندارد. دبکا فایل ساعاتی پس از انتشار این خبر اعلام کرد، تلآویو با درخواست قاهره موافقت کرده است. این سایت صهیونیستی افزود: ارتش مصر اعلام کرده قصد دارد با حضور در این منطقه با گروههای تکفیری بجنگد. این تصمیم پس از انتشار اخباری در رسانههای مصری مبنی بر تلاش نافرجام برای ترور ژنرال احمد وصفی، دومین فرمانده ارتش مصر اتخاذ شده است.