به گزارش افکارنیوز، کمال حمامی، عضو شورای عالی نظامی ارتش آزاد سوریه هنگامی به قتل رسید که در جلسه‌ای با اعضای گروه موسوم به «دولت اسلامی عراق، و بلاد شام» در حال مذاکره بود.
گروه دولت اسلامی عراق از تشکل‌های بنیاد‌گرای اسلامی است که گفته می‌شود با شبکه القاعده ارتباط دارد.
یکی از سخنگویان ارتش آزاد سوریه گفته است که پس از کشته شدن حمامی، از طریق تماسی تلفنی به آنها گفته شد که شورشیان اسلامگرا قصد دارند همه اعضای شورای عالی نظامی ارتش آزاد را به قتل برسانند. بین گروه‌‌های مسلح مخالف دولت سوریه که از حمایت غرب و کشورهای عربی برخوردارند و گروه‌های مورد حمایت اسلامگرایان رقابت شدیدی بروز کرده است. به گفته خبرنگاران، کشته شدن حمامی نشان‌دهنده افزایش تنش در صفوف کسانی است که برای سرنگونی رژیم بشار اسد با نیروهای دولتی سوریه در جنگ هستند.
بروز درگیری بین گروه‌های رقیب باعثنگرانی در مورد طرح کشورهای غربی و عربی برای مسلح کردن مخالفان دولت سوریه شده است. ارتش آزاد سوریه در سال ۲۰۱۱ میلادی توسط نظامیانی که ترک خدمت کرده و در ترکیه مستقر شده بودند، ایجاد شد. گفته می‌شود که شمار اعضای این ارتش به حدود ۴۰ هزار نفر می رسد. اگرچه ارتش آزاد سوریه در جنگ با نیروهای بشار اسد به موفقیت‌‌هایی دست یافته‌است، اما فرماندهان ارتش اعلام کرده‌اند که تنها در صورت داشتن تجهیزات پیشرفته نظامی قادر به پیروزی در این جنگ هستند.
گروه دولت اسلامی عراق و بلاد شام از گروههای اصلی مرتبط با القاعده در مناطق تحت کنترل شورشیان در سوریه نقش داشته است.