طرح تروریست‌ها برای هدف قرار دادن اهدافی در شمال آفریقا

به گزارشافکارنیوز، الجزایر با ارسال پیام‌هایی به فرماندهی امنیتی کشورهای تونس و لیبی از آنها خواسته است در پی کسب اطلاعاتی درباره طرح گروه بلمختار برای انجام حملات تروریستی در منطقه شمال آفریقا به طور جدی احتیاط پیشه کنند و نظارت بر مرزهای خود را شدت بخشند.

منابع الجزایری گفتند که بیش از ۳۰ تروریست وابسته به گروه الموقعون بالدم برای حمله به منافع فرانسه و آمریکا در منطقه شمال آفریقا و حمله به تاسیسات نفتی در منطقه صحرای الجزایر، تونس و لیبی نقشه کشیده‌اند.

این منابع تاکید کردند تروریست‌هایی که در پی حمله گروه المختار به زندانی در نیامی از این زندان گریخته‌اند با هماهنگی گروه وحدت و جهاد در شمال آفریقا برای این حملات با یکدیگر هماهنگ کرده‌اند.

این تروریست‌ها به همراه تعدادی از افراد مسلح از اتباع مختلف در شمال مالی و جنوب لیبی نزدیک مرزهای جنوبی تونس در حال تردد هستند و برای اجرای حملات تروریستی علیه اهداف فرانسه و آمریکا آماده می‌شوند.

آنها گفته‌اند که این حملات را در واکنش به مداخله نظامی فرانسه در مالی برای سرکوب گروه‌های مسلح و حمایت آمریکا از این مداخله ترتیب می‌دهند.

دستگاه امنیتی الجزایر مرزهای خود با مالی و لیبی و تونس را به شدت تحت نظارت قرار داده تا مانع نفود تروریست‌ها به داخل خاک این کشور شود و به تونس و لیبی نیز توصیه کرده که مراقب مرزهای خود باشند.

دولت نیجر اعلام کرده بود که حدود بیست زندانی از جمله چندین تروریست خطرناک در حمله ژوئن گذشته گروهی مسلح به زندان نیامی فرار کردند که یکی از آنها یک تروریست مالیایی به نام شعبان ولد حما ملقب به «غندانی» بود.

وی به جرم دست داشتن در چند مورد قتل از جمله قتل چهار تبعه عربستان سعودی در سال ۲۰۰۹ و یک تبعه آمریکا در سال ۲۰۰۰ به حبس محکوم شده بود.

«مختار بلمختار» از جمله فرماندهان ارشد گروه «القاعده در مغرب اسلامی» به شمار می‌آمد، اما در ماه اکتبر سال گذشته میلادی از این گروه جدا شده و در اوایل ماه دسامبر گذشته نیز گردان جدیدی از شبه نظامیان تحت عنوان «الموقعون بالدم»(امضا کنندگان با خون) را تشکیل داد.

«الموقعون بالدم» همان گردانی است که در ماه ژانویه گذشته مسئولیت حمله به میدان گازی «ان امیناس» الجزایر را بر عهده گرفت، حمله‌ای که با گروگان گیری شهروندان الجزایری و خارجی آغاز شد، اما پس از دخالت نیروهای ارتش الجزایر، با کشته شدن ۳۴ تن از گروگان‌ها و ۱۵ تن از شبه نظامیان گروگانگیر به پایان رسید.

ستاد مشترک نیروهای مسلح چاد سه ماه پیش از کشته شدن مختار بلمختار در شمال مالی خبر داد اما ارتش فرانسه این خبر را تایید نکرد.