مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم جدید ایران آماده می‌شود

به گزارش افکارنیوز، پایگاه اینترنتی " یو. اس نیوز " با اشاره به این موضوع افزود: طرح " قانون پیشگیری از ایران هسته‌یی ۲۰۱۳ " با حمایت اد رویس، نماینده جمهوری خواه از ایالت کالیفرنیا به گردش در آمده و در حال حاضر ۳۷۴ حامی دارد و به این ترتیب اطمینان می‌رود که به تصویب برسد.

بر اساس بیانیه رویس و الیوت اینگل دموکرات که در ماه مه ایراد شده بود، هدف تحریم‌های جدید لحاظ شده در این طرح واداشتن کشورهای دیگر به کاهش واردات نفت ایران تا یک میلیون بشکه در روز است. اگر این قانون به اجرا درآید، تحریم‌ها را علیه شرکت‌ها و افراد خارجی که با ایران و مقاماتش به معامله می‌پردازند تشدید می‌کند.

این طرح همچنین به وزیر امور خارجه دستور می‌دهد که سپاه پاسداران را در فهرست سیاه لحاظ کند. انتظار می‌رود مجلس نمایندگان به زودی اعلام کند که آیا این طرح را در هفته آینده به رای می‌گذارد یا خیر.

این در حالی است که به تازگی ۱۳۱ عضو کنگره در نامه‌ای به باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا از او خواستند که " تمامی ابزارهای دیپلماتیک " را برای مذاکره با ایران درباره برنامه هسته‌یی به کار گیرد. چارلی دنت و دیوید پرایس که هر دو از جمهوری خواهان هستند، این نامه را تدوین کردند تا ابراز امیدواری کنند که به دولت حسن روحانی، رییس جمهور منتخب ایران مشوق‌هایی ارایه شود.

دنت در ایمیلی به " یو. اس نیوز " گفت: تمامی امضا کنندگان این نامه این کار را با چشم کاملا باز انجام دادند.

وی افزود که اکنون زمان آزمایش این موضوع است که آیا حرف و عمل روحانی با هم هماهنگ است یا خیر.

بنا بر این گزارش، جمال عبدی، عضو شواری ملی ایران آمریکا به " یو اس نیوز " گفت که این نامه حائز اهمیت است؛ زیرا بسیاری از مقامات ایران تردید دارند که حتی اگر اوباما موافقت کند، این کنگره که به لحاظ تاریخی جنگ طلب است، با لغو تحریم‌ها موافقت کند.

این گزارش حاکی است، دنت با وجودی که نویسنده این نامه است اما از طرح جدید تحریم‌ها حمایت می‌کند.

وی به " یو. اس نیوز " گفت که «من تمایلم را برای دنبال کردن ابتکارات دیپلماتیک بیشتر در رابطه با رییس جمهور جدید ایران بیان کرده‌ام» اما «تحریم‌های تقویت شده اقدامی ضروری است که ایرانی‌ها را بیشتر برای مذاکرات جدی درباره برنامه هسته‌یی‌شان تحت فشار قرار می‌دهد.»

بنا بر این گزارش، در حالی که بحثدرباره تحریم‌های جدید در کنگره نزدیک می‌شود، برخی مقامات پیشین از قانونگذاران خواسته‌اند که این کار را متوقف کنند.

جوزف هارپر، فرمانده پیشین نیروهای مرکزی آمریکا و لاورنس ویلکرسون، رییس دفتر کالین پاول، وزیر امور خارجه پیشین این کشور در یادداشتی هشدار دادند که نادیده گرفتن حرفهای مثبت روحانی و مانع شدن در برابر او پیش از آنکه فرصت عمل به حرفهایش را داشته باشد باعث تضعیف این رییس جمهور جدید و وعدهاش برای طی کردن مسیر میانه روی خواهد شد.