قتل عام مردم مصر

به گزارش افکارنیوز، منابع پزشکی مصر اعلام کردند که در درگیری‌هایی که به دنبال حمله به تجمع کنندگان در میدان رابعة العدویه در شهرک نصر قاهره به وقوع پیوست ۱۲۰ تن کشته و هزاران تن دیگر زخمی شدند.

این حمله ساعاتی پس از آن صورت گرفت که محمد ابراهیم، وزیر کشور مصر تاکید کرد که تجمع کنندگان حامی محمد مرسی، ‌رئیس جمهوری برکنار شده مصر به زودی به شیوه‌های قانونی به خانه‌هایشان باز خواهند گشت.

منابع پزشکی در میدان رابعة العدویه اعلام کردند که هم اکنون ۱۲۰ جسد که در درگیری‌های شب گذشته کشته‌ شده‌اند در بیمارستان سیار میدان نگهداری می‌شود و ۴ هزار و ۵۰۰ زخمی نیز به این بیمارستان منتقل شده است که حال برخی بسیار وخیم است. این منابع اعلام کردند به دلیل تعداد بالای زخمی‌ها و کشته‌ها بیمارستان‌ امکانات لازم برای پذیرش این مجروحان را ندارد.

این در حالی است که اخون المسلمین مصر اعلام کرده است تنها در درگیری‌های قاهره حدود ۳۱ تن از اعضای این گروه کشته شدند.

بنا به گفته منابع نزدیک به اخوان المسلمین بیشتر کشته شدگان هدف گلوله مستقیم نیروهای امنیتی و پلیس قرار گرفته‌اند.

شبکه الجزیره پیشتر نیز گزارش داده بود که نیروهای پلیس به منظور ممانعت برپایی چادرهای اعتصاب در میدان رابعة العدویة و افزایش تعداد تجمع کنندگان از گاز اشک آور استفاده کرد.

وزارت کشور مصر نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که با هرگونه تلاش از سوی تظاهرکنندگان برای بستن پل شش اکتبر ممانعت می‌کند.

بنا به گزارش شبکه خبری الجزیره در سه ساعت اولیه شروع درگیری‌ها حدود ۷۰۰ تن زخمی شدند و پیش بینی می‌شود که تعداد کشته‌ها به دلیل وخامت حال برخی از مجروحان افزایش یابد.

این شبکه خبری همچنین ضمن اشاره به شدت درگیری‌ها میان طرفداران و مخالفان مرسی آن را کشتار جمعی توصیف کرده و اعلام کرد که بیشتر زخمی‌ها از ناحیه سر دچار جراحت‌های شدید شدند.

در اسکندریه نیز جمعی از شهروندان مصری به منظور پاسخگویی به دعوت عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر در نواحی مختلف این استان تجمع کردند. بنا بر اعلام منابع غیر رسمی در درگیری‌های این استان دست کم ۱۰ تن کشته و بیش از ۱۶۰ تن زخمی شدند.

نیروهای مسلح مصر همزمان با تجمع طرفداران و مخالفان مرسی با همکاری نیروهای امنیتی استان اسکندریه تدابیر امنیتی شدیدی را برای تامین امنیت جانی تظاهرکنندگان در منطقه سیدی جابر اتخاذ کردند که بنا به گفته ساکنان این استان نیروهای مسلح از خودروهی زرهی، سیم خاردار و بلوک‌های سیمانی برای بستن ورودی‌های این منطقه استفاده کردند.

این منطقه اوایل ماه جاری میلادی نیز شاهد درگیری‌های طرفداران و مخالفان مرسی بود که در پی آن حدود ۳۲ تن کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند.

یک منبع امنیتی در وزارت کشور مصر اعلام کرد که نیروهای امنیتی به منظور ممانعت از تلاش گروهی از تظاهرکنندگان در منطقه رابعة العدویة با آن‌ها درگیر شدند.

این منبع اعلام کرد: نیروهای مسلح موفق شدند به تجمع‌ شهروندان مصری در نواحی مختلف پایان دهند و بار دیگر نظم عمومی را به مصر بازگردانند.

وی تاکید کرد که عملیات نیروهای امنیتی برای مقابله با هرگونه تلاشی که هدف آن ضربه زدن به امنیت عمومی و به تعطیلی کشاندن منافع ملی باشد ادامه می‌دهند.

وزارت کشور مصر صبح امروز(شنبه) اعلام کرد که به زودی مکان‌های حضور طرفداران اخوان المسلمین در قاهره به خالی خواهد شد.

منابع نظامی مصر درباره تظاهرات دیروز اعلام کردند که تعداد تظاهرکنندگان در میدان‌های مختلف مصر بالغ بر ۳۰ میلیون تن بود. این تظاهرات به دعوت عبدالفتاح السیسی و با شعار مبارزه با تروریسم برگزار شد.

مخالفان مرسی تظاهرات مشابهی را در میدان رابعة العدویة، میدان‌های مختلف قاهره و برخی از استان‌های دیگر این کشور برگزار کردند.

در اطراف میدان التحریر هزاران تن از طرفداران عبدالفتاح السیسی که از وی به عنوان رهبر مردمی و فرمانده عمومی مردم مصر یاد می‌کردند تجمع کردند.

شماری از تظاهرکنندگان نیز تظاهرات پراکنده‌ای را در اطراف رود نیل برگزار کردند به نحوی که بنا به گزارش شبکه الجزیره تجمع طرفداران السیسی تحت شعار " مبارزه با تروریسم " در نوع خود بزرگترین تجمع در میدان التحریر به شمار می‌رود.

ارتش مصر نیز تمام ورودی‌های ساختمان وزارت دفاع را به منظور هرگونه اقدام احتمالی اخوان المسلمین بست.

رئیس هیات کمک رسانی و امداد مصر اعلام کرد که به منظور کمک رسانی به زخمی‌ها و آمادگی کامل در همه میدان‌های این کشور حدود ۱۹۷۹ آمبولانس در قاهره و سایر استان‌ها مستقر شد.

نیروهای ارتش و پلیس نیز به منظور تامین امنیت تاسیسات و ساختمان‌های مهم مصر در ورودی‌های میدان التحریر و راه‌های اصلی منتهی به کاخ ریاست جمهوری تجمع کردند.

شیخ الازهر نیز در بیانیه‌ای از مردم مصر خواست تا به مسالمت آمیز بودن تظاهرات پایبند باشند.

وی اعلام کرد که اطمینان دارد دعوت ارتش برای برگزاری تظاهرات با هدف تحقق وحدت و همبستگی در مصر است.

درگیری‌های روز جمعه مصر به دنبال آن صورت گرفت که وزیر کشور مصر اعلام کرد: به شیوه‌های قانونی به تظاهرات طرفداران مرسی پایان می‌دهد.

عدلی منصور، رئیس جمهوری موقت مصر نیز به نوبه خود ضمن دعوت از تظاهرکنندگان مصری برای پایان تجمع در میدانهای مختلف نسبت به افزایش خشونتها ابراز نگرانی کرد.