به گزارش افکار به نقل ازفارس، " باراک اوباما "، رئیس جمهور آمریکا از تحریم‌های اخیر غرب علیه ایران به عنوان سخت‌ترین تحریم‌هایی که تا به حال علیه ایران تصویب شده است نام برده است. تحریم‌های آمریکا ماه گذشته به تصویب رسید و توسط رسانه‌ها درباره تاثیر آنها بر روی بخش انرژی و فرآوردهای نفتی ایران تبلیغات بسیاری صورت گرفت.
مجله آمریکایی " نیوزویک " نوشت: به واسطه این تحریم‌ها در حقیقت شرکتها چند ملیتی که روابط نزدیکی با آمریکا دارند از سرمایه گذاری های بیش از ۲۰ میلیون دلار در ایران منع شده اند. این میزان از ۴۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است که البته به سختی بتوان گفت که موجب تغییری جدی خواهد شد. تحریم‌های اعمال شده همچنین به اوباما این اختیار را می‌دهد که قرارداد شرکت های متحد آمریکا را که با ایران معامله می کنند را به صورت یکطرفه فسخ کند.
این مجله آمریکایی نوشت: درباره اینکه واشنگتن تحریم‌های جدید علیه ایران را اجرا کند، تردید وجود دارد. یک مقام دولت آمریکا به تازگی پذیرفته است که وی نمی داند چه تنبیهی برای ۷ شرکت خارجی که با ایران روابط تجاری داشته اند باید در نظر گرفته شود. در بین این ۷ شرکت نام شرکت بزرگ کشتیرانی " مائرسک " به چشم می‌خورد که یک میلیارد دلار قرارداد تجاری با آمریکا دارد و همچنین در بخش انرژی ایران سرمایه‌گذاری کرده است.
نیوزویک افزود: تحریم‌هایی که توسط اتحادیه اروپا در ماه جولای تصویب شده نتوانسته است بخش انرژی را در ایران پوشش دهد و شرکت های آلمانی مانند " سیسن کروپ " و " لیند گروپ " که در بخش پروژه‌های پالایشگاهی و گاز طبیعی فعال هستند به فعالیت خود ادامه می‌دهند. علامتی که نشان می‌دهد ایران، هراسی از تحریم‌های اخیر ندارد این است که شاخص بورس ایران هم اکنون به بالاترین حد خود از زمان تاسیس آن در ۴۳ سال گذشته رسیده است.

***دفاع شرکت سوئیسی از قراردادش با ایران***

در ارتباط با ناکارآمدی تحریم های تصویب شده آمریکا می توان به قرارداد شرکت ای‌جی‌ال اشاره کرد که با وجود حمایت سوئیس از تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، سخنگوی این شرکت سوئیسی به دفاع از قرارداد همکاری میان این شرکت و ایران می‌پردازد.
" لیلی فری "، سخنگوی این شرکت با تاکید بر اینکه همکاری ای‌جی‌ال مقررات بین‌الملل را نقض نمی‌کند، افزود: ما با شرکت ملی صادرات گاز ایران قرارداد داریم نه با آقای احمدی‌نژاد.
" مارک والاس "، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل درباره شرکتهایی که تحریم‌های ایران را نقض می‌کنند، می‌گوید: این شرکتها باید بین ایران یا آمریکا، یکی را برای تجارت انتخاب کنند.
وی که از نادیده گرفتن تحریم‌ها علیه ایران برافروخته است، می‌افزاید: اگر شرکتهای فوق این کار را نکنند، دولت آمریکا باید روابط خود را با آنها قطع کند. ما امیدواریم که به این نقطه نرسیم.
شرکت سوئیسی ای‌جی‌ال قراردادی ۲۳ میلیارد دلاری با بخش گاز ایران دارد. براساس این گزارش، این شرکت، سالانه باید بیش از ۱۹۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی ایران را از طریق ترکیه به بازارهای ایتالیا منتقل کند. بنابراین به نظر می‌رسد که چشمپوشی از این مبلغ کار آسانی برای شرکت ای‌جی‌ال و هر شرکت دیگری نباشد.

***شرکتهای تابع آمریکا؛ بازنده‌های عرصه تحریم ایران***

اما در میان شرکتهای غربی، شرکتهایی هستند که به تحریم‌های غرب علیه ایران گردن می‌نهند که نتیجه آن چیزی جز ضرر برای این شرکتها و باز شدن فرصت‌های جدید برای شرکتهای دیگر در بازار ایران نیست. پایگاه اینترنتی ولترنت در مقاله‌ای به قلم " پیتر سیموندز " مفسر سیاسی نوشت: عدم همکاری شرکت‌های سرمایه‌گذار با ایران در بخش‌های مختلف تجاری و اقتصادی، خسارات فراوانی را نصیب این شرکت‌ها و کشورهای سرمایه‌گذار در ایران می‌کند.
این گزارش افزود: با توجه به تحریم‌های اعمال شده از سوی ایالات متحده و عدم همکاری این شرکت‌ها با ایران در بخش‌های مختلف تجاری و اقتصادی، خسارات فراوانی را نصیب این شرکت‌ها و کشورهای سرمایه‌گذار در ایران می‌کند.

*** شکایت هند از تحریم‌های ایران***

ماه گذشته میلادی پس از اینکه اوباما قانون تحریم‌های جدید و شدید یکجانبه علیه ایران را به امضا در‌آورد، «نیروپاما رائو» دیپلمات ارشد هند گلایه کرد که این نوع ابتکار عمل‌ها می‌تواند تاثیر نامطلوب و مستقیمی بر شرکت‌های هندی و مهمتر از آن بر امنیت انرژی این کشور و تلاش‌های دولت هند برای تحقق نیازهای توسعه‌‌ای مردم این کشور داشته باشد. دهلی‌نو همچنان به اعلام حمایت خود از حق ایران برای برخورداری از انرژی هسته‌ای غیرنظامی ادامه می‌دهد و مقامات این کشور صراحتا اعلام می‌کنند که تصور نمی‌کنند تحریم‌ها بهترین راه برای متقاعد کردن ایران به کنار گذاشتن برنامه تسلیحات هسته‌ای این کشور باشد.
نیوزویک ادامه داد: هند از زمان‌های دور هنگامی که ایران، سرزمین پارس و پادشاهی ایران بود و هند نیز تحت حاکمیت خاندان مغول بود، از روابط نزدیکی با ایران بهره‌مند بوده است.