به گزارشافکارنیوز، احمد الجربا رئیس جدید مخالفان سوریه روز پنجشنبه در دیدار با جان‌کری وزیر خارجه آمریکا در نیویورک با خطرناک خواندن اوضاع سوریه از واشنگتن خواست تا هر چه سریع‌تر مخالفان را مسلح کرده و اقدامات برای تحقق یک راه حل سیاسی را افزایش دهد.
وی تأکید کرد، مدیریت آمریکا برای خاتمه دادن به جنگ سوریه و برقراری دموکراسی ضروری است.
جان‌کری نیز در این دیدار بر نظامی نبودن راه حل بحران سوریه تأکید کرد.
وی از مخالفان خواست تا خود را برای آمدن به پای میز مذاکره در کنفرانس ژنو ۲ آماده کنند.
درخواست الجربا برای اقدام سریع آمریکا برای تسلیح مخالفان سوری در حالی مطرح شد که شورشیان سوری از تعویق اجرای ارسال تسلیحات از سوی کنگره سرخورده شده‌اند.
الجربا به همراه دیگر مقامات ائتلاف مخالفان سوری روز گذشته با اعضای شورای امنیت دیدار و درباره بحران سوریه گفت‌وگو کردند.
هنوز از جزئیات این دیدار خبری منتشر نشده است اما منابع آگاه اظهار داشتند که آمریکا، روسیه و سازمان ملل در تلاشند تا نشستی را در ژنو بین دولت و گروه‌های مخالف دولت سوریه برگزار کنند تا بر سر یک صلح پایدار به توافق برسند. این در حالی است که «عمران الزعبی» وزیر اطلاع‌رسانی سوریه از حامیان بین‌المللی تروریست‌های سوری که مرتکب جنایات متعدد شده‌اند به شدت انتقاد کرد.
وی تأکید کرد، این کشورها با این اقدام به قطعنامه‌هایی که خودشان با آنها در سطح بین‌المللی موافقت کرده‌اند عمل نمی‌کنند. همچنین رادیو اسرائیل از امضای قرارداد تسلیحاتی میان عربستان و اسرائیل به ارزش ۵۰ میلیون دلار برای مجهز کردن شورشیان سوری خبر داد.
این توافقنامه در حالی صورت می‌گیرد که رژیم صهیونیستی همچنان به حمایت لجستیکی، ‌نظامی و تبلیغاتی خود از گروه‌های شورشی در سوریه که به تخریب اماکن عمومی و کشتار مردم دست می‌زنند ادامه می‌دهد.
سایت خبری الحقیقه که اخبار سوریه را منتشر می‌کند به نقل از منابع آگاه اسرائیلی گزارش داد که این سلاح‌ها دربرگیرنده خمپاره‌اندازهای ضد زره، مسلسل، تجهیزات سبک وزن، قطعات یدکی و سامانه‌های ارتباطی و همچنین عینک‌های دید در شب است.
این منابع آگاه همچنین اعلام کردند که ترکیه و اردن موافقت خود را برای عبور دادن این محموله از اراضی خود اعلام کرده‌اند.
از سوی دیگر، مخالفان سوری خبر داده‌اند که با حمایت عربستان خود را برای آغاز حمله گسترده به شهر حلب آماده می‌کنند.
یک منبع خبری اظهار داشت، به خاطر نبرد حلب هر روز سلاح و مهمات جدید از جمله موشک‌های ضد تانک از سوی عربستان به دست شورشیان می‌رسد.
وی افزود، عربستان می‌خواهد که استان حلب و نواحی آن در کنترل شورشیان مسلح باشد.
انفجار در حومه دمشق
تلویزیون دولتی سوریه از انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در میدان السیدف در منطقه جرمانا واقع در حومه دمشق خبر داد.
این انفجار موجب کشته شدن ۱۰ نفر و مجروح شدن ۶۲ نفر شد.
تشکل تروریستی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام مسئولیت این اقدام تروریستی را به عهده گرفته است. تلویزیون سوریه تصاویری از این انفجار نشان داد که در آن ساختمان‌های مسکونی، اماکن تجاری، خودروها به شدت آسیب دیده یا سوخته بودند.
همچنین تروریست‌ها خودروی یک متخصص چشم را منفجر کردند که وی به شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شد. تروریست‌ها خودروی این پزشک را به دلیل حمایت از نظام بشار اسد منفجر کردند.
ادامه پیشروی‌های
ارتش سوریه
منابع امنیتی سوریه از پیشروی گسترده ارتش این کشور در ادلب و حومه آن و پاکسازی مناطق مختلف از وجود تروریست‌ها خبر دادند. در عملیات پاکسازی ارتش ده‌ها تروریست‌ به هلاکت رسیدند و مناطق زیادی امن اعلام شدند.
روزنامه سوری الوطن اعلام کرد از زمان آغاز عملیات ارتش در منطقه خان‌العسل طی دو هفته گذشته بیش از ۱۰۰۰ فرد مسلح در این منطقه کشته شدند که اغلب وابسته به گروه جبهه النصره بودند.
همچنین منابع نظامی از کشته شدن سرکرده جبهه النصره در شهر حمص خبر دادند.
عبدالعزیز السبیعی یکی از اولین افرادی است که برای جنگ در کنار تروریستها از عربستان به سوریه سفر کرد و در جذب و سازماندهی تروریستها از عربستان به سوریه نقش مهمی ایفا میکرد.