به گزارشافکارنیوز، این منبع دیپلماتیک اعلام کرد: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد یک سخنرانی را در مراسم یادبود کهنه سربازان جنگ دو کره در واشنگتن در شنبه هفته آتی ایراد کند.

طبق سخنان این منبع شرکت کنندگان دیگران این مراسم " چاک هاگل "، وزیر دفاع آمریکا، " اریک شینسکی "، وزیر امور کهنه سربازان و " سالی جوئل "، وزیر امور داخلی آمریکا هستند.

انتظار می‌رود " پارگ گئون های "، رئیس جمهوی کره جنوبی هیاتی را به سرپرستی " کیم جونگ هون "، یکی از اعضای کمیته سیاست ملی در مجمع ملی کره جنوبی را برای شرکت در این مراسم اعزام کند.

اگر اوباما در این مراسم شرکت کند، اولین رئیس جمهوری آمریکا خواهد بود که در این مراسم رسمی برای بزرگداشت روز آتش بس جنگ دوکره شرکت کرده است.

در ۲۷ ژوئیه سال ۱۹۵۳ میلادی پیمان آتش بس موقت میان دو کره به منظور اتمام جنگی سه ساله منعقد شد. کره جنوبی توسط نیروهای آمریکایی و کره شمالی توسط ارتش چین حمایت می‌شدند. طبق آمار دولت آمریکا ۳۶ هزار و ۵۷۳ تن از نیروهای آمریکایی در این جنگ کشته و ۱۰۳ هزار و ۲۸۴ تن دیگر زخمی شدند.

در سال ۲۰۰۶ میلادی، دیک چنی، معاون رئیس جمهوری دوران بوش پسر در این مراسم شرکت کرد. سال گذشته نیز " لئون پانه‌تا "، وزیر دفاع سابق آمریکا در این مراسم شرکت کرد.

یک مقام دولتی اعلام کرد: به نظر می‌رسد برنامه رئیس جمهوری آمریکا قطعی است. اکنون با وجود اینکه انتظار می‌رود باراک اوباما در این مراسم شرکت کند احتمال آن هم وجود دارد که جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا به جای وی در شرایط اجتناب ناپذیر در این مراسم شرکت کند.

منبع دیگری اعلام کرد: دولت آمریکا حدود دو میلیون دلار را برای سازماندهی این مراسم اختصاص داده است.