به گزارش افکارنیوز، روزنامه «دیلی‌تلگراف» در یادداشتی به قلم «کان کافلین» با اشاره به پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه، نوشته است غرب باید خود را برای پیروزی نهایی «بشار اسد» آماده کند.

کافلین در این یادداشت می‌نویسد: گزارش اخیر مبنی بر اینکه صدها نفر از مخالفان سلاح خود را بر زمین گذاشته و در حال پذیرش امان‌نامه دولت سوریه هستند، شاهدی است بر آنچه که من ماه‌ها است که بر آن تصریح کرده‌ام: رئیس‌جمهور اسد در حال پیروز شدن در جنگ خشونت‌بار سوریه است.

از همان زمانی که نیروهای اسد با گرفتن شهر استراتژیک «القصیر» در مرز لبنان اوضاع را به نفع خود تغییر دادند، شرایط به صورتی تقریبا مداوم طوری رقم خورد که اسد دست بالا را در درگیری‌ها داشته باشد.

اختلافات عمیق بین گروه‌های مختلف مخالفان که تا پای اعلان جنگ ارتش آزاد علیه متحدان القاعده‌ای‌شان هم پیش رفته، همراه با حمایت محسوسی که اسد از جانب ایران و روسیه دریافت می‌کند، موجب شده تا سرنوشتی جز شکست در انتظار مخالفان نباشد. بنابراین عجیب نیست که گروهی از مخالفان به این نتیجه برسند که در حال مبارزه برای هدفی پوچ هستند و دلیلی برای به خطر انداختن جانشان نبینند.

به علاوه، همانطور که ژنرال «دیوید ریچاردز» فرمانده سابق ارتش انگلیس در مصاحبه هفته گذشته‌اش گفت، دیگر هیچ گوش شنوایی برای درخواست‌های اشخاصی چون «دیوید کامرون»(نخست‌وزیر انگلیس) و «ویلیام هیگ»(وزیر خارجه انگلیس) جهت تسلیح مخالفان سوری، وجود ندارد.

همچنین اعلام منطقه پرواز ممنوع در سوریه هم علاوه بر اینکه به معنی اعلان جنگ علیه دمشق است، این خطر را ایجاد می‌کند که تسلیحات پیشرفته غربی در اختیار شبه‌نظامیان تندرو قرار بگیرد و همین امر اغلب کشورهای غربی را از رفتن به سمت چنین ایده‌ای منصرف کرده است.

نتیجه این امر آن شده که اکنون مخالفان کشورهای غربی را به خیانت متهم می‌کنند و نظام اسد هم همانطور که آقای کامرون آخر هفته قبل گفت، روز به روز قدرتمندتر می‌شود. دیر یا زود اسد اعلام پیروزی می‌کند و این مخالفان هستند که بعد از شکست باید به دنبال درمانی برای التیام زخم‌هایشان باشند.

بنابراین من فکر می‌کنم زمان آن رسیده که سران کشورهای غربی خرد جمعی خود را به کار بگیرند به این موضوع که اسد در حال پیروزی است و تمام تبعات آن فکر کنند.

چنین نتیجهای از یکسو جایگاه جهانی آقای کامرون و رئیسجمهور باراک اوباما را که تلاش بیوقفهای برای تغییر نظام در سوریه داشتهاند، تضعیف میکند و از سوی دیگر نفوذ ایران و روسیه را که در برابر فشارهای بینالمللی برای پایان حمایت از اسد مقاومت کردهاند، تقویت میکند. با چنین برآوردی، این تنها مخالفان نیستند در حال شکست در سوریه هستند.